Fiat Nuova 500 1957-1975 [videos]
To 1957, η Fiat πέτυχε κάτι που εκ των υστέρων αποδείχτηκε τεράστια επιτυχία. Το 500, το μικρότερο και το πιο φθηνό αυτοκίνητο στον κόσμο.
Το πρότζεκτ «λαϊκό μικρό αυτοκίνητο» δεν ήταν άγνωστο για τη Fiat. Το 1936, η τορινέζικη εταιρεία ήταν ο πρώτος μεγάλος κατασκευαστής στον κόσμο που το τόλμησε με το 500 «Topolino», το ιταλικό όνομα για τον Mickey.
Παρά την τεράστια επιτυχία του όμως, που το έκανε να φτάσει το μισό εκατομμύριο αυτοκίνητα μέσα σε 19 χρόνια, και παρά τα αλλεπάλληλα λίφτινγκ, είχε φτάσει ο καιρός για να αντικατασταθεί.
Το 1955, η Fiat διακοίνωσε τις προθέσεις της με το 600. Ένα αυτοκίνητο στρογγυλεμένο, σαγηνευτικό για τις μάζες, αλλά και με τιμή που το καθιστούσε απαγορευτικό για την πλειονότητα των Ιταλών που τα έφερναν δύσκολα βόλτα.
O Dante Giacosa, ο γόνιμος επικεφαλής του γραφείου μελετών της ιταλικής εταιρείας, αποφάσισε λοιπόν να κατέβει όχι ένα, αλλά πολλά σκαλοπάτια, πρωτοτυπώντας και δημιουργώντας το πιο οικονομικό μοντέλο παραγωγής στον κόσμο.
Πιο μικρό δεν γίνεται
Στο πλαίσιο περιστολής του κόστους, το Nuova 500 έγινε στις γραμμές του ένα 600 σε… σμίκρυνση. Και αφού τα κιλά του ήταν λίγα (530), κάτω από το καπό τοποθετήθηκε ένα αερόψυκτο δικύλινδρο μοτέρ, αρχικά με μόλις 13 PS, σπιρτόζικο και κυρίως ολιγαρκές. Ο εξοπλισμός του ήταν ανύπαρκτος και στις πρώτες εκδόσεις του, το ταμπλό ήταν μια σκέτη λαμαρίνα με ένα ταχύμετρο και δεν είχε καν δείκτη για βενζίνη.
Το λιλιπούτειο 500 ήταν όμως ένα πραγματικό αυτοκίνητο και δεν είχε καμία σχέση με αυτό που την εποχή εκείνη απηχούσε την ουσία του βασικού μέσου μεταφοράς. Το Nuova 500 χωρούσε στην καμπίνα τέσσερις, αν και για να πούμε την αλήθεια το πίσω κάθισμα βόλευε μόνο τα παιδιά. Παράλληλα προσέφερε ένα σεβαστό χώρο για μπαγκάζια κάτω από το εμπρός καπό, ενώ τραβώντας τη συρόμενη κουκούλα το εσωτερικό γέμιζε ήλιο. Αυτή η τελευταία ήταν ένα από τα μεγάλα ατού του 500, χώρια που σε έκανε να νιώθεις το αυτοκίνητο πιο φαρδύ.
Προσιτό ακόμη και για το πιο στενάχωρο στα οικονομικά Ιταλό, το λιλιπούτειο 500 κάλυψε την ανάγκη για μετακίνηση μιας μεγάλης λαϊκής μάζας στην υπό ανάπτυξη Ιταλία για μια δεκαετία. Και όσο τα πράγματα καλυτέρευαν για το πορτοφόλι των Ιταλών, βρήκε θέση ως αυτοκινήτου για την πόλη ή δεύτερου αυτοκινήτου για την οικογένεια, και μάλιστα με πιο γυναικείο προσανατολισμό.
Το Nuova 500, βοηθούμενο και από το μήκος του που ήταν κάτω από τα τρία μέτρα ήταν το ιδανικό αυτοκίνητο για να ελίσσεσαι μέσα στις ασφυκτιούσες από την κυκλοφορία ιταλικές πόλεις, παρά το σκληρό λεβιέ του σασμάν. Η εμπορική επιτυχία του πήρε διεθνείς διαστάσεις, με νούμερα εξαγωγών που σπάνια συναντούσες εκείνη την εποχή, κάτι που το κράτησε στην παραγωγή μέχρι το 1975.
Το Nuova 500 με μια ματιά
Κινητήρας Δικύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός 479 και 499 cc
Ισχύς 13-18 PS
Τελική 85-100 km/h
Παραγωγή 3.678.000 αυτοκίνητα (1957-1975)
Τιμή σήμερα €1.000-10.000