Το Yaris είναι αυταπόδεικτα για την Toyota το πιο σημαντικό μοντέλο της στην Ευρώπη. Σκεφτείτε ότι από τα 452.000 αυτοκίνητα που πούλησαν οι Ιάπωνες στην Ευρώπη το τελευταίο εξάμηνο, το Yaris αντιπροσώπευε το 20% των πωλήσεων, ήτοι 97.000 κομμάτια.
Ο ανταγωνισμός ωστόσο στην κατηγορία των σουπερμίνι είναι περίπου εξοντωτικός και τελικά ακόμα και μοντέλα που παρουσιάστηκαν μόλις πριν από τρία χρόνια, όπως ήταν το προηγούμενο Yaris, να χρειάζονται επειγόντως εκτεταμένες επεμβάσεις, προκειμένου να παραμείνουν στον αφρό.
Under priority, γενικώς και ειδικώς
Από όλες τις συζητήσεις που είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε με τους ανθρώπους της Toyota κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του νέου Yaris στο Düsseldorf, αντιλαμβανόσουν μια βασική αγωνία: Να προσελκύσουν νέους πελάτες. Νέους στην ηλικία, αλλά και στη μάρκα. Στόχος τους, λένε, μέχρι το τέλος του 2015 το 60% των αγοραστών Yaris να προέρχονται από άλλες μάρκες ή έστω άλλα μοντέλα Toyota.
Για να το πετύχουν αυτό έπρεπε να προσδώσουν στην τέταρτη γενιά Yaris μια σχεδιαστική ταυτότητα που να ξύνει από πάνω του την οπτική ρετσινιά του άχρωμου έως βαρετού μοντέλου. Το βασικό μοτίβο ήταν έτοιμο από το νέο Aygo. Η μάσκα σε σχήμα διαγώνιου σταυρού με το τονισμένο σήμα της εταιρείας, προσδίδει και στο Yaris μια σαφώς πιο νεανική και μοντέρνα όψη.
Το ευρωπαϊκό σχεδιαστικό τμήμα της Toyota, το οποίο είναι εξολοκλήρου υπεύθυνο για την εξέλιξη, ονόμασε τη νέα αυτή σχεδιαστική γλώσσα «under priority». Βασικός του στόχος ήταν να δείχνει το νέο Yaris πιο δυναμικό, με μεγαλύτερο ίχνος στο δρόμο. Στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκαν και για την ανανέωση του πίσω τμήματος, όπου ο προφυλακτήρας έχει «τραβηχτεί» προς τα άκρα και τα φωτιστικά σώματα μεγάλωσαν και απέκτησαν μια χαρακτηριστική υπογραφή από τα «στοπ», τεχνολογίας LED.
Στο εσωτερικό, οι επισημάνσεις για τα μέτριας ποιότητας υλικά εισακούστηκαν και έγιναν οι αναγκαίες διορθώσεις. Πλέον, το ταμπλό έχει αποκτήσει μια πιο οριζόντια σχεδίαση με μια μεγάλη φάσα από μαλακό πλαστικό, νέο πίνακα οργάνων και μεγαλύτερη οθόνη αφής για τα πολυμέσα 7”, από την οποία ελέγχεις όλες της λειτουργίες του infotainment δεύτερης γενιάς Toyota Touch 2.
Η ίδια η κονσόλα έχει τοποθετηθεί κατά 2,3 πόντους ψηλότερα, ενώ ταυτόχρονα έχει χαμηλώσει η θέση του λεβιέ ταχυτήτων κατά τρεις πόντους. Αυτό σου δημιουργεί και την ψευδαίσθηση ότι κάθεσαι λίγο πιο χαμηλά στα επίσης ανανεωμένα καθίσματα.
Η απτή αίσθηση ποιότητας έχει αναβαθμιστεί σημαντικά και το κυριότερο δείχνει πιο νεανικό και ανάλαφρο, κάτι που το χρειαζόταν επειγόντως. Εξακολουθεί φυσικά να παραμένει κορυφαίο σε χώρους, ενώ η εργονομία και οι θέσεις για μικροαπράγματα βρίσκονται σε καλό επίπεδο. Σημειώσαμε πάντως και μια αστοχία: Η κεντρική κονσόλα που φιλοξενεί το λεβιέ και τις ποτηροθήκες είχε μέτρια συναρμογή, με αποτέλεσμα να κουνιέται δεξιά αριστερά και να θολώνει τη γενικά καλή εικόνα. Το επισημάναμε στους ανθρώπους της Toyota και ελπίζουμε ότι στα μοντέλα που θα οδηγήσουμε σε ένα μήνα στην Ελλάδα, το πρόβλημα να έχει λυθεί.
Σημασία στην ποιότητα
Οι μηχανικοί της Toyota μας ανακοίνωσαν επίσης μια σειρά επεμβάσεων στην ανάρτηση, με στόχο τη βελτίωση της άνεσης, του περίφημου NVH (Noise Vibration Harshness, ήτοι του θορύβου και των κραδασμών) και ταυτόχρονα την επίτευξη μεγαλύτερη ευελιξίας και αμεσότητας.
Το βασικό βήμα ήταν να ενισχυθεί το αμάξωμα. Υιοθετήθηκε ένα νέο υλικό δεσίματος του παρμπρίζ, ο «καθρέφτης» του ταμπλό ενισχύθηκε σημαντικά, το ίδιο και το κεντρικό τούνελ. Επιπλέον το πλαίσιο ενισχύθηκε με 36 επιπλέον «πονταρισιές». Όλα αυτά αύξησαν την ακαμψία κατά 20% και επέτρεψαν στους μηχανικούς να τοποθετήσουν πιο μαλακά ελατήρια, ενώ και τα αμορτισέρ έχουν επίσης αποκτήσει πιο προοδευτική απόσβεση. Ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας είναι ανασχεδιασμένος και η αντιστρεπτική ράβδος έχει μεγαλώσει σε διάμετρο. Πολλή δουλειά έγινε και σε επίπεδο μόνωσης.
Το νέο Yaris, όπως και το προηγούμενο, θα κινείται από τον 1.000άρη κινητήρα VVTi με απόδοση 69 PS, από τον 1.33 Dual VVTi με απόδοση 99 PS, από τον 1.4 D-4D με απόδοση 90 PS. Και βέβαια, η κορυφαία έκδοση με υβριδική τεχνολογία συνδυάζει ηλεκτροκινητήρα με θερμικό μοτέρ 1,5 λίτρων και συνδυαστική απόδοση 100 PS.
Πολιτισμένο
Στην αποστολή στη Γερμανία, είχαμε στη διάθεσή μας όλη την γκάμα των κινητήρων, διάφορα επίπεδα εξοπλισμού και περίπου έξι ώρες διαθέσιμες για οδήγηση.
Από τα πρώτα μέτρα που κάναμε πίσω από το 1.4 D-4D, διαπιστώσαμε πως όλες οι προσπάθειες των μηχανικών της Toyota για περισσότερη ησυχία και ραφιναρισμένη κύλιση, έχουν πετύχει το στόχο τους. Όντως η μόνωση φιλτράρει καλύτερα τον θόρυβο από το δρόμο και όντως ο κραδασμός από τον κινητήρα ντίζελ έχει μειωθεί. Αυτό βέβαια οφείλεται και στο νέο αντικραδασμικό άξονα.
Το ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης με εξελιγμένο λογισμικό έχει αποκτήσει πιο σωστό βάρος, μεγαλύτερη αμεσότητα, διατηρώντας όμως και την ευκολία στο χειρισμό. Δεν μπορέσαμε να καταλήξουμε σε μια σφαιρική άποψη για το κράτημα του αυτοκινήτου, μιας και οι στροφές έλαμπαν δια της απουσίας τους. Εκείνο που μπορούμε να πούμε όμως είναι πως και αυτό το Yaris είναι ένα πολύ εύχρηστο αυτοκίνητο μέσα στην πόλη, με καλές διαστάσεις και σωστή περιφερειακή ορατότητα.
Προτρέπουμε επίσης τους υποψήφιους αγοραστές να προτιμήσουν τις 15άρες ζάντες, μιας και αυτές των 16” δημιουργούν ξεκάθαρα περισσότερο θόρυβο και κάποια κοπανήματα στις εγκάρσιες ανωμαλίες.
Το μοντέλο με τον 1.000άρη κινητήρα είναι οριακά επαρκές. Ο κινητήρας είναι βέβαια πρόθυμος στις χαμηλομεσαίες και έχει πολύ καλή απόκριση, αλλά θα πρέπει να το στύβεις αν θες να κινηθείς πιο σβέλτα. Ελάχιστες διαφορές εντοπίσαμε στον πιο μεγάλο βενζινοκινητήρα των 1,33 λίτρων. Με αρκετή δύναμη ψηλά, είναι ιδανικό για όσους θέλουν την παραπάνω δύναμη, χωρίς να κάνουν πολλά χιλιόμετρα μέσα στο χρόνο.
Βάζει τα γάντια του
Η τιμή του νέου Yaris κρίνεται ως απολύτως ανταγωνιστική, ειδικά σε σχέση με τον επαρκέστατο βασικό εξοπλισμό. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως το 5θυρο Yaris με τον 1.000άρη και τιμή από €11.951 με απόσυρση εξοπλίζεται με ζάντες αλουμινίου 15”, ηλεκτρικούς εξωτερικούς καθρέφτες, ράδιο/CD 6 ηχείων, air-condition, εμπρός ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, εμπρός και πίσω δισκόφρενα, σύστημα ελέγχου ευστάθειας και πρόσφυσης VSC & TRC, επτά αερόσακους. Η τιμή για το 1.4 D-4D και 1.33 VVTi με παρόμοιo εξοπλισμό ξεκινά από €13.840 και €12.800 αντίστοιχα. Την μεγάλη έκπληξη όμως μας την επιφύλαξαν για το υβριδικό μοντέλο, το οποίο πλέον θα ξεκινά από τα €16.200 με απόσυρση, μια μείωση τιμής που φτάνει τα €1.600. Καθόλου άσχημα.
Tech info Αναβαθμισμένος 1.0 VVTi
Οι μηχανικοί της Toyota ασχολήθηκαν συστηματικά με την εξέλιξη του 3κύλινδρου 1.000άρη κινητήρα, προκειμένου να ενισχύσουν την απόδοσή του και ταυτόχρονα να μειώσουν κατανάλωση και εκπομπές ρύπων. Η σχέση συμπίεσης αυξήθηκε στο 11,5:1, ενώ έχουν τοποθετηθεί νέα μπουζί για καλύτερη ανάφλεξη του μίγματος, αναβαθμισμένη εισαγωγή αέρα, εκ νέου ρυθμισμένο σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων εισαγωγής και νέο σύστημα λίπανσης για μειωμένες τριβές. Έτσι η θερμική απόδοση έχει ανέβει στο 37% και η διαθέσιμη ροπή αυξήθηκε στα 9,7 kgm/4.300 rpm, εκ των οποίων τα 8,7 kgm είναι διαθέσιμα από τις 2.000 rpm.
Market info Ο επιμένων υβριδικά
Και το νέο Yaris είναι το μοναδικό ανάμεσα στα σουπερμίνι που διαθέτει και υβριδική έκδοση. Η επιτυχία του αναδεικνύεται από το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή αντιπροσωπεύει το 1/3 των πωλήσεων πανευρωπαϊκά, ένα ποσοστό που αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια. Και η νέα γενιά Hybrid επέστη βελτιώσεις, κυρίως για να συμμορφωθεί με τις επιταγές του κανονισμού Euro 6.
Οι εκπομπές CO2 μειώθηκαν περαιτέρω στα 75 g/km, ενώ και η κατανάλωση μειώθηκε στα μόλις 3,3 lt/100 km. Στην καρδιά του συστήματος συνεργάζονται ένας θερμικός κινητήρας 1,5 λίτρων, ο οποίος λειτουργεί σε κύκλο Atkinson και ένας ηλεκτροκινητήρας. Η συνδυασμένη απόδοση φτάνει τους 100 PS. Να τονίσουμε πως σε αυτή τη γενιά, το Yaris HSD δεν θα αποτελεί ξεχωριστό μοντέλο, αλλά εντάσσεται κανονικά στην γκάμα.
Τι λέει το DRIVE
Το νέο Yaris έχει όλα τα εχέγγυα να συνεχίσει την καλή εμπορική πορεία του. Παραμένει εύχρηστο και με καλούς χώρους, ενώ έχει αναβαθμιστεί σημαντικά σχεδιαστικά και σε προσλαμβανόμενη ποιότητα
Τιμή €13.840 (το 1.4 D-4D με απόσυρση)
Τεχνολογία 1.364 cc, i4, 12v, common rail και τούρμπο, 90 PS/3.800 rpm, 20,9 kgm/1.800-2.800 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,8”
0-400 m 17,6”
Τελική ταχύτητα 175 km/h
Κατανάλωση 5,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 99 g/km
Διαστάσεις 3.950 x 1.695 x 1.510 mm
Βάρος 1.080 kg
Μετρήσεις Toyota