Δεν είναι ακόμα ολοκληρωμένη. Αυτό είναι το πρώτο που πρέπει να ξέρουμε. Η Jaguar έχει το σλόγκαν “FeelXE” (νιώστε την ΧΕ) και μας αφήνει να κάνουμε ακριβώς αυτό, οδηγώντας το νέο της μοντέλο. Αλλά δεν είναι ακόμα τελειωμένο.
Αυτή η ΧΕ της δοκιμής είναι ακόμα ένα πρωτότυπο. Έτσι εξηγείται το γιατί έχει επάνω της αυτοκόλλητα και –όπως ίσως μπορείτε να δείτε στις φωτογραφίες– ένα μεγάλο κόκκινο κουμπί “emergency stop” στην κονσόλα, όπως απαιτεί η νομοθεσία για τα πρωτότυπα δοκιμών. Άλλα 600 αυτοκίνητα προπαραγωγής θα φτιαχτούν πριν οι ΧΕ φτάσουν στις εκθέσεις το Μάιο για να τις «νιώσουν» οι πελάτες (σε τιμές από €36.000 στην Αγγλία).
Σπάνια έχουμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε ένα αυτοκίνητο τόσο καινούργιο. Κι όταν λέμε καινούργιο, εννοούμε καινούργιο, αφού έχει μια νέα, κατά το μεγαλύτερο μέρος αλουμινένια πλατφόρμα, κατασκευάζεται σε μια νέα γραμμή παραγωγής και κινείται από έναν κινητήρα καινούργιο, που φτιάχνεται σε ένα νέο εργοστάσιο.
Αλουμινένιο αμάξωμα; Βεβαίως. Η Jaguar το έχει κάνει μπαϊράκι. Η ΧΕ έχει ένα λόγο αλουμινίου προς χάλυβα που είναι περίπου ο αντίστροφος απ’ ό,τι σε όλα τα άλλα μοντέλα της κατηγορίας. Το μικτού μετάλλου πλαίσιο τείνει να γίνει ο κανόνας, αλλά η Jaguar δείχνει να χρησιμοποιεί ατσάλι εκεί που οι άλλοι προτιμούν το αλουμίνιο, και αντιστρόφως. Δεν θεωρούμε τους εαυτούς μας κριτικούς τέχνης, αλλά στα μάτια μας η ΧΕ δείχνει όμορφη. Δείχνει σαν Jaguar από μπροστά, πράγμα όχι κακό, αλλά όταν την ακολουθείς από μακριά αναρωτιέσαι αν είσαι πίσω από ένα Audi A4 ή Citroën C5. Πιστεύουμε πάντως πως η συνήθεια θα λύσει το πρόβλημα.
Ας πάμε όμως στο εσωτερικό, όπου η συγκεκριμένη ΧΕ είναι μεν ανολοκλήρωτη –σε επιφάνειες και ραφές– αλλά δείχνει ανταγωνιστικά πολυτελής. Υπάρχει –και πρέπει αυτό να επαινεθεί– ένα νέο σύστημα πολυμέσων. Είναι ακόμα με οθόνη αφής και λιγότερο διαισθητικό στη χρήση από το καλύτερο του είδους (το BMW iDrive), αλλά χρησιμοποιεί πιο απαλά και γήινα χρώματα, όπως ένα πράσινο χόρτου για τη διαδρομή του πλοηγού. Γενικά η ΧΕ έχει ένα καθαρό εσωτερικό, και με λίγα κουμπιά.
Είναι αρκετά ευρύχωρο; Δεν μπορέσαμε να κάνουμε απευθείας συγκρίσεις σε αυτό το ταξίδι, αλλά πήραμε μετρήσεις της ΧΕ με τη μεζούρα. Η καμπίνα είναι ανταγωνιστική με εκείνη της Σειράς 3, αλλά το πορτμπαγκάζ των 455 λίτρων υστερεί σε σχέση με τα 480 λίτρα των αντίστοιχων BMW και Mercedes. Υποθέτουμε ότι η αλουμινένια δομή, με τον όγκο της, έχει παίξει έναν αρνητικό ρόλο εδώ. Ο χώρος για τους ώμους των πίσω επιβατών είναι επίσης μικρότερος απ’ ό,τι στη BMW 3 Series και τη Mercedes-Benz C-Class.
Πώς είναι στην οδήγηση;
Οδηγήσαμε δύο ΧΕ. Η πρώτη ήταν με τον 3λιτρο κινητήρα V6 των 340 PS. Τον ξέρουμε από την F-type, οπότε θα σας πούμε μόνο ότι είναι ομαλός σε λειτουργία και με ζωντανή απόκριση, δίνοντας επιδόσεις που θα τους ικανοποιήσουν όλους. Ο πιο ενδιαφέρων κινητήρας είναι όμως ο νέος 2λιτρος 4κύλινδρος ντίζελ, με την ονομασία “Ingenium”, που κατασκευάζεται στο καινούργιο εργοστάσιο των €670 εκατομμυρίων, κοντά στο Wolverhampton. Υπάρχουν δύο εκδόσεις του. Η λιγότερο δυνατή των 163 PS θα έχει εκπομπή CO2 μόνο 99 g/km. Αυτή που δοκιμάσαμε ήταν η έκδοση των 180 PS, με το αυτοκίνητο να κοστίζει €44.200 με το επίπεδο εξοπλισμού R-Sport.
Αυτός ο κινητήρας είναι ένας τομέας όπου η Jaguar πιστεύει ότι μένει να κάνει ακόμα λίγη δουλειά. Και έχει δίκιο. Το πρόβλημα δεν είναι η ένταση του θορύβου, αλλά η χροιά του και κάποιοι κραδασμοί που φτάνουν στην καμπίνα. Το καλό με έναν δυνατό ντίζελ είναι ότι αν τον κάνεις να ακούγεται σαν ταχύπλοο, τότε όλα είναι εντάξει. Όμως αν εκπέμπει υψίσυχνο κροτάλισμα αντί για αρρενωπό, χαμηλόσυχνο μούγκρισμα, τότε έχεις πρόβλημα – όπως εδώ. Πρέπει λοιπόν να γίνουν κάποιες μετατροπές πριν την παραγωγή. Το ίδιο ισχύει και για το stop/start, που δημιουργεί έναν ενοχλητικό κραδασμό όταν βάζει μπροστά. Η Jaguar λέει ότι θα επανεξετάσει τη ρύθμιση και των δύο.
Σίγουρα όμως δεν υπάρχει πρόβλημα με την απόδοση της ισχύος. Επιλέξτε μια μεγάλη σχέση στο φανταστικό αυτόματο κιβώτιο 8 ταχυτήτων της ZF, σανιδώστε το γκάζι και, μετά από ένα σύντομο δισταγμό, ο κινητήρας ανταποκρίνεται από τις 1.600 rpm περίπου. Αποδίδει τη μέγιστη ροπή του από τις 1.750 μόλις rpm και τραβάει δυνατά μέχρι τις 4.400 πριν το κιβώτιο αλλάξει ταχύτητα, γρήγορα και ομαλά. Η Jaguar ανακοινώνει ένα 0-100 km/h σε 7,8” και δεν έχουμε λόγο να το αμφισβητήσουμε. Στην κανονική οδήγηση δεν θα έβλαπτε να έκανε το κιβώτιο kick-down λίγο νωρίτερα, αλλά υπάρχει πάντα η εναλλακτική να πάρεις εσύ τον έλεγχο μέσω των paddles στο τιμόνι.
Τομείς που η Jaguar θεωρεί ολοκληρωμένους είναι το κράτημα κι η άνεση. Κι εδώ η ΧΕ δείχνει 100% Jaguar. Το εννοούμε ως μεγάλη φιλοφρόνηση, διότι η μεγαλύτερη Jaguar XF είναι το σημείο αναφοράς στην κατηγορίας της, σε αυτούς τους τομείς. Το ίδιο πιστεύουμε και για την ΧΕ – αν και θα επαναλάβουμε ότι δεν την οδηγήσαμε την ίδια χρονική στιγμή και στον ίδιο δρόμο με τους άμεσους ανταγωνιστές της.
Η ΧΕ έχει το πρώτο ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι της Jaguar, που διατηρεί το DNA της φίρμας στη συνέπεια και την αίσθησή του – χαρακτηριστικά που απουσιάζουν από πολλούς ανταγωνιστές. Το τιμόνι της ΧΕ είναι σταθερό γύρω από τη θέση της ευθείας, βαραίνοντας όταν το στρίβεις, με μια προσέγγιση αίσθησης και πολλή ακρίβεια. Είναι το πιο ευχάριστο σύστημα διεύθυνσης στην κατηγορία.
Συνοδεύεται από μια ανάρτηση που απορροφά αποτελεσματικά τις ανωμαλίες σε αρκετά κακούς δρόμους, παρότι το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε είχε τα πιο σφιχτά αμορτισέρ από τις δύο επιλογές που προσφέρονται. Ως έξτρα προσφέρονται και ενεργά, προσαρμοζόμενα αμορτισέρ. Αποτελεί θαρραλέα πράξη για έναν κατασκευαστή να διαθέσει τα πρώτα αυτοκίνητα για δοκιμή με παθητικά αμορτισέρ (χρειάστηκε να δανειστούμε αυτοκίνητο ιδιώτη για να οδηγήσουμε μια BMW 3 χωρίς τα έξτρα, ενεργά αμορτισέρ). Η Jaguar έχει δικαιολογημένα εμπιστοσύνη στις δυναμικές αρετές του νέου της μοντέλου.
Αυτό ισχύει και για το κράτημα; Ναι, ισχύει. Η ΧΕ δεν είναι σπορ αυτοκίνητο, αλλά παρότι όρος «σπορ σεντάν» απαντάται συχνά στη μαρκετινίστικη ρητορεία πολλών κατασκευαστών, αυτό εδώ είναι πράγματι ένα αυτοκίνητο που τοποθετείται στην πιο δυναμική πλευρά του φάσματος. Είναι συγκροτημένο και σε ανταμείβει με τέλειο έλεγχο των κινήσεων του αμαξώματός του.
Να την αγοράσω;
Αν είστε ενθουσιώδης οδηγός, καλά θα κάνετε, διότι είναι ευχάριστη στην οδήγηση. Στόχος της Jaguar ήταν να δώσει στην ΧΕ την άνεση των καλύτερων C-Class και την αταραξία μιας αξιοπρεπούς 3άρας. Για μας, τις ξεπερνάει και τις δύο σε αμφότερους τους τομείς.
Το αν θα σας κερδίσει και σε άλλους τομείς, είναι ακόμα υπό συζήτηση. Όταν έρθουν τα πρώτα κανονικά αυτοκίνητα παραγωγής, τότε θα ξέρουμε αν η ΧΕ είναι ανταγωνιστική ή εξαιρετική.
Τι λέει το AUTOCAR
Μένει ακόμα να γίνει λίγη δουλειά στο ραφινάρισμα του κινητήρα και του εσωτερικού, αλλά ο συνδυασμός κρατήματος–άνεσης είναι ήδη κορυφαίος.
Τιμή Από €36.000 (στη Βρετανία)
Τεχνολογία 1.999 cc, i4, 2 ΕΕΚ 16v, άμεσος ψεκασμός common-rail & τούρμπο VGT, 180 PS/4.000 rpm, 43,8 kgm/1.750-2.500 rpm, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, κίνηση στους πίσω τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,8”
Τελική ταχύτητα 228 km/h
Κατανάλωση 4,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 109 g/km
Διαστάσεις 4.672 x 1.850 x 1.416 mm
Μεταξόνιο 2.835 mm
Βάρος 1.565 kg
Στοιχεία κατασκευαστή