Τώρα σε ποιον πρέπει να δώσω εύσημα γι αυτή την έμπνευση; Να προσεγγίσει η FIAT τη Mazda για να «χτίσει» ένα ρόουνστερ πάνω στο πιο πετυχημένο και εικονικό μικρό ρόουντστερ όλων των εποχών, το MX-5;
Όποιος και να το σκέφτηκε χίλια μπράβο του, διότι να ’μαι τώρα εδώ να οδηγώ ένα πραγματικό σπορ ανοιχτό αυτοκίνητο με εμφάνιση που «τα σπάει» και ένα θρυλικό όνομα σε νίκελ στο πίσω μέρος του: FIAT 124 Spider. O Pininfarina που είχε σχεδιάσει το πρώτο 124 Sport Spider θα ήταν πολύ ευχαριστημένος. Υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες σχεδιαστικές αναφορές του σημερινού 124 στον πρόγονό του, όπως τα «πλευστά» πίσω φανάρια και η χαρακτηριστική ακμή που διατρέχει τα πλαϊνά.
Όταν σταθείς δίπλα στο νέο 124 Spider διαπιστώνεις ότι το αποτέλεσμα ήταν παραπάνω από καλό. Ξέρεις ότι από κάτω είναι Mazda (πράγμα που σε καθησυχάζει), αλλά βλέπεις ότι το περιτύλιγμα έχει αυτή την αξεπέραστη ιταλιάνικη φινέτσα και μορφή που ελάχιστα παραπέμπει σε MX-5. Για παράδειγμα, ενώ το μεταξόνιο είναι ακριβώς ίδιο στα δύο αυτοκίνητα, το 124 Spider είναι μακρύτερο (πάνω από τέσσερα μέτρα) και ελάχιστα πιο φαρδύ. Αυτή η αύξηση των διαστάσεων έχει θετικές επιπτώσεις και στη χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ που είναι μεγαλύτερο. Η υφασμάτινη οροφή παραμένει ίδια. Θα πρέπει όμως να την εκθειάσουμε. Τραβάς ένα λεβιέ, τα παράθυρα κατεβαίνουν αυτόματα λίγα εκατοστά και με το ένα χέρι σπρώχνεις προς τα πίσω, την κουμπώνεις και αυτό ήταν όλο. Την ίδια διαδικασία ακολουθείς και στο κλείσιμο: ξεκούμπωμα από το λεβιέ ανάμεσα στα καθίσματα, ένα ελαφρύ τράβηγμα προς τα πάνω, κούμπωμα, τέλος. Ύστερα σκέφτεσαι τους πολύπλοκους ηλεκτρικούς μηχανισμούς και γελάς...
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Οδηγούμε το νέο Mazda MX-5 1.5 SKYACTIV
Από μηχανολογικής άποψης το πιο προφανές σημείο της συμβολής της FIAT στη διαφοροποίηση του αυτοκινήτου, είναι ο κινητήρας. ΟΙ Ιταλοί στέλνουν στο εργοστάσιο της Mazda, στη Χιρόσιμα, το γνωστό και μη εξαιρετέο 1.4 MultiAir. Αποδίδει 140 PS και ροπή 24,5 kgm και είναι τοποθετημένος στο διαμήκη άξονα, προφανώς. Δεν είναι το απαύγασμα της τεχνολογίας, έχει αρκετά τραχιά λειτουργία και το lag στις χαμηλές στροφές είναι αντιληπτό, σε σημείο που αν δεν βάλεις τη σωστή δοσολογία γκαζιού στην εκκίνηση να σβήνει. Η ροπή, ύστερα από τις 2.000 rpm είναι πλούσια και σε ωθεί να πιέσεις. Χρειάζεται όμως να καταφεύγεις συχνά στο σασμάν για να το κρατάς σε εγρήγορση. Επίσης χρειάζεται μια ελάχιστη αυτοσυγκράτηση, διότι έτσι άνετα θα δεις 10άρια και παραπάνω στην κατανάλωση. Η δική μας μέση ήταν -με αρκετά χαλαρά διαστήματα, αλλά και τις μετρήσεις μέσα- 9,4 lt/100 km. Σε ευπρεπές επίπεδο είναι και οι εκπομπές CO2 με 148 g/km.
Οι επιδόσεις δικαιώνουν (ως συνήθως) την επιλογή του τούρμπο. Το 124 Spider είναι από κάθε άποψη ένα γρήγορο σπορ αυτοκίνητο. Σε αυτό συμβάλλει το χαμηλό του βάρος (1.130 kg) και το εξαιρετικό κιβώτιο (της Mazda…), που και σωστή κλιμάκωση έχει και εξαιρετικό κούμπωμα. Έχει μηχανική αίσθηση και χρειάζεται δύναμη, αλλά οι διαδρομές είναι κοντές και δεν υπάρχει περίπτωση να χάσεις αλλαγή, όσο κι αν το πιέσεις.
Το 7,6” λοιπόν, για το 0-100 km/h ήρθε πολύ φυσιολογικά. Και θα ήταν καλύτερο αν είχε 16άρες ζάντες. Πολύ καλός χρόνος είναι και το 6,1” για τα 50-110 km/h ε αλλαγές. Δυστυχώς δεν έχουμε μετρήσει ούτε το 1.5, ούτε και το δίλιτρο MX-5 για να έχουμε μια τάξη μεγέθους. Εδώ που τα λέμε αυτή τη στιγμή το 124 Spider είναι το μοναδικό ρόουντστερ στην ελληνική αγορά. Το μόνο αυτοκίνητο που θα μπορούσε να αντιπαρατεθεί, με μια πολύ διασταλτική ερμηνεία, είναι το MINI Cooper Cabrio με τον κινητήρα 1.5 τούρμπο και τους 136 PS. Το οποίο χάνει κατά κράτος και στο 400άρι (15,5” το 124 Spider έναντι 16,5” του Cooper Cabrio) και στο χιλιόμετρο (28,6” έναντι 30,3”). Τα ίδια και στις ρεπρίζ όπου το MINI είναι παντού πιο αργό από 2,8” μέχρι και 10,6”.
Όπως είναι λογικό, το 124 Spider μοιράζεται το ίδιο πλαίσιο και την ίδια αρχιτεκτονική ανάρτησης με το MX-5, με διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλών συνδέσμων πίσω. Οι μηχανικοί της FIAT ωστόσο επέλεξαν πιο μαλακή ρύθμιση. Αυτό αιτιολογείται από το γεγονός ότι υπάρχει και η πιο σκληροπυρηνική έκδοση του Abarth 124 Spider, οπότε έπρεπε το FIAT να είναι πιο ήπιο. Τοποθετήθηκαν λοιπόν πιο μαλακά αμορτισέρ και ελατήρια (κι από του Abarth κι από του MX-5), ενώ και ο λόγος του ηλεκτρικού συστήματος διεύθυνσης είναι λίγο πιο αργός. Σε καθημερινή χρήση οι ρυθμίσεις αυτές είναι ευπρόσδεκτες. Το 124 Spider δεν κοπανάει, έχει καλή απόσβεση, χωρίς περιττές αναπηδήσεις, και το πλαίσιό του είναι τόσο δεμένο, έτσι ώστε ελάχιστες φορές να νιώθεις στρεβλώσεις στο αμάξωμα. Στον αυτοκινητόδρομο, μην περιμένετε θαύματα. Είναι ρόουντστερ και μάλιστα ελαφρωμένo και με υφασμάτινη κουκούλα. Άρα ο αεροδυναμικός θόρυβος είναι υψηλός. Ο κινητήρας επίσης είναι τραχύς και ο θόρυβος από το δρόμο έρχεται βροντερός. Αλλά αυτό μετριάζεται όσο η ταχύτητα είναι λογική. Ευχάριστη έκπληξη αποτελεί ο πολύ περιορισμένος στροβιλισμός, όταν το αυτοκίνητο είναι ανοιχτό και με το αλεξηνέμιο τοποθετημένο. Μέχρι τα 120-130 km/h, οι ενοχλήσεις είναι ελάχιστες και προέρχονται περισσότερο από το σχετικά κοντό παρμπρίζ.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ Οδηγούμε το νέο Abarth 124 Spider
