Porsche 924 1975-1985 [videos]
Με το μοτέρ εμπρός, αυτό το κομψό κουπέ ήρθε σε πλήρη αντίθεση με την παράδοση της αντισυμβατικής 911 της Porsche, ξεκινώντας έναν εμφύλιο πόλεμο που θα έληγε πολλά χρόνια αργότερα.
Οι πρώτες μελέτες της 924 δεν ξεκίνησαν από την Porsche, αλλά από τη Volkswagen το 1971 που προσδοκούσε να λανσάρει ένα κουπέ. Αλλά οι επιπτώσεις της πρώτης πετρελαϊκής κρίσης ανάγκασαν το Γερμανό κατασκευαστή να εγκαταλείψει το πρότζεκτ προς χάριν του μελλοντικού Golf GTI.
Η Porsche από την άλλη, με τη σκέψη ότι έπρεπε να καλύψει το κενό που δημιουργούσε η γερασμένη 914 και τη θέση της στις ΗΠΑ, πήρε τη σκυτάλη του πρότζεκτ και το παρουσίασε ως αυτοκίνητο παραγωγής τον Νοέμβριο του 1975. Μια παρουσίαση που ήταν περισσότερο λανσάρισμα για τον Τύπο παρά παρουσία στο Σαλόνι Αυτοκινήτου που εξελισσόταν στο Grande Motte, στη γαλλική πόλη Camargue.
Με το 4κύλινδρο υγρόψυκτο μοτέρ EA831 της VW -που φορούσε το Audi 100- τοποθετημένο εμπρός, συνδυασμένο με 4άρι σασμάν Audi πίσω και ενσωματωμένο στο διαφορικό, και αυθεντική σιλουέτα, πλήρως διαφοροποιημένη από την 911, η 924 είχε ό,τι χρειαζόταν για να τη… μισήσουν οι φανατικοί της Porsche. Ένα αυτοκίνητο που φάνταζε σχεδόν «έγκλημα καθοσιώσεως» από τους φανατικούς θιασώτες της 911 με τον 6κύλινδρο μπόξερ στο πίσω μέρος, το μόνο ικανό αυτοκίνητο να οδηγήσει τον θρύλο της Porsche στην αιωνιότητα.
Γοητευτική προσιτότητα
Όσο και να μην άρεσε στους πουρίστες που την έβρισκαν πολύ εκπολιτισμένη, η 924 ήταν αδιαμφισβήτητα πολύ πιο εύκολη στη συμβίωση από μια 911. Και μπορεί ο δίλιτρος με τους 125 PS από την Audi να μην ήταν το ίδιο «γαλαζοαίματος» με τον μπόξερ, ούτε να διακρινόταν για τις κεραυνοβόλες επιδόσεις του, αλλά χωρίς αμφιβολία παρείχε επαρκή δύναμη για ένα κουπέ της σειράς. Παρά τα λίγα άλογα και τη μηχανολογική ταπεινότητά της, η 924 αποδεικνυόταν ευχάριστη και διασκεδαστική στην οδήγηση. Λίγο φτηνιάρικο ως αυτοκίνητο από μια εταιρεία σούπερκαρ, παρέμενε σίγουρο και ζυγισμένο στο δρόμο, χάρη στην κατανομή των μαζών (μοτέρ εμπρός, κιβώτιο μαζί με το διαφορικό πίσω), και τελικά αποτελεσματικό στην επαφή του με την άσφαλτο.
Ευκολοδήγητο, εύκολο στη συμβίωση, άνετο και με αθόρυβη καμπίνα, αυτή η κουπέ 924 2+2 ήταν και χάρμα οφθαλμών. Το καπό της βούταγε προς τα εμπρός, τα ανακλινόμενα φώτα ήταν μια πρεμιέρα για την Porsche και το μεγάλο τζάμι στην πίσω πόρτα δημιουργούσε μια ευήλια καμπίνα. Χώρια που με το που άνοιγες αυτή την πόρτα, αποκαλυπτόταν ένα πορτμπαγκάζ που δεν υπήρχε όμοιό του σε χωρητικότητα στην κατηγορία των κουπέ.
Λίρα εκατό
Η γοητευτική σιλουέτα της 924, αλλά και η δελεαστική τιμή της που ήταν 30% κάτω από αυτή της 911 την έκαναν να γνωρίσει μια άνευ προηγουμένου εμπορική επιτυχία, ιδίως στην άλλη όχθη του Ατλαντικού. Θα συνέχιζε την καριέρα της για τουλάχιστον δέκα χρόνια χωρίς σημαντικές διαφοροποιήσεις, με εξαίρεση την τοποθέτηση 5αριού σασμάν το 1979 και πλήρως αυτόματης μετάδοσης (πρώτη φορά σε Porsche) και ισχυρότερων φρένων επίσης το 1979.
Φυσικά δεν πρέπει να ξεχάσουμε τις 924 Turbo (1979) και αργότερα τις 924 S (1986) με το σαφώς πιο σπορ προσανατολισμό, αλλά και τις 924 Carrera GT και Carrera GTS που χρησιμοποιήθηκαν για να ομολογκαριστεί το αυτοκίνητο γι’ αγώνες.
Περισσότερα από 160.000 αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν από το 1976 έως το 1985, νούμερο που όχι μόνο βοήθησε την Porsche να αποφύγει μια χρεωκοπία, αλλά δημιούργησε και τα απαραίτητα έσοδα για να συνεχίσει να κατασκευάζει και να εξελίσσει την 911. Η 924 αντικαταστάθηκε το 1982-83 από την 944, η οποία και πατούσε στο ίδιο σασί, αλλά συνέχισε να διατίθεται στις περισσότερες αγορές μέχρι το 1985. Από το 1986 μέχρι και το 1989 πωλείτο σε αρκετές αγορές με το μοτέρ της 944 και την ονομασία 924 S.
Η 924 με μια ματιά
Κινητήρας κύλινδρος, υγρόψυκτος σε σειρά
Κυβισμός 1.985 cc
Ισχύς 125 PS
Τελική ταχύτητα 204 km/h
Παραγωγή 161.672 κομμάτια (1975-85)
Τιμή σήμερα €12.000