Οδηγούμε την Jaguar F-type R AWD

Οδηγούμε την Jaguar F-type R AWD

Εξαιρετικά σπάνιες οι «αγριόγατες» στον ελληνικό Τύπο, πόσω μάλλον μια όπως αυτή. Είναι η κορυφαία της γκάμας F-type R με τον κομπρεσοράτο 5λιτρο V8 και την κίνηση σε όλους τους τροχούς

Για να εκτιμήσεις όσο της πρέπει μια Jaguar F-type πρέπει να κάνεις ένα μακρινό ταξίδι. Μπορείς να οδηγείς ώρες και να κατέβεις ατσαλάκωτος και με στιλ, όπως αρμόζει σε κάποιον που ταξιδεύει με ένα κορυφαίο βρετανικό GΤ.

Στη διάρκεια της δοκιμής εντυπωσιαστήκαμε από την υποδειγματική λειτουργία της ανάρτησης στο ταξίδι και τις βελούδινες αλλαγές του αυτόματου σασμάν οκτώ σχέσεων της ZF. Όσο για την εμφάνιση, για πολλούς η F-type είναι το ομορφότερο σχήμα της κατηγορίας. Η σχεδίαση είναι σαφώς επηρεασμένη από το ένδοξο παρελθόν και ταυτόχρονα φουτουριστική, χάρη σε επιμέρους στοιχεία όπως τα φώτα, τα φαρδιά και αιχμηρά σαν λεπίδες μαρσπιέ, το φουσκωμένο καπό με τους μεγάλους αεραγωγούς, σήμα κατατεθέν της έκδοσης R.

Οι αναλογίες παραπέμπουν στη θρυλική E-type, με το βάρος να πέφτει προς τα πίσω, χωρίς την υπερβολή της Mercedes AMG GT. Τη φέρνεις βόλτα και σχεδόν πάντα κολλάς στην ουρά. Παρατηρείς τους τονισμένους ώμους, εκεί που οι κολόνες της οροφής σβήνουν στα πίσω φτερά. Τη λεπτή γραμμή των φώτων και το μεγάλο διαχύτη με τις εξατμίσεις που πετάγονται από μέσα σαν κανόνια. Και ανυπομονείς να πάρει μπρος ο V8 για να ακούσεις τον ξερό, βραχνό ήχο του.

Η καμπίνα είναι εξίσου εντυπωσιακή. Το αναλογικό με το ψηφιακό, το πολυτελές με το σπορ συνδυάζονται με μαεστρία, ενώ το στιλ και η ποιότητα περισσεύουν. Παρότι ο 007 δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ Jaguar, μόνο ο Q θα μπορούσε να έχει σχεδιάσει αυτούς τους αεραγωγούς που αναδύονται από την κορυφή της κεντρικής κονσόλας, μόλις ενεργοποιήσεις τον κλιματισμό.

Η F-type στην έκδοση R κινείται από έναν πληθωρικό V8 πέντε λίτρων. Είναι αλουμινένιος, άμεσου ψεκασμού, με μεταβλητό βύθισμα βαλβίδων και χρονισμό εκκεντροφόρων. Και με την χρήση ενός μηχανικού συμπιεστή τύπου Roots αποδίδει 550 άλογα στις 6.500 rpm και ροπή 69,3 kgm στις 3.500 rpm. Η είδηση ωστόσο έρχεται από τη μετάδοση. Το 8άρι αυτόματο κιβώτιο της ZF συνδυάζεται με ηλεκτρομηχανικό σύστημα τετρακίνησης το οποίο στέλνει ροπή στους εμπρός τροχούς μόνο όταν χαθεί η πρόσφυση. Υπό κανονικές συνθήκες δηλαδή, η F-type είναι 100% πισωκίνητη. Το πίσω διαφορικό είναι μπλοκέ, με ηλεκτρονικό έλεγχο στην κατανομή της ροπής. Και διαθέτει σύστημα Torque Vectoring byBrake, το οποίο φρενάρει τους εσωτερικούς τροχούς, εξουδετερώνοντας τις τάσεις υποστροφής στην είσοδο της στροφής. Ηλεκτρονικά ελεγχόμενη είναι και η σκληρότητα των αμορτισέρ.

Η δυνατότητα επιλογής μεταξύ διαφορετικών προγραμμάτων οδήγησης είναι εκ των ουκ άνευ. Μπορείς να συνδυάσεις την ακραία επιθετική λειτουργία για μοτέρ/κιβώτιο και διαφορικό, με πιο ήπιο set-up ανάρτησης. Και θα χρειαστεί μεγάλη προσπάθεια για να παραμείνεις νόμιμος έστω και για λίγη ώρα. Το 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 4,1”. Η Jaguar δεν έχει το νεύρο της Porsche 911 Turbo S στην εκκίνηση ή την άνεση της Mercedes GT S στα πολλά. Κάνει όμως την διαδικασία να μοιάζει απλή και ξεκούραστη. Παίζει το ρόλο του βέβαια το Quickshift της ZF που αλλάζει σβέλτα. Tο μοτέρ με το μηχανικό συμπιεστή μοιάζει να υστερεί ελαφρά στα δύο άκρα. Αλήθεια όμως, ποιος νοιάζεται; Με το ξερό, σπαραχτικό ουρλιαχτό του V8 να σιγοντάρει τη βελόνα του κοντέρ στο δρόμο για τα 300 km/h, ελάχιστη σημασία έχουν λίγα δέκατα.

Η F-type R είναι από τα αυτοκίνητα που θέλεις λαίμαργα να οδηγήσεις από την στιγμή που δεις την πρώτη φωτογραφία της. Σε δρόμο με στροφές το πρώτο που σου κάνει εντύπωση είναι ο τρόπος λειτουργίας του κιβωτίου. Η ρύθμιση, αλλά και το ίδιο το hardware, δεν είναι ακραία. Τα γρανάζια κουμπώνουν με τον τρόπο που ένας έμπειρος θα δούλευε έναν γρήγορο λεβιέ. Οι Βρετανοί καυχιούνται για την ακρίβεια, την ταχύτητα και τις κοντές διαδρομές του χειροκίνητου σασμάν, το οποίο όμως μπαίνει μόνο στις μικρότερες V6. Η R είναι αποκλειστικά αυτόματη.

Από χαρακτήρα και ήχο είναι ακριβώς όπως την φανταζόμουν. Όμως, τη φανταζόμουν να καπνίζει τα λάστιχά της με fulllock ανάποδο. Και αυτή εδώ δεν μπορεί να το κάνει. Οι συνάδελφοι που ζουν και εργάζονται στον πολιτισμό έχουν οδηγήσει από καιρό την πισωκίνητη, οπότε λογικά το γραφείο Τύπου θεωρεί ότι η τετρακίνητη είναι πλέον αυτή με το μεγαλύτερο δημοσιογραφικό ενδιαφέρον.

Όταν κινείται μέσα στο όριο της πρόσφυσης η F-type παραμένει πισωκίνητη. Η σοφιστικέ ηλεκτρονική διαχείριση, το εξελιγμένο in-house IDD (Intelligent Driving Dynamics), παρακολουθεί διαρκώς την κατάσταση του αυτοκινήτου. Την ταχύτητα, τη γωνία του τιμονιού και του αυτοκινήτου, κ.λπ. Και αναλόγως, ρυθμίζει τη σκληρότητα των ηλεκτρονικά ελεγχόμενων αμορτισέρ, αποφασίζει αν θα στείλει ροπή εμπρός, ενώ «παίζει» και με την κατανομή μεταξύ των δύο πίσω τροχών, μέσω του EAD (Electronic Active Differential).

Παρότι το επιπλέον hardware της μετάδοσης έχει μεταφέρει το κέντρο βάρους 1,2% πιο μπροστά, το πλαίσιο δεν έχει χάσει την υπερστροφική προδιάθεσή του στην είσοδο. Τη στιγμή που στρίβεις το τιμόνι, ενεργοποιείς το σύστημα TVbB (Torque Vectoring byBrake). Δεν νιώθεις το τσίμπημα στα φρένα, το συμπεραίνεις από την τάση του πλαισίου να περιστραφεί κοιτάζοντας κατάματα την κορυφή. Στο πρόγραμμα Dynamic, το ηλεκτρομηχανικό κιβώτιο μεταφοράς στέλνει το μεγαλύτερο ποσοστό ροπής στην ουρά. Οπότε, έστω κι αν δεν σου δίνει την επική πάντα που θα ονειρευόσουν, τουλάχιστον δεν σε εκθέτει με υποστροφή στην έξοδο. Αυτά σε μέτριες και αργές στροφές, που βγαίνεις με γκάζι.

Στα γρήγορα κομμάτια, με διαδοχικές αλλαγές κατεύθυνσης και παρατεταμένες καμπές, η ανάρτηση, παρότι 10% πιο σκληρή από της Type S αποδεικνύεται λίγο πιο μαλακή των προσδοκιών. Θα περίμενες μικρότερη κλίση και πιο άμεσες αντιδράσεις, με λιγότερη κίνηση των χεριών. Το νέο ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι εξοικονομεί 4 g/km εκπομπές CO2, αλλά δεν είναι αρκετά γρήγορο και έχει αποκομμένη αίσθηση, για τα δεδομένα ενός τέτοιου αυτοκινήτου. Η τετρακίνηση και η μέτρια απόκριση στο γκάζι, για την οποία ένα μέρος της ευθύνης καταλογίζεται και στο κιβώτιο, δεν αφήνουν πολλά περιθώρια να επέμβεις στην ισορροπία. Η υποστροφή θα έρθει όταν θα τελειώσουν τα λάστιχα να βάλει τον πήχη, λίγο νωρίτερα από εκεί που φαντάζεσαι. Και θα ήθελες.

Όταν επενδύεις σε αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας αναζητάς χαρακτήρα, προσωπικότητα, συναίσθημα. Και όχι φυσικά την «καλύτερη αγορά» που μπορεί να προκύπτει από μαθηματικές πράξεις και τα συμπεράσματα ενός δοκιμαστή, όσο αξιόπιστος κι αν είναι. Τα διαμάντια δεν έχουν ταυτότητα. Η F-Type R είναι ένα αυτοκίνητο που στοχεύει στο κέντρο του θυμικού σου, με την εμφάνισή της πρωτίστως, αλλά τελικά και με τις ικανότητές της. Οι οποίες ικανότητες κυρίως περιστρέφονται γύρω από τον χαρακτήρα της ως GT. Μπορείς με άλλα λόγια να ταξιδέψεις για εκατοντάδες χιλιόμετρα με εξωπραγματικές ταχύτητες. Σε δρόμους με στροφές θα χρειαστεί να είσαι διατεθημένος για σημαντικά ρίσκα προκειμένου να διαπιστώσεις πως δεν είναι τόσο οδηγοκεντρική όσο ο γερμανικός ανταγωνισμός, αλλά πρόκειται για ένα απίστευτα ικανό αυτοκίνητο, αντάξιο του ονόματος και του παρελθόντος του.

Τι λέει το DRIVE
Ένα κουπέ που τιμά την παράδοση της Jaguar. Με εντυπωσιακή εμφάνιση, πολλή δύναμη και εξαιρετικές ικανότητες η κορυφαία έκδοση F-Type R AWD είναι πιο πολύ ένας ακούραστος χιλιομετροφάγος παρά ένα σκληροπυρηνικό supercar
Τιμή από € 180.000
Τεχνολογία 5.000 cc, V8, 32v, 2x2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, μηχανικός συμπιεστής, 550 PS/6.500 rpm, 69,3 kgm/3.500 rpm, αυτόματο οκτώ σχέσεων, κίνηση στους τέσσερις τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 3,9”
Τελική ταχύτητα 300 km/h
Μέση κατανάλωση 11,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 269 g/km
Διαστάσεις 4.470 x 1.923 x 1.314 mm
Βάρος 1.730 kg
Τιμές κατασκευαστή

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube