Οδηγούμε τη Lamborghini Gallardo Spyder LP570-4 Performante

Οδηγούμε τη Lamborghini Gallardo Spyder LP570-4 Performante

Ελάχιστα αυτοκίνητα στον πλανήτη μπορούν να σου αποσπάσουν την προσοχή από τη Lamborghini Aventador. H Performante, η πιο ακραία από τις Gallardo, ήταν ένα από αυτά.

Για οποιοδήποτε αυτοκίνητο είναι αδικία να πρέπει να ανταγωνιστεί την Aventador και να διεκδικήσει την προσοχή και το χρόνο σου, όντας την ίδια μέρα στο ίδιο περιβάλλον.

Ακόμη και γι’ αυτή την ανοιχτή εκδοχή της Gallardo Superleggera, που η Lamborghini ονομάζει με το εύηχο και πολλά υποσχόμενο Performante, η οποία σε κάθε άλλη περίπτωση θα ήταν ο απόλυτος πρωταγωνιστής.

Ελαφρά ενδεδυμένη
Η βασική διαφορά σε σχέση με την LP560-4 Spyder είναι το… ελαφρύ ντύσιμο. Ενσωματώνει τεχνολογία CFRP, που είναι τα αρχικά στα αγγλικά για το ενισχυμένο με ανθρακονήματα πλαστικό. Το πίσω καπό που καλύπτει το χώρο αναδίπλωσης της υφασμάτινης οροφής, τον κινητήρα και τη μετάδοση είναι φτιαγμένο από αυτό το υλικό.

Το ίδιο και το αεροδυναμικό κάλυμμα του πατώματος, η πίσω πτέρυγα, ο διαχύτης, τα προστατευτικά στα μαρσπιέ και οι καθρέφτες. Οι ζάντες όπως και στη Superleggera είναι φτιαγμένες από ένα ειδικό ελαφρύ κράμα αλουμινίου/μαγνησίου που εξοικονομεί 13 kg. Σε συνδυασμό με την εκτεταμένη χρήση ανθρακονημάτων στο εσωτερικό, η Performante είναι 65 kg ελαφρύτερη, αλλά όχι αρκετά ελαφριά σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Το πλαίσιο της ανοιχτής Gallardo βαραίνει αρκετά με τις ενισχύσεις που αντισταθμίζουν την απώλεια της οροφής σε ακαμψία. Ενώ στη Ferrari έχουν βρει τρόπο η Spider να είναι μόλις 50 kg βαρύτερη από την Italia, η αντίστοιχη διαφορά για τις Lamborghini είναι 140 kg, τόσο για τις εκδόσεις LP560-4 όσο και για τις «ελαφριές» με τους 570 ίππους.

Ενώ λοιπόν η Superleggera διατηρεί μια απολύτως ανταγωνιστική αναλογία μόλις 2,3 kg/PS, η Performante φτάνει τα 2,6, διαφορά που σίγουρα θα παίζει το ρόλο της αν και όταν βρεθείς να αναζητάς το απόλυτο σε σχέση με το χρονόμετρο. Στο δρόμο, η βιμπράτη μελωδία του V10 που κατακλύζει το ανοιχτό κόκπιτ σε αποζημιώνει και με το παραπάνω γι’ αυτή τη μικρή θυσία.

Χαμηλή και σφηνοειδής σαν βέλος, έχει παραμείνει στην πορεία των χρόνων πιο σπάνια από την κουπέ. Και για κάποιο λόγο βρίσκω πως ενσαρκώνει με μεγαλύτερη επιτυχία το ρόλο του αγωνιστικού για το δρόμο. Ίσως διότι η ανοιχτή οροφή αφήνει σε κοινή θέα τα γυμνά πάνελ από φύλλα κάρμπον στις πόρτες και το ταμπλό, τα επίσης κάρμπον μονοκόμματα μπάκετ και την αλκαντάρα που έχει αντικαταστήσει το δέρμα, όπου αυτό υπήρχε. Και με κάνει να θέλω να την οδηγήσω με κράνος.

Η δίαιτα στο εσωτερικό, μαζί με το περιττό λίπος έχει διώξει και αρκετή από την αύρα της Audi. Αυτό το κόκπιτ έχει άποψη, όπως ταιριάζει σε μια Lamborghini. Και την εκφράζει με διάφορους τρόπους, όπως με τη μουτζούρα που αφήνει η αλκαντάρα από το τιμόνι στα χέρια, δείχνοντας ότι πρόκειται για πολεμική μηχανή που θέλει να τη χειρίζεσαι μόνο με γάντια.

Κάτι δεν μας λένε
Χωρίς το τζάμι να τον εκθέτει σε κοινή θέα, ο V10 ακούγεται τώρα περισσότερο μυστηριώδης. Η Lamborghini δεν δίνει πολλές λεπτομέρειες για τυχόν αλλαγές. Η πληροφόρηση περιορίζεται απλώς σε ένα διαφορετικό πρόγραμμα σε σχέση με την έκδοση των 560 ίππων που δεν έχει αγγίξει τη ροπή, ούτε τον αριθμό των στροφών που αποδίδονται η μέγιστη τιμή. Αλλαγές στην εξάτμιση δεν ανακοινώνονται.

Κι όμως θα ορκιζόμουν ότι αυτός ο V10 δουλεύει διαφορετικά, πιο άγρια από της λευκής LP560-4 που οδήγησα στην Ελλάδα. Αν πράγματι δεν έχουν βάλει χέρι στο hardware και είναι απλώς η… ιδέα μου, τότε η απουσία οροφής έχει ήδη αρχίσει να επηρεάζει τη διάθεσή μου, άρα έχει πετύχει τον σκοπό της.

Στην ουσία πρόκειται για το ίδιο αλουμινένιο υποτετράγωνο σύνολο όλων των Gallardo, από την αναβάθμιση του 2008 και έπειτα. Με άμεσο ψεκασμό και περιεχόμενη γωνία 90 μοιρών, διάταξη που φέρνει το κέντρο βάρους του χαμηλότερα. Το μπλοκ δεν έχει χιτώνια και οι κύλινδροι έχουν υποστεί εσωτερική επεξεργασία σκλήρυνσης με κρυστάλλους πυριτίου. Ο χρονισμός των εκκεντροφόρων και το βύθισμα των βαλβίδων μεταβάλλονται διαρκώς, και το κάρτερ είναι ξηρού τύπου.

Αρμαγεδδών
Παρότι Performante, στις επιδόσεις που ανακοινώνει το εργοστάσιο μένει πίσω από τις κλειστές εκδόσεις. Το επιπλέον βάρος έχει αποτέλεσμα στο σπριντ ως τα πρώτα 100 km/h να μένει πίσω 0,5” από την Superleggera και 0,2” από την LP560-4. Αν δεν βρεθείς στη δύσκολη θέση να τις έχεις δίπλα σου στο φανάρι δεν πρόκειται να καταλάβεις τη διαφορά, εκτός κι αν μικρός είχες καταπιεί το V-Box.

Η επιτάχυνση είναι συναρπαστική σαν την καλύτερη χολιγουντιανή ταινία δράσης, με το εκπληκτικό soundtrack του V10 να δίνει έναν τόνο δραματικό. Το e-gear δεν έχει τους καλούς τρόπους των κιβωτίων διπλού συμπλέκτη ούτε την ταχύτητα του εξίσου άγριου ISR της Aventador. Στο πρόγραμμα Corsa ωστόσο, το ανατριχιαστικό αστραπόβροντο που συνοδεύει κάθε αλλαγή με τέρμα γκάζι λίγο πριν τον κόφτη κάνει τον Αρμαγεδδόνα να μοιάζει με παιδικό πάρτι.

Το εργοστάσιο κρατά κλειστά τα χαρτιά του, αλλά έχω λόγους να πιστεύω ότι ειδικά για τις Superleggera/Performante οι ρυθμίσεις είναι πιο ακραίες.

Διαφορετικό είναι και το set-up σε ό,τι αφορά στην οδική συμπεριφορά. Η κλίση είναι μικρότερη, παρόλα αυτά δεν θα έλεγα ότι η ανάρτηση είναι πιο σκληρή. Η ακαμψία του ανοιχτού αμαξώματος είναι εξαιρετική, κολακεύεται όμως και από την απόσβεση. Από τον τρόπο που πέφτει ο τροχός στις λακκούβες γίνεται σαφές ότι εκτός από την έξυπνα επιλεγμένη σχέση σκληρότητας ελατηρίων/αμορτισέρ, το ρόλο του παίζει και το μειωμένο βάρος της μη αναρτώμενης μάζας, χάρη στις ελαφρύτερες ζάντες και τα έξτρα κεραμικά φρένα.

Η εξαιρετικά στιβαρή δομή της διάταξης, με τα διπλά ψαλίδια σε κάθε γωνιά, υπόσχεται γεωμετρία ανεπηρέαστη από τα έντονα πλευρικά φορτία που μπορεί να αναπτύξει η Performante, όπως κάθε Gallardo. Το μπροστινό σύστημα είναι ακριβές και πιο αιχμηρό από της απλής. Και το τιμόνι πιο βαρύ από της Aventador, πιο κοντά στα δεδομένα της παλιάς σχολής.

Υπό γωνία, η πληροφόρηση είναι περισσότερη από όση έχεις πραγματικά ανάγκη όταν προσεγγίζεις την είσοδο με τη σιγουριά που εξασφαλίζει η τετρακίνηση και το εκνευριστικά ουδέτερο ζύγισμα. Το όριο δοκιμάζει το θάρρος σου. Αντιλαμβάνεσαι ότι το έχεις αγγίξει, όταν η ελαφρά υποστροφή σε αναγκάσει να υποχωρήσεις ελαφρά πριν την κορυφή, ενώ ο εμπρός εσωτερικός τροχός σηκώνεται μερικά χιλιοστά, ίσως και εκατοστά στον αέρα, όπως παρατηρεί μέσα από το φακό του ο Θανάσης.

Οδηγώντας σε τερέν με τόσο διαφορετικά χαρακτηριστικά, όσο το γλιστερό επαρχιακό δίκτυο της Αττικοβοιωτίας με αυτό της Βόρειας Ιταλίας, είναι δύσκολο και επικίνδυνο να επιχειρήσει κανείς συγκρίσεις. Με κάθε επιφύλαξη θα έλεγα ότι η Performante είναι λιγότερο υποστροφική από την LP560-4. Αλλά και πάλι μονοκόμματη, αφού είναι πρακτικά αδύνατο να βάλεις την ουρά στο παιχνίδι.

Μόνο σε αργές στροφές με το μηχανικό μπλοκέ να διαχειρίζεται το 70% της ροπής που φτάνει στους πίσω τροχούς, η έξοδος εκτός από ταχύτατη μπορεί να είναι και θεαματική.

Ο κινητήρας αντιδρά ακαριαία στην κίνηση του πεντάλ, όχι όμως και η τετρακίνηση με κεντρικό συνεκτικό συμπλέκτη, αφαιρώντας από το δεξί πόδι το ρυθμιστικό ρόλο σε μια τυφλή παρατεταμένη. Οπότε, ο ενδεδειγμένος τρόπος είναι να φρενάρεις όσο γίνεται πιο αργά, εξαντλώντας τις δυνατότητες του αγωνιστικού συστήματος πέδησης, να περιμένεις και να απελευθερώσεις μονομιάς όλη την ενέργεια που συσσωρεύει μέσα του ο V10, όση ώρα οι πεταλούδες του γκαζιού είναι κλειστές ή μισάνοιχτες.

One night stand
Η Performante είναι μάλλον η πιο ακραία επιλογή στην γκάμα της Gallardo. Η εξέλιξη του ανταγωνισμού έχει φέρει στην επιφάνεια κάποιες αδυναμίες που προδίδουν την ηλικία της. Όπως και να έχει, παραμένει ένα σκληροπυρηνικό ρόουντστερ εστιασμένο στην οδήγηση, που από μέσα του αναβλύζει πάθος και προκαλεί βλέμματα θαυμασμού και τρόμου, με την εμφάνιση, το γκάζι και τον ήχο της. Άρα μια αυθεντική και συναρπαστική Lamborghini, έστω κι αν οι πόρτες δεν ανοίγουν σαν ψαλίδι.

Κατά μια άποψη, η Spyder εκδοχή της Superleggera είναι μια προσπάθεια εντυπωσιασμού, καθόλου απαραίτητη σε ένα έτσι κι αλλιώς εντυπωσιακό αυτοκίνητο. Για άλλους, η οδήγηση με ανοιχτή την οροφή είναι σαν τον γυμνισμό. Ή σαν να βγάζεις τις παρωπίδες και τις ωτοασπίδες που φορούσες για χρόνια. Επηρεασμένος ακόμη από την εμπειρία του απόλυτου one nigh stand, ταυτίζομαι με αυτή την δεύτερη ερμηνεία. Το καλό με τους περιστασιακούς έρωτες είναι ότι τελειώνουν πριν αρχίσουν να μπαίνουν στη μέση ουσιαστικά διλήμματα.

Η Lamborghini Gallardo Spyder LP570-4 Performante με μια ματιά
Κυβισµός 5.204 cc
Κύλινδροι/Βαλβίδες V10, 90 µοιρών/40
Σχέση συµπίεσης 12,5:1
Τροφοδοσία Άµεσος ψεκασµός
Ισχύς 570 PS /8.000 rpm
Ροπή 55 kgm /6.500 rpm
0-100 km/h 3,9”
Τελική ταχύτητα 324 km/h
Κατανάλωση 14,4 lt/100km
Εκπομπές CO2 344 g/km
Μετάδοση Στους τέσσερις τροχούς µε συνεκτικό συµπλέκτη
Κιβώτιο Ηµιαυτόµατο σειριακό 6 σχέσεων  µε έναν διπλόδισκο συµπλέκτη
Ανάρτηση εµπρός Διπλά ψαλίδια, αντιστρεπτική ράβδος
Ανάρτηση πίσω Διπλά ψαλίδια, αντιστρεπτική ράβδος
Φρένα εµπρός Αεριζόµενοι κεραµικοί δίσκοι, 380 mm, 6πίστονες δαγκάνες
Φρένα πίσω Αεριζόµενοι κεραµικοί δίσκοι 356 mm, 4πίστονες δαγκάνες
Διαστάσεις 4.386 x 1.900 x 1.165 mm
Μεταξόνιο 2.560 mm
Βάρος 1.340 kg
Λάστιχα εµπρός 235/35 R19
Λάστιχα πίσω 295/30 R19
Μετρήσεις κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube