24 Ώρες του Le Mans: Η μεγάλη επιστροφή της Porsche
H Porsche πήρε την πρώτη της νίκη γενικής μετά από 17 χρόνια, κάνοντας μάλιστα και το «1-2» στον θρυλικό 24ωρο αγώνα.
Η 919 Hybrid με το Νο.19 και οδηγούς τους Nico Hulkenberg, Nick Tandy και Earl Bamber πέρασε στο προσκήνιο τη νύχτα αφού είχε χάσει χρόνο σε μια περίοδο κίτρινης σημαίας, στην αρχή του αγώνα.
Με τους Hulkenberg και Tandy να κάνουν κορυφαίους χρόνους, το χαμένο έδαφος κερδήθηκε πριν ο Bamber πάρει τη σκυτάλη τις πρώτες πρωινές ώρες. Ταυτόχρονα, η απειλή από την Audi εξανεμίστηκε, καθώς και τα τρία της αυτοκίνητα χρειάστηκε να κάνουν στάσεις εκτός προγράμματος.
Το μόνο που έμενε στην Porsche να κάνει μετά από αυτό, ήταν να φέρει προσεκτικά – λόγω της ελαφριάς βροχής το τελευταίο 10λεπτο– το No.19 και το Νο.17 αυτοκίνητά της στη γραμμή του τερματισμού, που την πέρασαν σε σχηματισμό.
Το Audi No.7, που πάλευε για την πρώτη θέση με την Porsche No.19 όλη τη νύχτα, έμεινε πίσω όταν έχασε ένα μεγάλο μέρος του αμαξώματός του, ενώ χρειάστηκε και να σταματήσει ξανά για έλεγχο της στάθμης λαδιού και ασφάλιση του καλύμματος του κινητήρα.
Τα προβλήματα αυτά άφησαν το Audi No.9 να κυνηγά τις δύο Porsche, όμως και αυτό απέτυχε να διεκδικήσει τη νίκη αφού έμεινε 20 λεπτά στο γκαράζ για να αλλάξει ένα εμπρός ημιαξόνιο.
Το τρίτο Audi, με το Νο.8, είχε καθυστερήσει νωρίς στον αγώνα όταν ο Loic Duval έπεσε πάνω στην μπαριέρα προσπαθώντας να αποφύγει κάποια αυτοκίνητα της κατηγορίας GT. Παρόλα αυτά θα μπορούσε να επωφεληθεί από τα προβλήματα των άλλων δύο Audi, αν δεν σταματούσε και αυτό για αλλαγή του καλύμματος του κινητήρα, χάνοντας 2 λεπτά.
Η Porsche No.17 ήταν μέσα στη μάχη για την κορυφή, στην αρχή του αγώνα, αλλά έμεινε πίσω όταν ο Mark Webber κλήθηκε να εκτίσει μια ποινή ενός λεπτού για ένα παράπτωμα που είχε κάνει προηγουμένως ο Brendon Hartley σε περίοδο κίτρινης σημαίας.
Η τρίτη Porsche είχε ξεκινήσει από την pole position με τον Neel Jani, αλλά έχασε πολύ χρόνο όταν ο Romain Dumas και ο Jani έκαναν το ίδιο ακριβώς λάθος, σε συνεχόμενες νυχτερινές βάρδιες, μπλοκάροντας τα φρένα και πέφτοντας μετωπικά, με μικρή όμως ταχύτητα, στην μπαριέρα της στροφής Mulsanne.
Και στις δύο περιπτώσεις χρειάστηκε αλλαγή ρύγχους, ενώ σε αυτήν του Jani η καθυστέρηση ήταν μεγαλύτερη αφού το No.18 αυτοκίνητο κόλλησε στην αμμοπαγίδα ενώ ο Ελβετός προσπαθούσε να κάνει όπισθεν για να ξαναμπεί στην πίστα.
Η μακρά στάση του Audi No.9 σήμερα το πρωί επέτρεψε στην Toyota να μπει στην πρώτη εξάδα, αφού τα δύο της πρωτότυπα είχαν περάσει το μεγαλύτερο μέρος του αγώνα στην 7η και την 8η θέση.
Το αυτοκίνητο με το Νο.2 των Alex Wurz, Mike Conway και Stephane Sarrazin ήταν αυτό που επωφελήθηκε, καθώς το No.1 ήταν πολύ πίσω, αφού ο Anthony Davidson του είχε κάνει ζημιά σε σύγκρουση με άλλα αυτοκίνητα και στη συνέχεια, το βράδυ, το είχε ρίξει στον τοίχο.