Και πάμε τώρα στην ουσία ύπαρξης ενός τέτοιου αυτοκινήτου, τους δρόμους της περιφέρειας. Εκεί που θα ρίξεις την οροφή και θα επιτεθείς στο στροφιλίκι. Εκεί το 124 Spider δείχνει συνολικά ένα καλό πρόσωπο. Το εμπρός μέρος ακούει με προθυμία, η αίσθηση από το τιμόνι είναι γεμάτη και το περιθώριο πρόσφυσης πολύ υψηλό. Η θέση οδήγησης είναι χωστή, στριμωγμένη, ό,τι περιμένεις από ρόουντστερ. Ο λεβιές βρίσκεται στο ιδανικό ύψος και ο ρυθμός αυξάνεται σταδιακά και με σιγουριά, όσο αντιλαμβάνεσαι πόσο φιλικό είναι το πλαίσιο. Μοναδική παραφωνία, μια μικρή αλλά αισθητή ταλάντωση του αμαξώματος σε αλλεπάλληλη αλλαγή κατεύθυνσης. Εκεί θα ήθελες η ανάρτηση να είναι πιο σφιχτή. Από την άλλη όμως περνάς πάνω από λακκούβες που καραδοκούν μέσα σε στροφή και δεν αντιμετωπίζεις απρόβλεπτες μετατοπίσεις. Θα ήθελα ένα μπλοκέ διαφορικό, ειδικά για τις ελληνικές συνθήκες, με τη γνωστή σε όλους ποιότητα της ασφάλτου. Θα μπορούσε έτσι να είναι και πιο διασκεδαστικό και πιο αποτελεσματικό. Τώρα υπάρχουν περιπτώσεις που ο πίσω εσωτερικός τροχός απλώς χαζεύει, χωρίς ουσία και στο άφημα του γκαζιού υπάρχει η τάση να τρώει «χαστούκι» από την άλλη. Μια τάση πάντως ελεγχόμενη, όταν μάθεις το αυτοκίνητο. Tο κυριότερο πλεονέκτημά του ωστόσο είναι πως μπορείς να το οδηγήσεις με έναν τόσο ρευστό, γεμάτο αυτοπεποίθηση τρόπο, που κάνει τον ανταγωνισμό να δείχνει δυσκίνητος και ράθυμος.
Στην Ελλάδα, η FIAT έχει τη χαρά να παίζει αυτή τη στιγμή χωρίς αντίπαλο, δεδομένου ότι δεν υφίσταται ακόμα Mazda και MX-5. Είναι όμορφο, καλοφτιαγμένο, με μικρό κινητήρα, πλούσιο εξοπλισμό και συνολικά λογική τιμή που ξεκινά από τα €31.000. Μάλιστα ακόμα και η πλούσια έκδοση Lusso, με επιπλέον εξοπλισμό που περιλαμβάνει δερμάτινα καθίσματα, ασημένιο πλαίσιο στο παρμπρίζ και τα roll-bars, προβολείς ομίχλης και επιπρόσθετα το «καλό» σύστημα πολυμέσων, με πλοήγηση, κάμερα οπισθοπορείας και 7κάναλο ηχοσύστημα BOSE με εννέα ηχεία, δεν ξεφεύγει τιμολογιακά, αφού κοστίζει €34.800. Δεν είναι φτηνό, αλλά είναι ένα πολύ όμορφο και ειδικό σπορ αυτοκίνητο που τιμά τις παραδόσεις δύο κόσμων και το κυριότερο, τιμά την παράδοση ενός αυθεντικού πισωκίνητου ρόουντστερ.
Τι λέει το DRIVE
Το 124 Spider έχει την τύχη να είναι αυτή τη στιγμή το μοναδικό καθαρόαιμο ρόουντστερ στην ελληνική αγορά. Και κυρίως να είναι ένα ρόουντστερ που τιμά την ουσία ενός τέτoιου αυτοκινήτου, όντας γρήγορο, αποτελεσματικό και, όταν του το ζητήσεις, διασκεδαστικό
Τεχνολογία 1.368 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, έμμεσος ψεκασμός και τούρμπο, 140 PS/5.000 rpm 24,5 kgm/2.250 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση στους πίσω τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,6”
0-160 km/h 19,8”
0-400 m 15,5” @ 144,4 km/h
0-1.000 m 28,6” @ 182 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 6,1”
50-80 km/h (3η) 2.8”
80-110 km/h (3η) 3,5”
80-110 km/h (4η) 3.9”
110-140 km/h (4η) 5,3”
110-140 km/h (5η) 5,5”
110-140 km/h (6η) 7,0”
Φρένα 100-0 km/h 38,8 m
Τελική ταχύτητα 215 km/h
Μέση κατανάλωση 9,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 148 g/km
Διαστάσεις 4.054 x 1.540 x 1.233 mm
Χώρος αποσκευών 140 lt
Βάρος 1.130kg
Μετρήσεις Drive