Test drive: Fiat Panda Cross 1.3 MTJ

Test drive: Fiat Panda Cross 1.3 MTJ

Το Panda Cross μπορεί να έχει μικρές εξωτερικές διαστάσεις και προσιτή τιμή, όμως βάζει εύκολα τα γυαλιά σε πολύ μεγαλύτερα και πιο δήθεν τετρακίνητα.

Η τετρακίνητη έκδοση του Panda δεν μας είναι καθόλου άγνωστη. Αντιθέτως έχει επανειλημμένως περάσει από τις σελίδες του drive.gr, τόσο σε ντίζελ όσο και το μοτέρ TwinAir, κερδίζοντας συχνά τις εντυπώσεις.

Το νέο Panda Cross δεν είναι απλώς μια έκδοση με πλουσιότερο εξοπλισμό, αλλά περισσότερο ένα πείραμα πάνω στις δυνατότητες του μικρού τετρακίνητου. Στη Fiat προσπάθησαν να φτάσουν στο όριό του το μικρό Panda, βελτιώνοντας τους περισσότερους από τους τομείς που υστερούσε, ενώ διατηρήθηκαν αυτούσια όλα τα δυνατά του σημεία.

Οι διαφορές στην εξωτερική του εμφάνιση, σε αντίθεση με την πλειονότητα των νέων crossover, ακολουθούν το δρόμο της ουσίας. Πετυχαίνει και στις εντυπώσεις, χωρίς όμως να είναι αυτός ο κύριος στόχος. Αν και σε χρώμα ασημί γυαλιστερό, ο εμπρός προφυλακτήρας δίνει καλύτερη γωνία προσέγγισης στο Panda Cross, κατά , ενώ είναι μειωμένος και ο εμπρός πρόβολος. Τα δύο σημεία πρόσδεσης σε έντονο κόκκινο χρώμα τραβούν μεν την προσοχή, όμως δεν είναι απλά διακοσμητικά. Θα βοηθήσουν πολύ σε περίπτωση κολλήματος. Παρομοίως, στο πίσω μέρος ο προφυλακτήρα με τελείωμα τύπου ποδιάς αυξάνει τη γωνία αναχώρησης κατά . Η ξεχωριστή του προσωπικότητα ολοκληρώνεται με τους τονισμένους θόλους και τις νέες ζάντες 15”.

Αλλαγές και λεπτομέρειες
Στην καμπίνα του Panda Cross, οι διαφορές εντοπίζονται στα υλικά που χρησιμοποιούνται και στις χρωματικές επιλογές. Στα καθίσματα υπάρχει συνδυασμός υφάσματος με δέρμα, το πλαστικό του ταμπλό είναι σε ένα νέο χάλκινο χρώμα, ενώ στην κονσόλα, κάτω από το λεβιέ των ταχυτήτων, έχει πάρει θέση το περιστροφικό χειριστήριο της τετρακίνησης. Σε εργονομία και σε διαθέσιμους χώρους δεν υπάρχει κάποια ουσιαστική διαφορά. Η θέση οδήγησης είναι σχετικά κάθετη και δίνει καλή ορατότητα, χωρίς όμως να είναι ιδιαίτερα βολική για τους πιο ψηλούς. Με πέντε επιβάτες, στην πίσω σειρά καθισμάτων πρέπει να γίνουν υποχωρήσεις, ενώ και ο χώρος αποσκευών με όγκο 225 lt απευθύνεται σε πολύ πιο λιτά γούστα, απ’ ό,τι ισχύει σε μεγαλύτερα SUV. Πάντως, αξίζει να αναφέρω πως στη βασική έκδοση εξοπλισμού βρίσκουμε όλες τις λεπτομέρειες που είδαμε και στο αυτοκίνητο δοκιμής, με μόνη εξαίρεση το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος για αποφυγή ατυχήματος.

Οριακή αναβάθμιση
Ο κινητήρας ντίζελ εκτός από την ονομαστική αύξηση της μέγιστης ισχύος έχει βελτιωθεί και σε συνολικό αποτέλεσμα. Ο 1.3 MTJ στο Cross αποδίδει 80 PS, ενώ στο Panda 4x4 75 PS, κάτι που φαίνεται τελικά και στις μετρήσεις επιδόσεων. Σε ενδιάμεσες επιταχύνσεις, η διαφορά είναι ελάχιστη. Όμως στις επιδόσεις από στάση, το Cross είναι εύκολα μπροστά με 14,2” για τα 100 km/h και με 19,2” για τα πρώτα 400 m. Ακόμα και έτσι είναι πολύ πιο αργό από τον ανταγωνισμό των υπόλοιπων τετρακίνητων, όμως κρατά τη δύναμη για εκεί που έχει πραγματική αξία. Με αρκετά κοντή 1η στο 5άρι κιβώτιο, και με 19,4 kgm μέγιστης ροπής από τον ντίζελ, το Cross έχει αρκετό νεύρο για να σκαρφαλώνει. Δυστυχώς, αυτή η δύναμη εξανεμίζεται σε υψηλότερες ταχύτητες, όπου δεν έχει εξίσου καλή δυνατότητα στο προσπέρασμα και διατηρεί δύσκολα υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα στο ταξίδι.

