Η οικονομική κρίση επιμένει, ενώ πιέζουν και τα περιβαλλοντικά θέματα. Έτσι, ακόμη και οι premium κατασκευαστές αναγκάζονται να χαμηλώσουν το κατώφλι εισόδου στην γκάμα τους, προσφέροντας φθηνότερα, πιο οικονομικά και λιγότερο ρυπογόνα μικρά μοντέλα.
Μέχρι τώρα, το μικρότερο και πιο προσιτό Audi ήταν το Α1 με το 4κύλινδρο μοτέρ 1.2 TFSI των 86 PS. Όμως όλοι παραδέχονται πλέον ότι οι πιο αποδοτικοί μικροί κινητήρες είναι οι 3κύλινδροι τούρμπο, όποτε και το Group VW ευθυγραμμίστηκε με τις Ford, Opel, PSA, Renault και Hyundai/KIA.
Ο νέος 1.0 TFSI έχει τις ίδιες διαστάσεις κυλίνδρων με τον 1.0 MPI του VW up!, αλλά έχει τούρμπο, άμεσο αντί για έμμεσο ψεκασμό βενζίνης και μεταβλητό χρονισμό εκκεντροφόρων σε εισαγωγή και εξαγωγή. Οι 95 PS και τα 16,3 kgm ροπής που αποδίδει είναι καλά νούμερα για χίλια κυβικά, αν και δεν εντυπωσιάζουν μπροστά στους 125 PS του Ford 1.0 EcoBoost και τα 17,3 kgm του Opel 1.0 Turbo ECOTEC.
Το Audi A1 έχει όμως ένα ατού: είναι 40 kg ελαφρύτερο από το αντίστοιχο Ford Fiesta και 110 kg ελαφρύτερο από το Opel Corsa. Αυτό μπορεί να μη φαίνεται στις επιδόσεις, όπου το A1 χάνει από το Fiesta των 100 PS και από το Corsa των 115 PS, όμως φαίνεται στην οικονομία βενζίνης, όπως θα δούμε.
Πρώτα όμως ας ρίξουμε μια ματιά στις επιδόσεις. Με 10,8” στο 0-100 km/h και 32,6” στο πρώτο χιλιόμετρο, το A1 χάνει από το Fiesta (10,2”/31,9”), το Corsa (10,3”/31,8”), το 3κύλινδρο ΜΙΝΙ One 1.2 (10,2”/32,0” για το 3θυρο), αλλά οριακά και από το παλιό (3θυρο) Α1 1.2 TFSI (10,5”/32,4”). Επειδή μάλιστα έχει και μακριές σχέσεις μετάδοσης, το A1 1.0 TFSI χάνει από τα άλλα 3κύλινδρα και στις ρεπρίζ, αν και οι διαφορές δεν είναι μεγάλες. Για τα εικονικά προσπεράσματα των 80-110 km/h με 3η και 110-140 km/h με την τελευταία σχέση (την 5η εδώ), το Audi χρειάζεται 6,1” και 15,6”, ενώ οι αντίστοιχες ρεπρίζ του Fiesta είναι 5,6”/17,2”, του (6τάχυτου) Corsa 5,0”/15,5”, του (επίσης 6τάχυτου) MINI 5,6”/15,7”, και του παλιού Α1 1.2 ήταν 5,8”/15,0”.
Το συγκεκριμένο Α1 έχει όμως το χαρακτηρισμό “ultra”, που η Audi δίνει στα πιο οικονομικά μοντέλα της. Και τον δικαιολογεί απόλυτα. Η μέση κατανάλωση για ολόκληρη τη δοκιμή μας ήταν μόλις 6,1 lt/100km, δηλαδή μισό λίτρο χαμηλότερη από αυτή του Corsa 1.0 Turbo και περίπου ένα λίτρο ανά 100 km μικρότερη από εκείνη του υπόλοιπου ανταγωνισμού. Με μια στοιχειώδη προσοχή στην οδήγηση, εύκολα κατεβαίνεις κάτω από τα 6 lt/100km – δηλαδή σε τιμές κατανάλωσης αυτοκινήτων ντίζελ!
Ο 1.0 TFSI μπορεί να μην έχει τον περιστρεφόμενο άξονα εξισορρόπησης των κραδασμών που έχει ο 1.0 Turbo ECOTEC της Opel, όμως λειτουργεί πολιτισμένα, ιδίως αν τον συγκρίνεις με άλλους 3κύλινδρους όπως π.χ. ο 1.2 της Peugeot-Citroen. Στο ραλαντί δεν ακούς και δεν νιώθεις τίποτε, κι ενώ στην επιτάχυνση δεν έχεις αμφιβολία για τον αριθμό των κυλίνδρων του Audi, στο ταξίδι ο κινητήρας είναι ήσυχος.