Πιο πίσω, η Rebellion Racing δεν κατάφερε να πάρει την περσινή της 4η θέση. Τα δύο της πρωτότυπα έφτασαν στον τερματισμό, αλλά στη 18η και την 24η θέση της γενικής.
Τουλάχιστον η ιδιωτική αυτή ομάδα νίκησε την εργοστασιακή Nissan, που επέμεινε με τα ριζοσπαστικά αλλά προβληματικά GT-R LM Nismo, φέρνοντας τελικά το No.22 αυτοκίνητο στον τερματισμό.
Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο ήταν και το πιο ανταγωνιστικό τις πρώτες ώρες του αγώνα, αλλά και τα τρία έκαναν συνεχείς στάσεις στα pits για επισκευές. Το Νο.21 ήταν το πρώτο που εγκατέλειψε όταν έμεινε στην πίστα από σπασμένη ανάρτηση, ενώ το Νο.23 εγκατέλειψε αργότερα από κιβώτιο.
LMP2
Η KCMG μετέτρεψε την pole position στην κατηγορία σε νίκη, την πρώτη της στο Le Mans, παρότι πήρε κάμποσες τρομάρες.
Οι Nicolas Lapierre, Richard Bradley και Matt Howson ήταν πρώτοι στην κατηγορία στο τέλος κάθε ώρας και σε μια φάση ήταν ένα γύρο μπροστά από τον δεύτερο.
Όμως δύο συμβάντα σήμερα Κυριακή απείλησαν την κυριαρχία της ομάδας. Το πρώτο ήταν όταν το Oreca 05 σταμάτησε στην πίστα για δύο λεπτά με ένα μηχανικό πρόβλημα, και το δεύτερο όταν ο Lapierre είχε έξοδο στη στροφή Indianapolis, την 22η ώρα.
Κατάφεραν όμως να διαχειριστούν το υπόλοιπο του αγώνα, και ο Bradley πέρασε τη γραμμή του τερματισμού με διαφορά 50” από τον δεύτερο, τον Oliver Turvey με το Gibson της Jota Sport.
H Jota είχε ξεκινήσει άσχημα τον αγώνα, χάνοντας δύο γύρους την πρώτη ώρα με πρόβλημα επιλογής ταχυτήτων. Όμως οι Turvey, Mitch Evans και Simon Dolan επέμειναν και κατάφεραν να κλέψουν τη 2η θέση την 23η ώρα του αγώνα.
Στην αρχή του αγώνα, ο βασικός αντίπαλος της KCMG ήταν η TDS Racing, ειδικά με τον Tristan Gommendy στο τιμόνι. Όμως σήμερα το πρωί η Aston Martin GTE No.99 του Fernando Rees έπεσε πάνω στον Γάλλο, που αναγκάστηκε να εγκαταλείψει επί τόπου.
GTE
Η μόνη συμμετοχή της Corvette επικράτησε σε ένα επεισοδιακό αγώνα όπου όλα τα άλλα αυτοκίνητα είχαν μηχανικά προβλήματα.
Ένα ατύχημα στις κατατακτήριες –όταν κόλλησε το γκάζι του Jan Magnussen– είχε ως αποτέλεσμα να αποσυρθεί η δεύτερη Corvette C7.R με το Νο.63. Όμως τη σκυτάλη πήρε η Νο.64 των Oliver Gavin, Tommy Milner και Jordan Taylor.
Μια αρχική καθυστέρηση της Aston Martin Vantage No.95 και μια θεαματική ανάφλεξη της Manthey Porsche 911 RSR No.92 έδωσαν τον τόνο στον αγώνα και η Corvette έμεινε να διεκδικεί τη νίκη μαζί με τις δύο Aston που απέμεναν και τη Ferrari της AF Corse με το Νο.51.
Τη νύχτα όμως εγκατέλειψαν και οι δύο Aston. H No.97 έμεινε από κινητήρα λίγο αφότου σκοτείνιασε, ενώ η Νο.99 έπεσε, όπως είπαμε, πάνω σε ένα πρωτότυπο της LMP2 τα ξημερώματα.
