Ο νέος Skyactive-X, που εξελίσσει η Mazda, είναι ο πρώτος βεζινοκινητήρας έναυσης με συμπίεση, που θα μπει σε μαζική παραγωγή.
Προβλέπεται να λανσαριστεί στην αγορά το 2019, σε συνδυασμό με μια νέα πλατφόρμα πάνω στην οποία θα βασίζονται τα μελλοντικά μοντέλα του Ιάπωνα κατασκευαστή.
Σύμφωνα με τη Mazda, o Skyactive-X, που χρησιμοποιεί SCCI (Spark Controlled Compression Ignition, δηλαδή ελεγχόμενη έναυση με συμπίεση του μείγματος, αλλά και με σπινθήρα), θα συνδυάζει την οικονομία ενός κινητήρα ντίζελ με τις επιδόσεις και τις χαμηλότερες εκπομπές ρύπων ενός βενζινοκινητήρα.
Ο πειραματικός κινητήρας που δοκιμάσαμε σίγουρα έδειχνε να συνδυάζει τα χαρακτηριστικά ενός κινητήρα πετρελαίου με αυτά ενός κινητήρα βενζίνης.
Κατά τη δοκιμή μας, οδηγήσαμε πρωτότυπα εξέλιξης με χειροκίνητη και αυτόματη μετάδοση, και με τον 2λιτρο κινητήρα Skyactive-X. Όλα ήταν βασισμένα στη νέα πλατφόρμα της Mazda, αλλά με το αμάξωμα του υπάρχοντος Mazda3. Οι κινητήρες είχαν μόλις έρθει από την Ιαπωνία και δεν ήταν διαθέσιμες προδιαγραφές επιδόσεων. Οι μηχανολόγοι της Mazda είπαν ότι δεν είχαν ακόμη γίνει κανονικές δοκιμές στο δυναμόμετρο – και η ταχύτητα των αυτοκινήτων ήταν περιορισμένη στα 160 km/h.
H Mazda δεν έχει ανακοινώσει ακόμη ποια θα είναι τα πρώτα μοντέλα που θα λανσαριστούν με τη νέα πλατφόρμα και τον νέο κινητήρα. Όμως φυσικό θα είναι να βρίσκεται ανάμεσά τους η οικογένεια του Mazda3, που είναι ένα σημαντικό μοντέλο στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη.
Η διαδρομή της δοκιμής ήταν γύρω από το Ευρωπαϊκό Τεχνικό Κέντρο της Mazda, στο Oberusel, κοντά στη Φρανκφούρτη. Περιλάμβανε πόλη και επαρχιακό δρόμο, αλλά και κάποια χιλιόμετρα σε autobahn ώστε να πάρουμε μια σφαιρική ιδέα της συμπεριφοράς του Skyactive-X σε διάφορες συνθήκες.
Στις χαμηλότερες στροφές και ταχύτητες, ο νέος κινητήρας ακουγόταν και συμπεριφερόταν περισσότερο σαν ντίζελ, όντας σε κάποιες περιπτώσεις τραχύς, όμως αυτό μπορεί να οφειλόταν στο ότι βρίσκεται ακόμη στη φάση της εξέλιξης. Όταν όμως έπαιρνε φόρα, γινόταν σαφώς πιο ήσυχος και ομαλός σε λειτουργία, σαν κινητήρας βενζίνης, αλλά με αξιοσημείωτη ροπή. Ακόμη και με την 6η ταχύτητα, επιτάχυνε με δύναμη και ζωηράδα από αρκετά χαμηλές στροφές.
Ίσως αναπάντεχα, το αυτοκίνητο με το αυτόματο κιβώτιο ήταν αισθητά πιο ομαλό σε λειτουργία και άμεσο σε απόκριση από το χειροκίνητο, που το ένιωθες και το άκουγες πιο τραχύ.
Η νέα πλατφόρμα έδειχνε σταθερή, με το αυτοκίνητο να πατά καλά στο δρόμο, αν και θα ήταν άδικο να βγάλουμε συμπεράσματα πριν δοκιμάσουμε κάτι πιο κοντά στο τελικό προϊόν του 2019.
Μετά τη δοκιμή, η Mazda έκανε προσομοίωση σε υπολογιστή του οδηγικού μου στιλ στο τιμόνι του πρωτότυπου με την αντίστοιχη απόδοση ενός σημερινού Mazda3 με τον 2λιτρο Skyactive-G βενζίνης, ώστε να συγκρίνουμε τις αντίστοιχες καταναλώσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία της προσομοίωσης, ο νέος Skyactive-X θα έδινε 14% καλύτερη οικονομία βενζίνης.
Δεν είχαμε τη δυνατότητα να επαληθεύσουμε αυτό το νούμερο, όμως, αν αληθεύει, δείχνει σίγουρα τις δυνατότητες αυτής της νέας τεχνολογίας.
James Attwood
Ποια είναι η νέα τεχνολογία
Η HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition, δηλαδή έναυση με συμπίεση ομοιογενούς μείγματος), όπου το συμπιέζεις έως ότου εκραγεί, είναι η κανονική διαδικασία σε έναν κινητήρα ντίζελ, αλλά δεν ήταν μέχρι τώρα εφαρμόσιμη σε κινητήρα βενζίνης λόγω των διαφορετικών χαρακτηριστικών του καυσίμου (προαναφλέγεται ανεξέλεγκτα). Η δυσκολία με την HCCI είναι ότι δουλεύει σε ένα περιορισμένο φάσμα στροφών, το οποίο μεταβάλλεται ανάλογα με τις ατμοσφαιρικές συνθήκες. Οπότε η λύση είναι ένας βενζινοκινητήρας που συνδυάζει την έναυση με συμπίεση, με τη έναυση με σπινθήρα ώστε να λειτουργεί σε ένα πολύ ευρύτερο φάσμα στροφών.
Η έναυση με συμπίεση είναι ένα «όνειρο» για τους μηχανολόγους της Mazda, και ο αντίστοιχος κινητήρας Skyactive-X χρειάστηκε πέντε χρόνια εξέλιξης αντί για τα δύο των σημερινών, συμβατικών Skyactive-G και D.
H Mazda δεν έχει θέσει ακόμη συγκεκριμένους στόχους για το νέο Mazda3 Skyactive-X, όμως θέλει το αυτοκίνητο να συνδυάζει την οικονομία καυσίμου ενός ντίζελ Mazda2 1.5 Skyactive-D με τις επιδόσεις ενός MX-5 με τον 2λιτρο Skyactive-G βενζίνης.
Παρά την εξέλιξη του θερμικού κινητήρα, η Mazda δεν αρνείται τον εξηλεκτρισμό των μοντέλων της και θα παρουσιάσει το 2019 ένα mild hybrid αλλά κι ένα EV με μπαταρία.
Η ιαπωνική εταιρεία επικεντρώνεται στις εκπομπές ρύπων “well-to-wheel”, που λαμβάνουν υπόψη και την κατασκευή του αυτοκινήτου. «Δεν αρνούμαστε τον εξηλεκτρισμό», λένε οι Ιάπωνες, «αλλά εξοικονομώντας CO2 με τον θερμικό κινητήρα, μειώνουμε το φορτίο στο υβριδικό σύστημα».
[Πηγή: Autocar]