Terrain Control
Επί της ουσίας, τα μηχανικά μέρη της τετρακίνησης έχουν μείνει εντελώς ίδια με το Panda 4x4. Οι λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά στο Panda Cross, είναι στη διαχείριση του πολύδισκου συμπλέκτη, σε συνδυασμό με το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας. Σε αντίθεση με την απλή έκδοση, το σύστημα Torque on Demand εκτός της αυτόματης λειτουργίας, έχει άλλο ένα πρόγραμμα, το Off Road. Σε αυτό, η τετρακίνηση γίνεται μόνιμη μέχρι τα 50 km/h επιταχύνοντας τις αντιδράσεις του αυτοκινήτου. Επίσης, το ηλεκτρονικό μπλοκέ EDL είναι συνεχώς ενεργό, δίνοντας συνεχώς δύναμη στους πίσω τροχούς, για ακόμα λιγότερο σπινάρισμα. Οι επεμβάσεις του ASR μειώνονται αισθητά, έτσι ώστε να μπορείς να κρατάς τη φόρα σου σε συνθήκες όπως η λάσπη ή η άμμος. Η τρίτη θέση του σχετικού περιστροφικού διακόπτη ενεργοποιεί και το σύστημα ελέγχου κατάβασης πλαγιάς, μια πολύ σημαντική λεπτομέρεια για όσους πραγματικά σκοπεύουν να οδηγήσουν σε δύσκολες off road διαδρομές.

Το πρώτο που πρέπει να έχεις στο μυαλό, οδηγώντας το εκτός δρόμου, είναι οι περιορισμοί που βάζει η απόσταση από το έδαφος των 15,8 cm. Λόγω του κοντού μεταξονίου, η γωνία ράμπας 21º είναι ανταγωνιστική με πιο ικανά τετρακίνητα, όμως ακόμα και στην ευθεία, πρέπει να διαλέγεις προσεκτικά τι βάζεις κάτω από το πάτωμα. Πάντως υπάρχουν μεταλλικές ποδιές κάτω από κινητήρα, κιβώτιο και άξονα. Από εκεί και πέρα, το Panda είναι μια ευχάριστη έκπληξη για οδήγηση στο χώμα, με καλή λειτουργία ανάρτησης χωρίς κοπανήματα και με νεύρο από τις χαμηλές στροφές.

Εντός δρόμου, που η ταχύτητα είναι κατά κανόνα υψηλότερη, χρειάζεται να πιέσεις περισσότερο τον κινητήρα. Οι μέτριες επιδόσεις, η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης και η αποκομμένη αίσθηση του τιμονιού βάζουν το άνω όριο στην οδική συμπεριφορά του Panda Cross εντός δρόμου. Ενώ εκτός δρόμου δεν έχει πρόβλημα να κυνηγήσει πολύ ακριβότερα τετρακίνητα, στην άσφαλτο σε αναγκάζει να συμβιβαστείς σε πιο χαλαρό ρυθμό.

Σε αντίθεση με τον ανοιχτό δρόμο, στο ταξίδι ή με μια απαιτητική ορεινή διαδρομή, το μικρό τετρακίνητο είναι ιδανικό για την καθημερινή μετακίνηση σε αστικό περιβάλλον. Παίρνει πίσω το αίμα του από τα βαρύτερα και πιο απαιτητικά σε καύσιμο τετρακίνητα, είναι πιο ξεκούραστο, πιο ευέλικτο και παρκάρει πολύ πιο εύκολα. Η μέση κατανάλωση κατά τη διάρκεια της δοκιμής ήταν 5,5 lt/100 km, αν όμως εξαιρέσουμε από αυτή την οδήγηση εκτός δρόμου και τις αυξημένες απαιτήσεις στις δοκιμασίες, μια καθημερινή κατανάλωση θα είναι σαφώς κάτω από τα 5 lt/100km.

Ναι σε όλα;
Μπορείς με τα μισά χρήματα, από ένα μεσαίο SUV, να έχεις παρόμοιες δυνατότητες; Η απάντηση είναι «ναι, υπό όρους». Πρέπει να κάνεις υποχώρηση σε κάποιους τομείς, όπως στους διαθέσιμους χώρους ή στις απόλυτες επιδόσεις. Με €16.440 το Panda Cross είναι όντως ένα πολύ τίμιο και αποτελεσματικό τετρακίνητο, ένα SUV «τσέπης», όπως διαφημίζει και το σχετικό αυτοκόλλητο στο καπό. Κάνει αρκετά βήματα μπροστά από το γνωστό μας Panda 4x4 1.3 MTJ και καλύπτει τη διαφορά τιμής των €1.300. Συνειδητά, το Fiat Panda Cross είναι ένα ολοκληρωμένο τετρακίνητο για όσους ξέρουν τι χρειάζονται στην πόλη και στην εκδρομή.

Διαβάστε το Supertest του Fiat Panda Cross 1.3 MTJ και την αξιολόγηση των επιδόσεών του στην πίστα Terradura, το πεδίο δοκιμών 4x4 του DRIVE, στο περιοδικό που κυκλοφορεί στις 13 Μαρτίου

Τι λέει το DRIVE
Το Panda Cross είναι η καλύτερη έκδοση της γκάμας του μοντέλου, μιας και προσφέρει όλες τις αρετές του Panda 4x4 με ένα ακόμα πιο εντυπωσιακό και αποτελεσματικό παρουσιαστικό.
Τιμή από € 16.440
Τεχνολογία 1.248 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, common rail, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο σταθερής γεωμετρίας, 80 PS/4.000 rpm, 19,4 kgm/1.500 rpm, χειροκίνητο 5 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 14,2”
0-120 km/h 21,9”
0-400 m 14,2” @114,2 km/h
0-1.000 m 36,1” @137,8 km/h
30-50 km/h (3η) 3,1”
50-80 km/h (3η) 4,9”
80-110 km/h (4η) 8,6”
80-110 km/h (5η) 10,5”
110-140 km/h (5η) 22,9”
100-0 km/h 44,9 m
Τελική ταχύτητα 160 km/h
Μέση κατανάλωση 5,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 125 g/km
Διαστάσεις 3.705 x 1.662 x 1.657 mm
Βάρος 1.230 kg
Μετρήσεις DRIVE


 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube