Το χιλιοειπωμένο κλισέ, ότι δεν αλλάζεις μια ομάδα που κερδίζει, ίσχυε επακριβώς στην περίπτωση του VW Polo.
Έχοντας παρουσιαστεί το 2009 και κερδίσει αμέσως τον τίτλο του Παγκόσμιου Αυτοκινήτου της Χρονιάς 2010, η τελευταία γενιά του γερμανικού σουπερμίνι έκανε ακόμα πολύ καλές πωλήσεις, παρότι πέντε χρόνια στην αγορά.
Γι’ αυτό και η VW περιορίστηκε σε μικρές αλλά στοχευμένες αλλαγές για να το φρεσκάρει, φέρνοντάς το πιο κοντά στο Golf σε εμφάνιση και τεχνολογία, και εφοδιάζοντάς το με μια νέα σειρά κινητήρων.
Οι νέοι προφυλακτήρες και οι σχεδιαστικές αλλαγές στο εμπρός και το πίσω μέρος τονίζουν το πλάτος του αυτοκινήτου, ενώ διατίθενται προβολείς τεχνολογίας LED για πρώτη φορά σε μοντέλο της κατηγορίας.
Ευθυγραμμισμένο με του Golf είναι και το εσωτερικό, με νέο τιμόνι και πίνακα οργάνων, αναβαθμισμένη εργονομία κονσόλας και νέα, προηγμένα συστήματα infotainment που προσφέρουν μέχρι και δυνατότητα σύνδεσης της οθόνης με smartphone.
Η παλιά σειρά κινητήρων ντίζελ, με τον 3κύλινδρο 1.2 και τον 4κύλινδρο 1.6, αντικαταστάθηκε από μια νέα σειρά 3κύλινδρων TDI 1,4 λίτρων, με 75, 90 και (στο άμεσο μέλλον) 105 ίππους.
Μεγάλη έμφαση έχει δοθεί στην οικονομία καυσίμου αλλά και στην ομαλή, αθόρυβη λειτουργία, με τη χρήση συστήματος τροφοδοσίας common-rail, περιστρεφόμενων αντικραδασμικών αντιβάρων, νέων βάσεων στήριξης, και σφονδύλου διπλής μάζας, μεταξύ άλλων.
Από τις άλλες μηχανολογικές αλλαγές, η πιο σημαντική είναι το νέο ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης.
Το αυτοκίνητο που δοκιμάσαμε είχε τον κινητήρα 1.4 TDI των 90 ίππων, αλλά όταν το μετρήσαμε είχε μόλις 380 km στο οδόμετρο, οπότε ο κινητήρας ήταν ακόμα πολύ σφιχτός και δεν έδωσε τις αναμενόμενες επιδόσεις.
Έτσι, τα 12,9” στο 0-100 km/h είναι μακριά από τις προδιαγραφές της VW και την επίδοση του προηγούμενου Polo 1.6 TDI 90 PS (10,9”) ή του Toyota Yaris 1.4 D-4D (10,8”), αλλά σαφώς μπροστά από την αντίστοιχη επίδοση του παλιού Polo 1.2 TDI BlueMotion (14,8”) και του Peugeot 208 1.4 HDi με το κιτ των 81 ίππων (13,9”).
Στρωμένο, το VW πιστεύουμε ότι θα ισοφάριζε ή και θα βελτίωνε το 0-100 του Opel Corsa 1.3 CDTi 95PS (12,1”). Πάντως, και άστρωτο το Polo ήταν καθαρά ταχύτερο από το Corsa στις ρεπρίζ εν κινήσει με 4η και 5η (80-110 km/h σε 7,8”/9,7” αντί 8,5”/13,0” του Opel).
Αυτή είναι και η υποκειμενική αίσθηση που σου δίνει το 1.4 TDI: Eνός αυτοκινήτου με πολλή ροπή, που τραβάει δυνατά από τις 1.500 rpm, προσπερνά γρήγορα και δεν επηρεάζεται από ανηφόρες ή φορτία.
Στο ραλαντί ο 3κύλινδρος κινητήρας κάνει θόρυβο, αλλά με το αυτοκίνητο σε κίνηση είναι αποτελεσματικά ηχομονωμένος και λειτουργεί πολύ ομαλά, χωρίς κραδασμούς. Στο ταξίδι, το επίπεδο του θορύβου είναι πραγματικά χαμηλό, χάρη και στις μακριές σχέσεις μετάδοσης.
Οι σχέσεις όμως παραείναι μακριές κάποιες φορές και πρέπει να κατεβάζεις ταχύτητες εγκαίρως για να μην πέσουν πολύ χαμηλά οι στροφές, διότι ο κινητήρας έχει την τάση να σβήνει. Από την άλλη, οι μακριές σχέσεις ευνοούν την οικονομία καυσίμου, κυρίως στο ταξίδι. Η μέση κατανάλωση των 5,9 lt/100 km που μετρήσαμε δεν είναι ιδιαίτερα χαμηλή, αλλά θα ξαναθυμίσουμε ότι ο κινητήρας ήταν άστρωτος.
Κατά τα άλλα, το Polo δεν έχει αλλάξει. Εξακολουθεί να έχει αυτή τη χαρακτηριστική αίσθηση μεγαλύτερου αυτοκινήτου, με κορυφαία ποιότητα κύλισης και άνετους χώρους για την κατηγορία. Είναι εύκολο κι ευχάριστο στην οδήγηση, ασφαλές στη συμπεριφορά του, ενώ τώρα το τιμόνι του είναι πιο άμεσο και με καλύτερη αίσθηση από πριν.
Με βάση τους τιμοκαταλόγους, το Polo 1.4 TDI 90 PS, που ξεκινά από τα 15.480 ευρώ, έχει αρκετά ανταγωνιστική τιμή. Λαμβάνοντας όμως υπόψη τις προσφορές των ανταγωνιστικών εταιρειών, είναι από τα ακριβότερα μοντέλα της κατηγορίας του, αν και από την άλλη έχει καλό βασικό εξοπλισμό.
Τι λέει το DRIVE
Με τις στοχευμένες βελτιώσεις το Polo έχει γίνει ακόμα πιο ολοκληρωμένο, όμως ο νέος 3κύλινδρος 1.4 ντίζελ δεν είναι καλύτερος από τον παλιό 4κύλινδρο 1.6 της ίδιας ιπποδύναμης
Τιμή Από €14.269 με απόσυρση (3θυρο Trendline)
Τεχνολογία 1.422 cc, i3, 2 ΕΕΚ 12v, άμεσος ψεκασμός και τούρμπο, 90 PS/3.500 rpm, 23,5 kgm/1.500-2.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 km/h 12,9”
0-400 m 19,0”
0-1.000 m 35,1”
30-50 km/h (3η) 4,1”
80-110 km/h (4η) 7,8”
110-140 km/h (5η) 11,9”
Φρένα 100-0 km/h 39,5 m
Τελική ταχύτητα 184 km/h
Κατανάλωση 5,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 88 g/km
Διαστάσεις 3.972 x 1.682 x 1.453 mm
Βάρος 1.160 kg
Μετρήσεις DRIVE. *Βλ. κείμενο