Test drive: Fiat Panda 4x4 1.3 MTJ Antartica

Test drive: Fiat Panda 4x4 1.3 MTJ Antartica

Η Fiat γιορτάζει τα 30 χρόνια του Panda 4x4 με την επετειακή έκδοση Antartica, με την οποία κάναμε 2.000 km μέσα στο καλοκαίρι.

Το Panda 4x4 τρίτης γενιάς ήταν ανέκαθεν καταγεγραμμένο στο εγκεφαλικό αρχείο μου ως ένα από τα πλέον ιδανικά αυτοκίνητα για την αστική καθημερινότητα, αλλά και τις εξορμήσεις δύο ανθρώπων με διάθεση για λίγη περιπέτεια.

Ύστερα από το καλοκαίρι που πέρασε και τα 2.000 km πίσω από το τιμόνι του μοναδικού τετρακίνητου αυτοκινήτου πόλης, δικαιώθηκα με τον πιο απολαυστικό τρόπο.

Κάθε πρόβλημα έχει τη λύση του
Υπάρχει ένα τεστ που πρέπει να περάσεις πριν ξεκινήσεις τις διακοπές σου με ένα αυτοκίνητο πόλης: Να χωρέσεις όλα τα πράγματα στον μοιραία περιορισμένο χώρο που έχεις στη διάθεσή σου. Στην προκειμένη περίπτωση τη λύση έδωσε αφενός η εμπειρία μου στο Tetris, αφετέρου το 3θέσιο πίσω αναδιπλούμενο κάθισμα. Εάν ρίξεις τις πλάτες του και αφαιρέσεις την εταζέρα, θα βολέψεις πολύ περισσότερα από αυτά που περιμένεις. Αυτή η δυνατότητα παρέχεται σε όλα τα Panda 4x4 έναντι 200 ευρώ. Στην περίπτωσή μας όμως, αποτελεί μέρος ενός πακέτου που ονομάζεται Antartica και ως αφορμή έχει τα 30 χρόνια τετρακίνητων Panda. Χρεώνεται 1.000 ευρώ και το αναγνωρίζεις από το λευκό αμάξωμα με τη μαύρη οροφή, καθώς και τις πορτοκαλί λεπτομέρειες σε ζάντες κι εξωτερικούς καθρέφτες.

Τα εμπρός καθίσματα δεν θα τα θυμάσαι για το πόσο ανατομικά είναι, αλλά για τις ανθεκτικές επενδύσεις και τα ζωντανά χρώματά τους, σε συμφωνία με την υπόλοιπη καμπίνα. Είναι ευπρόσδεκτη η ρύθμιση σε ύψος για τον οδηγό που συνοδεύει το πακέτο Antartica, αν και συνολικά το εύρος των ρυθμίσεων δεν είναι μεγάλο. Τα πλαστικά παρότι σκληρά, δεν διαμαρτυρήθηκαν ούτε καν σε χωματόδρομους που η φυτευτή πέτρα πήγαινε σύννεφο. Ο κλιματισμός με τη βοήθεια των φιμέ πίσω τζαμιών στάθηκε πάντα στο ύψος των περιστάσεων, ενώ θα λατρέψεις τη θέση του λεβιέ ταχυτήτων ψηλά στην κεντρική κονσόλα. Εκεί δηλαδή που θα έπρεπε να βρίσκεται σε όλα τα αυτοκίνητα.

Πας παντού
Με διαφορά το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό του Panda 4x4 είναι το ευρύτατο πεδίο δράσης του. Τελικά ένα ευκολοδήγητο μικρό μήκους 3,69 m που πάει σχεδόν παντού, αφαιρεί κάμποσο από το άγχος της καθημερινής μετακίνησης. Και λέγοντας παντού, εννοούμε ότι μπορείς να προσεγγίσεις οποιαδήποτε παραλία ή βουνοκορφή βρεθεί στον ορίζοντα, αρκεί να φτάνει εκεί κοντά κάποιος υποτυπώδης δρόμος. Χωρίς ιδιαίτερο άγχος να σημειώσω, αφού με τους πολύ κοντούς προβόλους και τους 16 πόντους απόστασης από το έδαφος, είσαι καλυμμένος στο 99% των περιπτώσεων.

