SAAB 96 1960-1980 [videos]
Ένα «κατσαριδάκι» 850 κυβικών, ικανό να τα βάλει με πολύ μεγαλύτερα και ισχυρότερα αυτοκίνητα, στο δρόμο και στους αγώνεs.
Το SAAB 96 παρουσιάστηκε το 1960. Βασικό του χαρακτηριστικό η προηγμένη αεροδυναμική, χάρη στις αεροπορικές καταβολές της σουηδικής φίρμας.
Όπως και το 93 που αντικατέστησε, το 96 ήταν μια εξέλιξη του σασί του παλιού Saab 92. Πάνω σε αυτό πέρασαν οι απαραίτητες βελτιώσεις και ένας εκμοντερνισμός, προκειμένου να ανοίξουν νέες αγορές για τη σουηδική εταιρεία. Και πράγματι, το 96 ήταν το μοντέλο μέσω του οποίου η SAAB απέκτησε διεθνές εκτόπισμα και όχι μόνο χάρη στις καινοτομίες στον τομέα της ασφάλειας, αλλά και για τις επιτυχίες του στους αγώνες.
Σε σχέση με τον προκάτοχό του, το 93, το 96 διέφερε κυρίως στο πίσω μέρος, έχοντας διπλάσιο πίσω παρμπρίζ, μεγαλύτερο χώρο αποσκευών και φαρδύτερο πίσω κάθισμα. Ο κινητήρας ήταν και πάλι δίχρονος, 3κύλινδρος, 750 cc με 38 PS, που γρήγορα μεγάλωσε στα 841 cc και τους 40 PS, ενώ εξελίχθηκε και μια έκδοση Sport με τρία καρμπιρατέρ και έγχυση λαδιού που απέδιδε 57 ίππους. Η κίνηση μεταφερόταν στους εμπρός τροχούς -κάτι ασυνήθιστο τότε- μέσω ενός κιβωτίου τριών και κατόπιν τεσσάρων σχέσεων, με σύστημα «ελεύθερου τροχασμού» που αποσυνέδεε τον κινητήρα όταν άφηνες το γκάζι.
Η εμπρός ανάρτηση απαρτιζόταν από ανεξάρτητα ψαλίδια και ελατήρια, ενώ η πίσω από νεκρό άξονα σχήματος «U» επίσης με ελατήρια. Τηλεσκοπικά αμορτισέρ χρησιμοποιούνταν γύρω γύρω, ενώ το φρενάρισμα αρχικά ανέλαβαν ταμπούρα σε όλους τους τροχούς. Αργότερα τα εμπρός αντικαταστάθηκαν από δισκόφρενα.
Με το γερό κράτημα, το μικρό βάρος του και «μάγους» οδηγούς όπως ο Erik Carlsson, το 96 διέπρεψε στους αγώνες ράλι, κερδίζοντας αμέσως τρεις φορές το βρετανικό RAC (1960, 1961 και 1962) και δύο το Monte Carlo (1962 και 1963). Αυτές οι διαδοχικές νίκες ήταν που έχτισαν τη φήμη της στιβαρότητας και της αξιοπιστίας του 96. Ο Carlsson συμμετείχε και στο ράλι Safari , ενώ διάσημα ονόματα όπως οι Simo Lampinen, Per Eklund , Pat Moss-Carlsson, Tom Trana, Stig Blomqvist και Carl Orrenius συνέδεσαν το όνομά τους με το Saab 96.
Το 1965, το εμπρός του μέρος επιμηκύνθηκε καθώς το ψυγείο μετακόμισε εμπρός από τον κινητήρα. Το 1967 απέκτησε έναν 4χρονο V4 1,5 λίτρων της Ford με 55-65 ίππους, μοτέρ που εξελίχτηκε αποκλειστικά για το Taunus 12M, καθώς το πρότζεκτ για ένα 4χρονο μοτέρ κατασκευής SAAB εγκαταλείφθηκε –επιχείρηση Kajsa. Παραδόξως το σύστημα «ελεύθερου τροχασμού» διατηρήθηκε και με αυτό το 4χρονο μοτέρ.
Το 96 τελικά αντικαταστάθηκε από τα 99 και 900, το 1980. Στο χρηματιστήριο των κλασικών αυτοκινήτων, η τιμή κορυφώνεται για τα παλαιότερα μοντέλα, ενώ κατεβαίνει κάτω από τα πέντε χιλιάρικα για τα 96άρια των τελευταίων ετών.
Το SAAB 96 με μια ματιά
Κινητήρας 3κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός 750/841 cc
Ισχύς 38/40 PS
Τελική ταχύτητα 130/135 km/h
Παραγωγή 547.221 αυτοκίνητα
Τιμή σήμερα €4.850-€8.200