Από άποψη απόδοσης, ο 1.0 TFSI μπορεί να έχει κάπως αργή απόκριση στο γκάζι, λόγω βαριού σφονδύλου, όμως τραβάει θετικά από τις 1.500 rpm και ανεβάζει αγόγγυστα στροφές μέχρι τις 6.400 του κόφτη. Τόσο γραμμική είναι η απόδοσή του, που σχεδόν ξεχνάς ότι είναι τούρμπο. Σου το θυμίζουν όμως οι πολύ μακριές και με αραιή διάταξη σχέσεις του κιβωτίου, που αφήνουν συχνά τις στροφές του κινητήρα να πέσουν κάτω από το ωφέλιμο φάσμα απόδοσής του και πρέπει να τον περιμένεις να «τουρμπίσει» ξανά. Ο αρκετά εύχρηστος λεβιές του κιβωτίου σε βοηθάει μεν να κρατάς τις στροφές εκεί που πρέπει, αλλά σίγουρα θα ήταν προτιμότερο ένα 6άρι κιβώτιο με πιο πυκνές σχέσεις.
Κατά τα άλλα, το A1 είναι όπως το ξέρουμε, με ελαφρώς ανανεωμένη εμφάνιση και νέο, ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης από πέρσι τον Νοέμβριο. Το τιμόνι δεν έχει την αίσθηση του παλιότερου υδραυλικού, αλλά έχει ακρίβεια και σωστό βάρος, οπότε δεν δυσκολεύει τη γρήγορη οδήγηση. Το Α1 δεν είναι ΜΙΝΙ σε αμεσότητα αντιδράσεων και σπορ αίσθηση, αλλά κρατάει καλά, συμπεριφέρεται προβλέψιμα και έχει πιο ελαφρύ πάτημα με τον 3κύλινδρο 1.000άρη απ’ ό,τι με τον 4κύλινδρο 1.6 ντίζελ.
Οι χώροι είναι κάπου στο μέσο όρο των σουπερμίνι και οι ψηλοί πίσω επιβάτες ίσως παραπονεθούν για το εσωτερικό ύψος. Οι εμπρός επιβάτες όμως δεν θα έχουν κανένα πρόβλημα και, με το ποιοτικά και σχεδιαστικά άψογο ταμπλό μπροστά τους και την πολύ καλή άνεση και ποιότητα κύλισης που δίνει η ανάρτηση, θα νιώθουν σαν να βρίσκονται μέσα σε ένα σαφώς μεγαλύτερο και ακριβότερο αυτοκίνητο.
Όχι ότι το A1 1.0 ultra είναι φθηνό, αφού οι τιμές του ξεκινούν από τα €16.840, (με απόσυρση), αλλά ας μην ξεχνάμε πως πρόκειται για ένα premium σουπερμίνι και ο βασικός ανταγωνιστής του, το 5θυρο ΜΙΝΙ One 102PS, ξεκινά από τα €17.740.
Τι λέει το DRIVE
Το νέο, 3κύλινδρο Α1 1.0 δεν είναι πιο γρήγορο από το παλιό 4κύλινδρο 1.2 των 86 PS, αλλά είναι εξαιρετικά οικονομικό, αρκετά πολιτισμένο και προσφέρει άνεση και ποιότητα σαφώς μεγαλύτερου και ακριβότερου αυτοκινήτου.
Τιμή από €16.840 (με απόσυρση)
Τεχνολογία 999 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 95 PS/5.000-5.500 rpm, 16,3 kgm/1.500-3.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων, κίνηση εμπρός
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,8”
0-400 m 17,6” @ 127,2 km/h
0-1.000 m 32,6” @ 157,1 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 9,4”
50-80 km/h (3η) 5,0”
80-110 km/h (3η) 6,1”
80-110 km/h (4η) 8,3”
110-140 km/h (4η) 10,8”
110-140 km/h (5η) 15,6”
Φρένα 100-0 km/h 39,6 m
Τελική ταχύτητα 186 km/h
Μέση κατανάλωση 6,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 97 g/km
Διαστάσεις 3.973 x 1.746 x 1.422 mm
Βάρος 1.090 kg
Χώρος αποσκευών 270 lt
Μετρήσεις DRIVE