Καθώς η εναπομείνασα Porsche No.91 έμεινε εκτός διεκδίκησης λόγω διαρροής από το κιβώτιο την 21η ώρα, έμειναν να παλεύουν για τη νίκη η Corvette και η Ferrari.
Ο Gianmaria Bruni πέρασε επικεφαλής δύο ώρες πριν τον τερματισμό, όμως ένα πρόβλημα στο κιβώτιο της 458 Italia τον ανάγκασε σε μια στάση 30 λεπτών για επισκευές, ρίχνοντας τη Ferrari στην 3η θέση της κατηγορίας.
Αυτό σήμαινε πως ο Oliver Gavin οδήγησε ανενόχλητος την τελευταία μιάμιση ώρα για να τερματίσει 5 γύρους μπροστά από τη Ferrari No.71 των James Calado, Davide Rigon και Olivier Beretta, που είχε χάσει 4 γύρους στην αρχή του αγώνα για να αντικαταστήσει τον εναλλάκτη της.
Η Aston No.95 τερμάτισε τελικά στην 4η θέση, πίσω από τη Ferrari No.51 αλλά μπροστά από την Porsche No.91 και την Aston No.99.
Όλα έδειχναν πως η Aston Martin θα αποζημιωνόταν με νίκη στην «ερασιτεχνική» κατηγορία GTE Am, όπου η Vantage No.98 κυριαρχούσε μέχρι λιγότερο από μια ώρα πριν τον τερματισμό.
Όμως ο Paul Dalla Lana είχε μια περίεργη έξοδο στο σικέιν Ford, έπεσε στα λάστιχα κι εγκατέλειψε επί τόπου. Έτσι τη νίκη στην κατηγορία πήρε η Ferrari No.72 των Victor Shaitar, Andrea Bertolini και Aleksey Basov, παρότι ο Shaitar είχε μια έξοδο το πρωί στην Indianapolis.
H 458 Italia τερμάτισε δύο γύρους μπροστά από την Porsche 911 RSR της Dempsey-Proton και τη Ferrari της Scuderia Corsa.
Η ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΜΕΤΑ ΑΠΟ 24 ΩΡΕΣ ΑΓΩΝΑ:
Θ. | Κατηγ. | Αυτ/το | Οδηγοί | Γύροι | Διαφ. |
1 | LMP1 | #19 Porsche | Hulkenberg, Bamber, Tandy | 395 | |
2 | LMP1 | #17 Porsche | Bernhard, Webber, Hartley | 394 | + 1 Γύρος |
3 | LMP1 | #7 Audi | Fassler, Lotterer, Treluyer | 392 | + 3 Γύροι |
4 | LMP1 | #8 Audi | Di Grassi, Duval, Jarvis | 392 | + 2m37.663s |
5 | LMP1 | #18 Porsche | Dumas, Jani, Lieb | 391 | + 4 Γύροι |
6 | LMP1 | #2 Toyota | Wurz, Sarrazin, Conway | 386 | + 9 Γύροι |
7 | LMP1 | #9 Audi | Albuquerque, Bonanomi, Rast | 386 | + 2m34.118s |
8 | LMP1 | #1 Toyota | Davidson, Buemi, Nakajima | 385 | + 10 Γύροι |
9 | LMP2 | #47 Oreca | Howson, Bradley, Lapierre | 358 | + 37 Γύροι |
10 | LMP2 | #38 Gibson | Dolan, Evans, Turvey | 357 | + 38 Γύροι |
11 | LMP2 | #26 Ligier | Rusinov, Canal, Bird | 357 | + 59.522s |
12 | LMP2 | #28 Ligier | Yacaman, Derani, Gonzalez | 353 | + 42 Γύροι |
13 | LMP2 | #48 Oreca | Chandhok, Patterson, Berthon | 347 | + 48 Γύροι |
14 | LMP2 | #27 BR | Mediani, Markozov, Minassian | 339 | + 56 Γύροι |
15 | LMP2 | #31 Ligier | Brown, Van Overbeek, Fogarty | 339 | + 1m47.359s |
16 | LMP2 | #45 Oreca | Ibanez, Perret, Bellarosa | 337 | + 58 Γύροι |
17 | GTE Pro | #64 Chevrolet | Gavin, Milner, Taylor | 336 | + 59 Γύροι |
18 | LMP1 | #13 Rebellion | Imperatori, Kraihamer, Abt | 336 | + 34.015s |
19 | LMP2 | #29 Morgan | Roussel, Tung, Cheng | 334 | + 61 Γύροι |
20 | GTE Am | #72 Ferrari | Shaytar, Bertolini, Basov | 331 | + 64 Γύροι |
21 | GTE Pro | #71 Ferrari | Rigon, Calado, Beretta | 331 | + 41.474s |
22 | GTE Am | #77 Porsche | Dempsey, Long, Seefried | 330 | + 65 Γύροι |
23 | GTE Am | #62 Ferrari | Sweedler, Bell, Segal | 329 | + 66 Γύροι |
24 | LMP1 | #12 Rebellion | Prost, Heidfeld, Beche | 329 | + 9.260s |
25 | GTE Pro | #51 Ferrari | Bruni, Vilander, Fisichella | 329 | + 48.521s |
26 | GTE Am | #83 Ferrari | Perrodo, Collard, Aguas | 329 | + 48.766s |
27 | GTE Pro | #95 Aston | Sorensen, Thiim, Nygaard | 329 | + 1m59.286s |
28 | LMP2 | #30 Ligier | Sharp, Dalziel, Heinemeier Hansson | 329 | + 3m19.870s |
29 | LMP2 | #35 Ligier | Nicolet, Merlin, Maris | 328 | + 67 Γύροι |
30 | GTE Pro | #91 Porsche | Lietz, Christensen, Bergmeister | 326 | + 69 Γύροι |
31 | GTE Am | #61 Ferrari | Mann, Giammaria, Cressoni | 326 | + 3m52.486s |
32 | LMP2 | #40 Ligier | Krohn, Jonsson, Barbosa | 322 | + 73 Γύροι |
33 | LMP2 | #37 BR | Aleshin, Ladygin, Ladygin | 322 | + 2m10.361s |
34 | GTE Am | #98 Aston | Dalla Lana, Lamy, Lauda | 321 | + 74 Γύροι |
35 | GTE Pro | #99 Aston | Rees, Macdowall, Stanaway | 319 | + 76 Γύροι |
36 | GTE Am | #68 Porsche | Chen, Vannelet, Parisy | 319 | + 5.510s |
37 | GTE Am | #66 Ferrari | Al Faisal, Giermaziak, Avenatti | 319 | + 8.164s |
38 | GTE Am | #67 Porsche | Chen, Kapadia, Maassen | 316 | + 79 Γύροι |
39 | LMP1 | #4 CLM | Trummer, Kaffer, Monteiro | 259 | + 136 Γύροι |
40 | LMP1 | #22 Nissan | Tincknell, Krumm, Buncombe | 241 | + 154 Γύροι |
41 | LMP2 | #34 Ligier | Cumming, Vanthoor, Estre | 329 | Εγκατ. |
42 | GTE Am | #53 Dodge | Bleekemolen, Keating, Miller | 304 | Εγκατ. |
43 | LMP2 | #42 Dome | Leventis, Watts, Kane | 264 | Εγκατ. |
44 | GTE Am | #55 Ferrari | Cameron, Griffin, Mortimer | 241 | Εγκατ. |
45 | LMP1 | #23 Nissan | Pla, Mardenborough, Chilton | 234 | Εγκατ. |
46 | LMP2 | #46 Oreca | Thiriet, Badey, Gommendy | 204 | Εγκατ. |
47 | GTE Am | #96 Aston | Goethe, Hall, Castellacci | 187 | Εγκατ. |
48 | LMP2 | #43 Morgan | Ragues, Webb, Amberg | 162 | Εγκατ. |
49 | LMP1 | #21 Nissan | Matsuda, Shulzhitskiy, Ordonez | 115 | Εγκατ. |
50 | LMP2 | #36 Alpine | Panciatici, Chatin, Capillaire | 110 | Εγκατ. |
51 | GTE Pro | #97 Aston | Turner, Mucke, Bell | 110 | Εγκατ. |
52 | GTE Am | #50 Chevrolet | Roda, Ruberti, Poulsen | 94 | Εγκατ. |
53 | LMP2 | #41 Gibson | Hirsch, Paletou, Lancaster | 71 | Εγκατ. |
54 | GTE Am | #88 Porsche | Ried, Al Qubaisi, Bachler | 44 | Εγκατ. |
55 | GTE Pro | #92 Porsche | Pilet, Makowiecki, Henzler | 14 | Εγκατ. |