40 χρόνια BMW 3 Series, 1975-2014
Με ντεμπούτο το 1975, η καινούργια γκάμα της BMW στις δίπορτες μπερλίνες, με τη 3 Series E21, αναντίλεκτα διακρινόταν για το στιλ και την ποιότητα κατασκευής. Και θα κατέρριπτε κάθε ρεκόρ πωλήσεων της βαυαρικής εταιρείας.
Η ανανέωση της γκάμας της BMW ξεκίνησε από το 1972 με την παρουσίαση της 5 Series και τρία χρόνια αργότερα ακολουθήθηκε από την BMW 3 Series, τον Ιούλιο του 1975.
Αυτή η τελευταία ήταν η συνέχεια στις δίπορτες μπερλίνες της BMW, κεφάλαιο που άνοιξε για τη βαυαρική εταιρεία με τη Σειρά 1602/2002. Το σασί της νέας 3 Series προερχόταν εξάλλου από εκείνη, μεγαλωμένο κατά δέκα πόντους, όπως και τα μπλοκ του μοτέρ των 1.600 και 1.800 κυβικών που εξόπλισαν αντίστοιχα τις 316 και 318.
Στον αντίποδα, οι αναρτήσεις ήταν πλήρως αναθεωρημένες προκειμένου να υποστηρίξουν ένα πιο άνετο χαρακτήρα. Αλλά και το μεταξόνιο και τα μετατρόχια είχαν διαφοροποιηθεί για μια πιο ισορροπημένη οδική συμπεριφορά. Έτσι, η νέα σπορ μπερλίνα της BMW έφτανε τα 4,35 m, με μετατρόχια 1.364 mm εμπρός και 1.377 mm πίσω. Όσο για τις αναρτήσεις χρησιμοποιήθηκαν γόνατα McPherson στον εμπρός άξονα και λοξά ψαλίδια για τον πίσω.
Πιο ισορροπημένη ήταν η νέα 3 Series και σε αισθητικό επίπεδο, χάρη στη μοντέρνα και καθησυχαστική γραμμή της. Σαγηνευτική, προμήνυε ότι θα έβρισκες μια φιλόξενη αύρα στο σαλόνι, σχεδόν με την αστική αντίληψη του όρου. Κάτι που υποστηριζόταν από κορυφαία για την εποχή και την κατηγορία ποιότητα κατασκευής, ζεστασιά και λειτουργικότητα στο εσωτερικό. Ένας από τους απόλυτους νεωτερισμούς του αυτοκινήτου ήταν ο σχεδιασμός του ελλειψοειδούς ταμπλό που δημιουργούσε ένα είδος κόκπιτ γύρω από τον οδηγό. Κάτι που παραμένει αναπόσπαστο στοιχείο του εσωτερικού σχεδιασμού των BMW μέχρι και σήμερα. Και κάτι που έφερε το νέο όρο στον αυτοκινητικό Τύπο: Οδηγοκεντρικός.
Μαγικό 6κύλινδρο
Πιο ευρύχωρες και στιβαρές στο δρόμο, οι 316 και 318 ήταν και λιγότερο ζωντανές σε επιδόσεις από τις 1602 και 1802 που αντικατέστησαν. Αλλά το 1975 κατέφτασαν στην αγορά και 3άρες με το δίλιτρο μπλοκ, που διατέθηκε είτε με τροφοδοσία μέσω καρμπιρατέρ (320) είτε μέσω ψεκασμού (320i). Αυτές παρείχαν παραπλήσιες επιδόσεις με αυτές των 2002, προφέροντας παράλληλα πολύ μεγάλη ελαστικότητα λειτουργίας. Πανομοιότυπες με τις μικρότερες 316 και 318, οι δίλιτρες 3 Series ξεχώριζαν μόνο από τα διπλά φανάρια στη μάσκα.
Το 1977, η BMW κάνει το μεγάλο βήμα τοποθετώντας ένα δίλιτρο 6κύλινδρο μοτέρ σε σειρά κάτω από το καπό της 3άρας και αργότερα με 2.315 cc. Τα μοντέλα ονομάστηκαν 320 και 323i και τα νέο μοτέρ υποστηρίζονταν με δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς. Ειδικά η 323i απέκτησε τάχιστα τη φήμη ενός πρώτης τάξης αθλητικού μοντέλου που με τους 143 PS του επιτάχυνε δυνατά και άκοπα για να τερματίσει το κοντέρ του στα 190 km/h. Και όλα αυτά με ήχο ικανό να συνεπάρει το λάτρη της οδήγησης. Δυστυχώς το τίμημα ήταν η υψηλή κατανάλωση. Παρόλα αυτά με 270.000 πωλήσεις ήταν η πιο καλοπουλημένη 3άρα, μακριά ακόμη και από αυτή την 315, το οικονομικότερο μοντέλο της γκάμας 3 που λανσαρίστηκε το 1981.
Σε ποιοτική έρευνα που διεξήγαγε το 1980 η BMW, το συμπέρασμα ήταν αποστομωτικό σχετικά με την επιτυχία του αυτοκινήτου. Τέσσερις στους πέντε αγοραστές της 3 Series θα ξαναγόραζαν το αυτοκίνητο, Ο Βαυαρός κατασκευαστής όμως είχε και την ποσοτική επιβεβαίωση: Το 1983, όταν αποφάσισε να δώσει την εμπορική σκυτάλη στη δεύτερη γενιά της 3 Series, η πρώτη γενιά είχε ήδη ξεπεράσει το φράγμα του ενός εκατομμυρίου πωλήσεων ήδη από το 1981. Νούμερο-ρεκόρ που την ανέδειξε ως την πιο πετυχημένη BMW της εποχή της.
Η 3 Series με μια ματιά
Κινητήρας 4κύλινδρος - 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός 1.573, 1.766 και 1.990 cc - 1.990 και 2.315 cc
Ισχύς 75 έως 125 PS - 122 και 143 PS
Τελική ταχύτητα 154 έως 180 km/h - 181 και 190 km/h
Παραγωγή 730.645 αυτοκίνητα (4κύλινδρες) - 407.552 αυτοκίνητα (6κύλινδρες)
Τιμή σήμερα €700 έως €5.000