Τις περισσότερες φορές μάλιστα χωρίς καν η αυτόματη τετρακίνηση να κοπιάζει ιδιαίτερα και να ψάχνεις υποστήριξη στο ηλεκτρονικό κλείδωμα των διαφορικών που υπάρχει για τα δύσκολα. Το χώμα ή η άμμος κάθε άλλο παρά πρόβλημα αποτελεί. Μεγάλη βοήθεια δίνουν και τα στάνταρ χειμωνιάτικα λάστιχα M+S που ναι μεν ταλαιπωρούνται και γλιστρούν νωρίς στην καυτή άσφαλτο, όμως δουλεύουν πολύ καλά σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης. Το σεβαστό τακούνι στον ώμο τους παρότι μαλακό, εξασφαλίζει μια ασφάλεια παραπάνω σε πετρώδες έδαφος.

Το Panda «μας» είχε τον 1.300άρη κινητήρα ντίζελ με τους 75 ίππους και τα 19,4 kgm ροπής, ο μόνος διαθέσιμος με το πακέτο Antartica. Παρότι είναι τραχύς, φασαριόζος και προφανώς χωρίς πολλή δύναμη για 1.240 kg, είναι πιο ταιριαστός στο αυτοκίνητο από τον βενζινοκίνητο TwinAir (δικύλινδρος) με τα 875 cc και τους 85 PS. Το πολύ κοντό 5άρι κιβώτιο δίνει μια καλοδεχούμενη ζωντάνια στις χαμηλές ταχύτητες. Παρότι οι επιταχύνσεις από στάση είναι κάπως αποκαρδιωτικές (0-100 km/h σε 15,9”), εν κινήσει τα πράγματα είναι καλύτερα και η κλιμάκωση της 1ης αρκεί για τα δύσκολα ξεκινήματα. Ακόμα και με το δεδομένο ότι κάτω από τις 1.600 rpm δεν συμβαίνουν και πολλά όταν πατάς το γκάζι.

Χαμαιλέων
Μόνο εάν του ζητήσεις γρήγορο ταξίδι θα νιώσει έξω από τα νερά του, επειδή ύστερα τα 90 km/h ψάχνει για παραπάνω δύναμη και μακρύτερο βήμα. Αυτό είναι κάτι που αυξάνει το θόρυβο, αλλά και την κατανάλωση πάνω από τα 5,5 lt/100 km που συνήθως βλέπεις ως μέσο όρο. Στη δική ειδική μας περίπτωση σταθεροποιήθηκε στα 5,8 lt/100 km, ύστερα από 300 km στην -άδεια είναι η αλήθεια- Αθήνα, 1.350 δύσκολα χιλιόμετρα σε Φούρνους και Ικαρία και τέλος 350 km επαρχιακού στη Νότια Εύβοια. Καθόλου άσχημα αν αναλογιστείς ότι σχεδόν συνέχεια ήταν φορτωμένο με τρεις ανθρώπους και πλήρες μέχρι υπερβολής σετ παραλίας.

Ύστερα από όλα αυτά είναι προφανές πως μιλάμε για ένα αυτοκίνητο με το οποίο εάν καλύπτεσαι χωροταξικά μπορείς να κάνεις τα πάντα. Το μόνο ουσιαστικό μείον είναι η τιμή του που, στα 15.680 ευρώ με την απόσυρση και την τρέχουσα έκπτωση, είναι τσουχτερή. Αν θέλεις και μπορείς να ξεπεράσεις αυτόν το σκόπελο, δεν υπάρχει άλλη επιλογή με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Τώρα που το ξεψαχνίσαμε για έναν ολόκληρο μήνα, το λέμε μετά πάσης βεβαιότητας.

Τι λέει το DRIVE
Μάλλον το τέλειο αυτοκίνητο για το σύγχρονο αστό που έχει μεγάλες εκδρομικές ανησυχίες και όχι πολλές μεταφορικές απαιτήσεις. Κρίμα που είναι ακριβό.
Τιμή από €15.680 (με απόσυρση και προσφορά)
Τεχνολογία 1.248 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, common rail, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο σταθερής γεωμετρίας, 75 PS/4.000 rpm, 19,4 kgm/1.500 rpm, χειροκίνητο 5 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-60 km/h 6,2”
0-80 km/h 10,2”
0-100 km/h 15,9”
0-120 km/h 23,3”
0-140 km/h 39,4”
0-400 m 19,9”
0-1.000 m 36,9”
30-50 km/h (3η) 3,2”
50-80 km/h (3η) 5,2”
80-110 km/h (4η) 9,8”
80-110 km/h (5η) 10,6”
110-140 km/h (5η) 24,2”
100-0 km/h σε 44,8 m
Τελική ταχύτητα 159 km/h
Μέση κατανάλωση 5,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 125 gr/km
Διαστάσεις 3.686 x 1.672 x 1.605
Βάρος 1.240 kg
Μετρήσεις DRIVE

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube