Ανεπίδεκτο αλυσίδων; Να οι λύσεις…
Ο χιονιάς στη μισή Ελλάδα είναι intra portas και στην άλλη μισή ante. Αλλά οι τροχοί του αυτοκινήτου σας αρνούνται να φορέσουν τις κλασικές αλυσίδες; Μην πανικοβάλλεστε. Υπάρχουν και άλλες επιλογές.
Στα αυτοκίνητα με μεγάλους τροχούς (17” και πάνω) ο χώρος μεταξύ του λάστιχου και του θόλου ή των μηχανικών μερών δεν επιτρέπει την τοποθέτηση αλυσίδων. Το DRIVE σας βοηθά να αποκτήσετε τη χαμένη πρόσφυση στο χιόνι με τέσσερις εναλλακτικές λύσεις.
Αλυσίδες με λεπτό κρίκο
Κάποια μοντέλα αλυσίδων με μικρή διατομή κρίκου (7-8 mm) μπορούν να τοποθετηθούν σε αυτοκίνητα με τροχούς 17”+, με την προϋπόθεση να χρησιμοποιήσετε έναν ελαστικό ιμάντα τάσης (π.χ. Thule CK7). Τα συστήματα αυτά δεν αναφέρονται από τους κατασκευαστές αυτοκινήτου, οπότε μόνο ο κατασκευαστής των αλυσίδων μπορεί να σας συμβουλεύσει για τη συμβατότητα με το αυτοκίνητό σας. Εναλλακτικά υπάρχουν και τα συστήματα με ζωνάρια, δηλαδή εγκάρσια μεταλλικά στοιχεία που πιάνουν πάνω στα καλώδια, αλλά η αποτελεσματικότητά τους δεν είναι ίδια με αυτή των κλασικών αλυσίδων, έστω και με κρίκο μικρής διατομής.
Υφασμάτινες «αλυσίδες»
Αλλιώς και αντιολισθητικές «κουβέρτες». Πρόκειται για αντιολισθητικά καλύμματα που καλύπτουν τον τροχό και η τιμή τους κυμαίνεται από 50 έως 100 ευρώ. Το λεπτό πάχος τους επιτρέπει την τοποθέτησή τους στην πλειονότητα των αυτοκινήτων. Το ειδικό αυτό πανί στην επιφάνεια πρόσφυσης είναι σαν να έχει λέπια. Κάποιες μάρκες προσπαθούν να βελτιώσουν την πρόσφυση με πρόσθετα εξογκώματα, χωρίς σημαντικά αποτελέσματα. Τέλος, η αντοχή τους στο στεγνό δρόμο είναι μικρή (μόλις 10-15 km). Μόνο το σύστημα της Michelin διαφέρει με μια μεμβράνη στη ζώνη κύλισης που βελτιώνει θεαματικά την πρόσφυση στο χιόνι. Επιπλέον είναι «οπλισμένη» με ατσάλινες μπανέλες για αποτελεσματικότητα στον πάγο.
Η τοποθέτηση των υφασμάτινων αλυσίδων είναι εύκολη και γρήγορη. Προσοχή, όμως! Το κεντράρισμα πρέπει να είναι τέλειο για να μην ξεμονταριστούν και πιαστούν σε κάποιο μηχανικό εξάρτημα, οπότε και θα σκιστούν. Άλλα μειονεκτήματα είναι η αντοχή στη στεγνή άσφαλτο (15 έως 50 km) και ότι δεν είναι πάντα αποδεκτές από την Τροχαία, εάν έχει βγει εντολή για «υποχρεωτικές αντιολισθητικές αλυσίδες».
Φορέστε τις υφασμάτινες «αλυσίδες» με τρία βήματα
- Καλύψτε την ελεύθερη επιφάνεια του λάστιχου με την κουβέρτα, προσέχοντας το εσωτερικό λάστιχο σύσφιξης να μην πιάσει σε κάποιο μηχανικό εξάρτημα
- Σπρώξτε εμπρός ή πίσω το αυτοκίνητο για να καλύψετε και το μέρος του τροχού που πατούσε στο δρόμο.
- Κεντράρετε την υφασμάτινη αλυσίδα στον τροχό με τη βοήθεια των ιμάντων.
Το σύστημα κεντράρεται αυτόματα με την κύλιση. Σταματήστε ύστερα από 100 m και ελέγξτε την τοποθέτηση.
Spikes Spider
Όποιο και αν είναι το μοντέλο δεν καλύπτει το εσωτερικό πλαϊνό του λάστιχου. Δεν υπάρχει λοιπόν φόβος επαφής με μηχανικό εξάρτημα. Ο τύπος Compact είναι ένας είδος αράχνης από πλαστικό με καρφιά που αγκαλιάζει το λάστιχο. Η πρόσφυση στο χιόνι είναι σχετικά μικρή, καθώς το λάστιχο σπινάρει στο εσωτερικό. Η έκδοση Sport διαθέτει αλυσίδες στη επιφάνεια κύλισης. Η πρόσφυση είναι σημαντικά καλύτερη, αλλά ο θόρυβος κύλισης υψηλότερος. Εύκολο στην τοποθέτηση, το σύνολο μανταλώνει σε μια βάση που τοποθετείται εκ των προτέρων στο κέντρο του τροχού. Στα μειονεκτήματα συγκαταλέγεται η απαγορευτική τιμή (περίπου 300 ευρώ ανά αλυσίδα) και ο χώρος που καταλαμβάνουν στο πορτμπαγκάζ (δεν διπλώνουν).
Ερπύστριες
Όπως και ο προηγούμενος, ο τύπος αυτός δεν καλύπτει παρά μόνο τη επιφάνεια κύλισης. Η πρόσφυση είναι κορυφαία στον πάγο, αλλά ο θόρυβος κύλισης σε στεγνό δρόμο είναι ενοχλητικός. Εδώ δεν υπάρχει πρόσθετη βάση, αλλά οι ερπύστριες πιάνονται πάνω σε ένα μπουλόνι του τροχού. Αν και η πλήρης εφαρμογή στη θέση γίνεται σχεδόν αυτόματα, καλό θα ήταν ύστερα από 100 m να ελέγξετε πως «έπιασαν». Και εδώ η τιμή είναι υψηλή (300 ευρώ), με μόνη διαφορά ότι οι ερπύστριες μπαίνουν σε ειδικό σάκο και καταλαμβάνουν μικρότερο χώρο στο πορτμπαγκάζ.
To αυτοκίνητό σας μπορεί να φορέσει αλυσίδες... Ακολουθήστε τις οδηγίες μας.
Οι κλασικές αλυσίδες παραμένουν το σύστημα που προσφέρει την καλύτερη σχέση τιμής προς αποτελεσματικότητα. Όταν έρθει η ώρα της αγορά επιλέξτε ένα μοντέλο με εγκάρσιες ράβδους, κατά προτίμηση ενισχυμένες. Αν δεν είστε εξοικειωμένος με την τοποθέτηση, να πώς θα τα καταφέρετε όποιος και αν είναι ο τύπος.
- Βγάλτε τις αλυσίδες από το κουτί, ξεμπλέξτε τις και ξεκουμπώστε το «καλώδιο».
- Περάστε τον χρωματιστό καλώδιο πίσω από τον τροχό, επιβεβαιώνοντας πως γλιστράει ελεύθερα.
- Πλησιάστε τις δύο ελεύθερες άκρες του καλωδίου και κουμπώστε τις.
- Τραβήξτε το καλώδιο όσο πιο χαμηλά γίνεται πίσω από τον τροχό. Θηλυκώστε την πάνω αλυσίδα.
- Ελευθερώστε την αλυσίδα της σύσφιξης πριν τη θηλυκώσετε στην εσωτερική δέστρα.
- Τεντώστε το λάστιχο στο μάξιμουμ. Μετά από 100 m σταματήστε για να ξανατεντώστε.
Μας ρωτήσατε
Οι αλυσίδες χιονιού είναι υποχρεωτικές στα 4x4;
Ναι, εφόσον η Τροχαία έχει εκδώσει ανακοίνωση για «υποχρεωτική χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων» (μπλε πινακίδα P-59), περιλαμβάνει και τα 4x4. Η Τροχαία επίσης δεν κατανοεί ούτε την ένδειξη M+S στα λάστιχα (χειμωνιάτικα), καθώς δεν υπάρχει σχετική διευκρίνιση στον ΚΟΚ. Σχετική διευκρίνιση δεν υπάρχει ούτε για τις αντιολισθητικές «κουβέρτες» και επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια του κλιμακίου της Τροχαίας που θα κάνει τον έλεγχο εάν θα σας αφήσει να συνεχίσετε.