Test drive: FIAT Tipo Sedan 1.4 95 PS

Test drive: FIAT Tipo Sedan 1.4 95 PS

Η FIAT βγάζει από το συρτάρι της ένα όνομα βαρύ και το χαρίζει σε ένα σεντάν με απροσδόκητο συνδυασμό προσιτής τιμής και αξιοπρεπούς εικόνας.

Η ανάκληση του ονόματος Tipo έγινε για χάρη ενός σεντάν που ουσιαστικά θα εκπροσωπήσει τη FIAT στην κατηγορία των μικρών οικογενειακών.

Αργότερα μέσα στη χρονιά θα ακολουθήσουν τα Tipo χάτσμπακ και στέισον, έτσι ώστε να κλιμακωθεί η πίεση προς τον ανταγωνισμό που κατά κύριο λόγο είναι τα SΕΑΤ Toledo/Škoda Rapid και Citroën C-Elysée/Peugeot 301. Η εξέλιξη του νέου Tipo διήρκεσε τρία χρόνια και απασχόλησε συνολικά 2.000 ανθρώπους. Το Centro Stile της FIAT συνεργάστηκε με το Tofas R&D στην Τουρκία, στις υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις του οποίου βρίσκεται και η γραμμή παραγωγής. Η θεωρία λέει ότι πρόκειται για ένα ολόφρεσκο, αυθύπαρκτο μοντέλο με έμφαση στη σεντάν έκδοση και value for money τοποθέτηση. Η τελευταία ωστόσο καλύπτεται από ένα αρμονικό κι ευπαρουσίαστο αμάξωμα με μήκος 4,54 m, πλάτος 1,79 και ύψος 1,49 m. Το μεταξόνιο είναι στα 2,64 m.

Ακομπλεξάριστο
Ευπαρουσίαστη είναι και η καμπίνα, τουλάχιστον με το διάκοσμο της ακριβής έκδοσης Lounge που έχει οθόνη αφής 5” στο ταμπλό και δίχρωμες επενδύσεις. Από την άλλη, το μαλακό υλικό στο επάνω μέρος του ταμπλό και το σκληρό πλαστικό στο εσωτερικό των θυρών είναι ξεκάθαρα οικονομικής επιλογής, ενώ η συναρμογή και το φινίρισμα έχουν ατέλειες. Πάντως, η συνολική αίσθηση είναι σαφώς ευχάριστη κι αυτό μετρά πολύ θετικά σε ένα αυτοκίνητο με προσανατολισμό low budget.



Από εκεί και πέρα η ορατότητα είναι απροβλημάτιστη, η εργονομία απλή, ο πίνακας οργάνων πλήρης και ευανάγνωστος, ενώ η θέση οδήγησης σωστή, με αναπαυτικό κάθισμα και τηλεσκοπικά ρυθμιζόμενο τιμόνι. Υπάρχει η υποσημείωση ότι τα εμπρός καθίσματα είναι σχεδιασμένα για αναστήματα έως 1,88 m και τα πίσω μέχρι 1,80 m, όμως ο χώρος δεν θα σου λείψει όπου κι εάν κάθεσαι. Το πλάτος πίσω δεν είναι σπουδαίο για τρεις, πάντως εάν χρειαστεί θα χωρέσουν. Ασφαλώς ο βασικός πρωταγωνιστής όπως και σε όλα τα σεντάν είναι το πορτμπαγκάζ, που εδώ φτάνει τα -προφανώς επαρκέστατα- 520 λίτρα. Το άνοιγμά του είναι ικανοποιητικό, μόνο που θα θέλαμε χειρολαβή-φωλιά στο εσωτερικό του καπό για να το κλείνεις χωρίς να λερώνεσαι, καθώς και επίπεδο χώρο ύστερα από την αναδίπλωση του πίσω καθίσματος. Αυτά ουσιαστικά είναι και τα μόνα παράπονα πρακτικότητας σε μια κατά τα άλλα εύχρηστη καμπίνα, με χώρους για μικροπράγματα συνολικής χωρητικότητας 12 lt.

Γνωστός από τα παλιά
Ο 1.4 των 95 ίππων ανήκει στην οικογένεια κινητήρων FIRE, κάτι που σημαίνει ότι κρατά αποστάσεις από σύγχρονες τεχνολογίες όπως ο άμεσος ψεκασμός και το τούρμπο. Είναι μεν εύστροφος, μα τα 12,9 kgm στις 4.500 rpm σημαίνουν στροφάρισμα ψηλά εάν θέλεις να κινηθείς σβέλτα. Κι αυτό νομοτελειακά αυξάνει το θόρυβο και την κατανάλωση. Ευτυχώς αμφότερα συγκρατούνται στο πλαίσιο του ανεκτού στην περίπτωση του Tipo. Η ηχομόνωση είναι προσεγμένη κι ο κινητήρας ακόμα κι όταν τον ξεζουμίζεις δεν ζητά πολύ πάνω από 9 lt/100 km. Ως μέση τιμή μπορείς να υπολογίζεις τα 7,9 lt/100 km, ενώ εάν το βάλεις σκοπό μπορείς να πέσεις έως τα 6,5. Οι εκπομπές ρύπων είναι 133 g/km, κάτι που σημαίνει 159,6 ευρώ ετησίως, ενώ η προδιαγραφή ρύπων Euro 6 συνοδεύεται από μια νωθρότητα στην απόκριση του γκαζιού στις χαμηλές στροφές.

Ως μια τάξη μεγέθους για τις επιδόσεις, κρατήστε τα 11,8” για τα 0-100 km/h και τα 6,4” για τα 80-110 km/h με 3η που είναι αποδεκτές τιμές. Εκεί που το Tipo υστερεί από τον υπερτροφοδοτούμενο ανταγωνισμό είναι με μεγάλη σχέση στο κιβώτιο και χαμηλές στροφές στο μοτέρ. Παρά την κοντή κλιμάκωση των έξι ταχυτήτων του κιβωτίου, η επιτάχυνση σε αυτή την περίπτωση απαιτεί κατεβάσματα. Ο λεβιές πάντως έχει ικανοποιητική ακρίβεια και θετικό κούμπωμα, αν εξαιρέσεις την αλλαγή από 5η σε 6η.



Το πάτημα στο δρόμο είναι άνετο και ισορροπημένο, τουλάχιστον με τους έξτρα τροχούς 225/45 R17 του αυτοκινήτου της δοκιμής. Τα εμπρός γόνατα μακφέρσον και ο ημιάκαμπτος άξονας πίσω συνεργάζονται σωστά και στρογγυλεύουν αθόρυβα τις ανωμαλίες του δρόμου χωρίς να χάνουν τον έλεγχο των 1.190 kg. Έχουν μάλιστα την υποστήριξη του αποτελεσματικού ηλεκτρονικού ελέγχου της ευστάθειας, καθώς κι ενός συστήματος πέδησης με άμεσο πεντάλ. Λόγω του ευαίσθητου ABS πάντως, οι αποστάσεις ακινητοποίησης δεν είναι κορυφαίες, με 42,4 m για τα 100-0 km/h. Αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να έχεις κατά νου και στο αστικό πεδίο, όπου το Tipo αποδεικνύεται πολύ ευκολοδήγητο. Εάν πάντως θέλεις και άνεση στο παρκάρισμα, οι αισθητήρες παρκαρίσματος που χρεώνονται 200 ευρώ είναι απαραίτητοι.

Θετικός απολογισμός
Για τη συγκεκριμένη κατηγορία, η σωστή τιμή είναι μια παράμετρος ύψιστης σημασίας, την οποία ωστόσο το Tipo ικανοποιεί κι ενισχύει με ένα ενδιαφέρον χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Ξεκινώντας από τα 11.990 ευρώ με την προσφορά και το όφελος της απόσυρσης (υπάρχουν εκτελωνισμένα αυτοκίνητα) η έκδοση 1.4 Pop είναι πραγματικά προσιτή και χωρίς σοβαρές ελλείψεις στον εξοπλισμό άνεσης ή ασφάλειας. Για όποιον θέλει πιο high tech άρωμα υπάρχει και η Lounge των 12.990 ευρώ, με επιπλέον στοιχεία όπως το cruise control, οι επενδύσεις υφάσματος και οικολογικού δέρματος και το σύστημα infotainment με οθόνη αφής 5”, Bluetooth και Audio Streaming.
Μπορεί τέτοιου είδους εξοπλισμός να μοιάζει υπερβολή σε ένα προσιτό μοντέλο, από την άλλη όμως ισχυροποιεί το βασικότερο πλεονέκτημα του νέου Tipo απέναντι στον ανταγωνισμό του: Ότι σου θυμίζει όσο πιο σπάνια γίνεται πως είναι χτισμένο στη βάση της προσιτής τιμής. Μάλιστα, όλα δείχνουν ότι αυτό θα ισχύει ακόμα περισσότερο στις ντίζελ εκδόσεις της γκάμας.

Τι λέει το DRIVE
Το νέο Tipo είναι ένα άνετο κι ευρύχωρο μικρομεσαίο σεντάν που δείχνει ακριβότερο απ’ όσο είναι. Ένας πιο σύγχρονος βενζινοκινητήρας θα του ταίριαζε περισσότερο, θα αύξανε όμως και την πολύ προσιτή τιμή.
Τιμή από € 11.990 (με προσφορά και απόσυρση)
Τεχνολογία 1.368 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, έμμεσος ψεκασμός, 95 PS/6.000 rpm, 12,9 kgm/4.500 rpm, χειροκίνητο έξι σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,8”
0-150 km/h 31,1”
0-400 m 18,2” @ 122,1 km/h
0-1.000 m 33,6” @ 152,8 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 10,2”
50-80 km/h (3η) 5,7”
80-110 km/h (3η) 6,4”
80-110 km/h (4η) 9,4”
110-140 km/h (4η) 12,1”
110-140 km/h (5η) 18,7”
110-140 km/h (6η) 31,9”
Φρένα 100-0 km/h 42,4 m
Τελική ταχύτητα 185 km/h
Μέση κατανάλωση 7,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 133 g/km
Διαστάσεις 4.532 x 1.792 x 1.497 mm
Βάρος 1.190 kg
Μετρήσεις DRIVE

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube