Όταν μιλάμε για success story στην αυτοκινητοβιομηχανία, η σύγχρονη Dacia αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα. Κι ένα μεγάλο μέρος της επιτυχίας της ρουμάνικης φίρμας οφείλεται στο Duster.
Όταν παρουσιάστηκε το 2010, το Duster είχε όλα τα συστατικά για να πετύχει: εμφάνιση SUV, δοκιμασμένη τεχνολογία Renault, χώρους για επιβάτες κι αποσκευές και, το κυριότερο, χαμηλές τιμές. Ως αποτέλεσμα, οι πωλήσεις του τα επτά χρόνια μέχρι σήμερα έφτασαν τα δύο εκατομμύρια αυτοκίνητα.
Το θέμα είναι, πώς αντικαθιστάς ένα εμβληματικό πλέον μοντέλο όταν έρθει η ώρα; Δικαιολογημένα, η Renault δεν ήθελε να κάνει σαρωτικές αλλαγές, φοβούμενη μήπως αποξενώσει το πιστό αγοραστικό κοινό του αυτοκινήτου. Διατήρησε λοιπόν την «ομάδα που κερδίζει», δηλαδή όλα τα βασικά χαρακτηριστικά του Duster, αλλά το εκσυγχρόνισε στην εμφάνιση, το εσωτερικό και τις τεχνολογίες του, φροντίζοντας παράλληλα να βελτιώσει όλα τα αδύνατα σημεία του.
Καινούργιο, μέσα-έξω
Για οικονομικούς λόγους, η πλατφόρμα έμεινε η ίδια. Το ίδιο ισχύει για το μεταξόνιο, το πλάτος και το ύψος του αυτοκινήτου. Το συνολικό μήκος αυξήθηκε ελάχιστα, κατά 26 mm, λόγω των ενισχύσεων που έγιναν στη δομή του εμπρός μέρους για να περάσει το αυτοκίνητο τα αυστηρότερα crash test.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Τις δοκιμές ασφάλειας του Euro NCAP για το νέο Duster
Με μια πρώτη ματιά, το Duster δεν φαίνεται να έχει αλλάξει στην εμφάνιση. Και όμως, κανένα τμήμα του αμαξώματος δεν είναι ίδιο με του προηγούμενου μοντέλου. Το εμπρός μέρος είναι ψηλότερο, η μάσκα φαρδύτερη, με τους προβολείς πλέον στις άκρες του αμαξώματος, το καπό έχει πιο έντονες πτυχώσεις, η βασική γραμμή των πλευρικών παραθύρων είναι πιο ψηλή, οι προστατευτικές ποδιές εμπρός και πίσω μεγαλύτερες και τα πίσω φανάρια τετράγωνα, θυμίζοντας Jeep Renegade. Επιπλέον, η βάση του παρμπρίζ έχει μετατεθεί 100 mm πιο μπροστά, το ίδιο το παρμπρίζ είναι πιο κεκλιμένο και οι ράγες της οροφής έρχονται σαν συνέχειά του.
Ανοίγοντας την πόρτα, οι αλλαγές είναι πολύ πιο εμφανείς. Το ταμπλό είναι ολοκαίνουργιο, με την οθόνη των πολυμέσων τοποθετημένη 74 mm ψηλότερα. Νέα είναι και τα καθίσματα, με μακρύτερο έδρανο, περισσότερο αφρώδες υλικό και καλύτερη στήριξη στο σώμα. Τα υλικά δεν δείχνουν πια φτηνιάρικα, ο διάκοσμος είναι πιο πολυτελής και η ποιότητα κατασκευής πιο φροντισμένη.
Γνωστά μηχανικά μέρη, άλλα ηλεκτρονικά
Οι κινητήρες είναι οι γνωστοί: ο ντίζελ 1.5 dCi σε εκδόσεις 90 και 110 PS, o τούρμπο βενζίνης 1.2 TCe των 125 PS και ο βασικός ατμοσφαιρικός 1.6 SCe 115 PS, που θα διατεθεί και σε έκδοση υγραερίου LPG. Όλοι συνδυάζονται με χειροκίνητο κιβώτιο ενώ ο πιο δυνατός ντίζελ μπορεί να συνδυαστεί και με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη EDC. Η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς, αλλά όλα τα μοντέλα πλην του dCi 90 διατίθεται και με το γνωστό σύστημα αυτόματης τετρακίνησης. Το σύστημα διεύθυνσης έχει πλέον ηλεκτρική υποβοήθηση που μειώνεται με την ταχύτητα (και πιο γρήγορη κρεμαγέρα), οι αναρτήσεις έχουν νέες ρυθμίσεις, τα πίσω φρένα παραμένουν ταμπούρα, αλλά οι τροχοί είναι πλέον και 17 αντί μόνο 16 ιντσών. Για όσους είναι διατεθειμένοι να κινηθούν και εκτός ασφάλτου, η απόσταση από το έδαφος είναι 210 mm και οι γωνίες προσέγγισης, ράμπας και αποχώρησης είναι αντίστοιχα 30, 21 και 34 μοίρες για το προσθιοκίνητο μοντέλο (33 για το τετρακίνητο).
Πολλή δουλειά έχει γίνει στον τομέα της ηχομόνωσης, με διαφορετικά και παχύτερα ηχομονωτικά υλικά σε διάφορα στρατηγικά σημεία, με αποτέλεσμα η Renault να λέει πως το επίπεδο του θορύβου έχει πέσει στο μισό. Από την άλλη, η έξτρα ηχομόνωση έχει μειώσει οριακά το χώρο στην καμπίνα και αυτόν στο πορτμπαγκάζ από τα 478 στα 445 λίτρα (411 στο 4x4).
Οι βελτιώσεις στην ασφάλεια είναι πολλές, από την πρόσθεση πλευρικών αερόσακων κεφαλιού τύπου κουρτίνας και την υπενθύμιση των ζωνών ασφαλείας μέχρι τους μεγαλύτερους εξωτερικούς καθρέφτες, ενώ διαθέσιμο είναι πλέον το σύστημα ελέγχου τυφλής γωνίας, ο περιοριστής ταχύτητας και ο αισθητήρας φώτων – όχι όμως και το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης (ΑΕΒ).
Τέλος, στο νέο Duster είναι διαθέσιμα στοιχεία και τεχνολογίες που δεν υπήρχαν στο προηγούμενο, όπως o αυτόματος κλιματισμός, η είσοδος και εκκίνηση χωρίς κλειδί, τα συστήματα Hill Start Assist για τις ανηφόρες και Hill Descent Control για τις κατηφόρες, οι εξωτερικές κάμερες που καλύπτουν και τις 4 πλευρές του αυτοκινήτου, η ηλεκτρονική πυξίδα και το γωνιόμετρο για τις κλίσεις του αμαξώματος.
«Εντός έδρας», στους δρόμους και τα βουνά της Αττικής
Τέσσερα ήταν τα βασικά μειονεκτήματα του Duster πρώτης γενιάς: το εσωτερικό που έδειχνε φτηνό, η άβολη θέση οδήγησης, το βαρύ, ασαφές τιμόνι και το ψηλό επίπεδο θορύβου. Η Renault στόχευσε ακριβώς εκεί και η βελτίωση είναι από αισθητή έως εντυπωσιακή.
Κοιτάζοντας το αυτοκίνητο απέξω, δείχνει πιο προσεγμένο και ποιοτικό. Μέσα, απλά δείχνει άλλο αυτοκίνητο. Δεν χρειάζεται πλέον να φέρνεις στο νου σου την τιμή για να δικαιολογήσεις ποιοτικά μειονεκτήματα.
Το τιμόνι ρυθμίζεται τώρα τηλεσκοπικά σε εύρος 50 mm, το κάθισμα σε ύψος κατά 60 mm κι έτσι είναι εύκολο να βρεις τη θέση που σε βολεύει. Το κάθισμα στηρίζει πολύ καλύτερα το σώμα, η εργονομία είναι γενικά καλή, τα πλήκτρα «τύπου πιάνου» στο ταμπλό πρακτικά και η ψηλότερα τοποθετημένη οθόνη πολυμέσων και πλοήγησης πιο κοντά στο οπτικό σου πεδίο – αν και πάσχει πάλι από αντανακλάσεις. Η μετακίνηση της βάσης του παρμπρίζ προς τα εμπρός δίνει μια αίσθηση μεγαλύτερης ευρυχωρίας, όμως οι πιο κεκλιμένες κολόνες της σκεπής εμποδίζουν περισσότερο την ορατότητα.
Το πρώτο πράγμα που σου κάνει εντύπωση μόλις ξεκινήσεις είναι το πόσο ελαφρύ είναι το τιμόνι. Οι ελιγμοί στην πόλη είναι εύκολοι, ενώ με την ταχύτητα το τιμόνι βαραίνει για καλύτερη αίσθηση. Το δεύτερο πράγμα που προσέχεις είναι η ποιότητα κύλισης και η ησυχία. Καμία σχέση με το προηγούμενο Duster. Το νέο είναι ασύγκριτα πιο ραφιναρισμένο και πολιτισμένο. Και η ανάρτηση, σε συνδυασμό με το 60άρι προφίλ των ελαστικών, δίνει πολύ καλή άνεση.
Στον αυτοκινητόδρομο, το νέο Duster ταξιδεύει πολύ πιο ξεκούραστα και στις στροφές μπορεί μεν να γέρνει και να μην έχει το πιο επικοινωνιακό τιμόνι και την πιο άμεση απόκριση στις αλλαγές κατεύθυνσης, αλλά ας μην ξεχνάμε ότι είναι ένα SUV. Σημασία έχει ότι μπορείς να το εμπιστευτείς και να κινηθείς σβέλτα με ασφάλεια.
Στη διεθνή δημοσιογραφική παρουσίαση του μοντέλου, που έγινε στην Αττική με κέντρο το Σούνιο, δοκιμάσαμε το ντίζελ 1.5 dCi με το αυτόματο κιβώτιο EDC, και το βενζινοκίνητο 1.2 TCe 125 με το χειροκίνητο 6άρι. Το πρώτο ήταν ροπάτο, πολύ οικονομικό και το διπλοσύμπλεκτο κιβώτιό του άλλαζε ταχύτητες σωστά και ομαλά, τόσο στην αυτόματη όσο και στη χειροκίνητη λειτουργία. Το δεύτερο ήταν πιο ζωηρό, με πιο εύστροφο κινητήρα και λίγο πιο ελαφρύ πάτημα στο δρόμο. Χάρη και στο εύχρηστο κιβώτιό του, μπορούσες να κινηθείς πιο γρήγορα, αλλά βέβαια όχι τόσο οικονομικά.
Και τα δύο προσθιοκίνητα μοντέλα απέδειξαν ότι μπορούσαν να κινηθούν με άνεση στους χωματόδρομους των βουνών της Λαυρεωτικής. Το “off-roading” είναι όμως ο τομέας του τετρακίνητου 1.5 dCi για το οποίο οι άνθρωποι της Dacia είχαν φτιάξει και μια ειδική πίστα 4x4 στο χώρο των λατομείων μαρμάρου του Διονύσου. Η πίστα τα είχε όλα, από απότομες ανηφόρες, κατηφόρες και ψαρωτικές πλάγιες κλίσεις, μέχρι ανωμαλίες για «σταύρωμα αξόνων» και τραμπάλα – και το Duster 4x4 τα περνούσε όλα με άνεση που εξέπληξε όσους δεν ήξεραν τις πραγματικές δυνατότητες του αυτοκινήτου.
Το νέο Duster αναμένεται στη χώρα μας μέσα στο πρώτο δίμηνο του 2018 και σε τιμές «παραπλήσιες με αυτές του υπάρχοντος μοντέλου», όπως είπαν οι άνθρωποι της TEOREN. Μείνετε λοιπόν συντονισμένοι μέχρι να κάνουμε την πρώτη πλήρη δοκιμή του Duster 2ης γενιάς, κατά προτίμηση στο επερχόμενο DRIVE Trophy.
Τι λέει το DRIVE
Διατηρεί όλα τα επιτυχημένα χαρακτηριστικά του υπάρχοντος μοντέλου, ενώ έχουν βελτιωθεί ή εξαλειφθεί τα γνωστά αδύνατα σημεία του.
Τιμή Από €14.000 (κατ’ εκτίμηση)
Τεχνολογία (1.2 TCe 125 2WD) 1.197 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 125 PS/5.300 rpm, 20,9 kgm/2.300 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, κίνηση εμπρός.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 10,4”
Τελική ταχύτητα 177 km/h
Μέση κατανάλωση 6,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 138 g/km
Διαστάσεις 4.341 x 1.804 x 1.693 mm
Χώρος αποσκευών 445/1.478 lt
Βάρος 1.200-1.301 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή