Απαντάμε σε όλες τις συχνές ερωτήσεις για τα λάστιχα
Σε πολλές συνηθισμένες ερωτήσεις για τα λάστιχα, κάποιοι σας απαντούν με στερεότυπα. Το DRIVE σας λέει ποιες είναι οι σωστές απαντήσεις και ποιες οι λάθος.
Ο μέσος οδηγός στις ερωτήσεις του για τα λάστιχα γίνεται συχνά αποδέκτης στερεότυπων απαντήσεων που βρίσκονται στα χείλη όλων διότι κάπου το άκουσαν.
Κι επειδή ό,τι ακούς παραπάνω από δύο φορές, η συνείδησή σου το κατοχυρώνει ως θέσφατο, ερχόμαστε να απαντήσουμε σε αυτές τις κλασικές ερωτήσεις που κάνει κατά κανόνα κάνει ή θα ήθελε να κάνει ο μέσος οδηγός για τα λάστιχα του αυτοκινήτου.
Πολλοί από εσάς τώρα ίσως χαμογελάτε, επειδή οι απαντήσεις σε κάποιες από αυτές σας φαίνονται αυτονόητες. Όμως πιστέψτε μας, αν τις κάνετε σε 100 ανθρώπους γύρω σας, το ποσοστό που θα απαντήσεις σωστά στο 100% είναι δραματικά μικρό.
ΠΙΕΣΗ
Πολλοί ισχυρίζονται ότι η ενδεδειγμένη πίεση είναι τα 29-30 psi (2 bar)* Ισχύει;
OXI Οι συνιστώμενες πιέσεις αλλάζουν ανάλογα με το φορτίο και τη χρήση. Στα σπορ αυτοκίνητα μπορεί να χρειάζεστε μέχρι και +4 psi για ταξίδι. Αντίστοιχα στα MPV και στα SW η πίεση πίσω μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 44 psi.
*bar (kg/cm2)=14,5038 psi
Τα λάστιχα ίδια διάστασης χρειάζονται την ίδια πίεση;
ΟΧΙ H πίεση εξαρτάται από τον τύπο του αυτοκινήτου. Θα τη βρείτε στο βιβλίο του κατασκευαστή ή σε ειδικό αυτοκόλλητο που βρίσκεται σε εμφανές σημείο πάνω στο αυτοκίνητο.
Τα παραφουσκωμένα λάστιχα (μέχρι 7 psi) είναι επικίνδυνα;
ΟΧΙ Αντίθετα σε ορισμένες περιπτώσεις επιβάλλονται. Υψηλή ταχύτητα (+3-4,5 psi), φορτωμένο αυτοκίνητο (+3-4,5 psi), ρυμούλκηση τρέιλερ ή τροχόσπιτου (+3-4,5 psi στα πίσω λάστιχα)
Τα ξεφούσκωτα λάστιχα είναι επικίνδυνα
ΝΑΙ Η χαμηλή πίεση μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες διότι: Αλλοιώνει τα οδικά χαρακτηριστικά, αυξάνει την κατανάλωση, προκαλεί πρόωρη φθορά (ιδιαίτερα στο σκελετό), υπερθερμαίνει τη γόμα με κίνδυνο κλαταρίσματος.
Μπορώ να τσεκάρω με το μάτι την πίεση;
ΟΧΙ Ο οπτικός έλεγχος στα σύγχρονα λάστιχα είναι αδύνατος, διότι λόγω του άκαμπτου σκελετού παραμορφώνονται ανεπαίσθητα. Αν το βλέπετε ξεφούσκωτο με το μάτι, τότε έχει χάσει ήδη πάνω από το 1/3 της πίεσής του. Το μανόμετρο είναι η μόνη σίγουρη λύση.
Το λάστιχό μου χάνει αέρα. Πρέπει να το αλλάξω;
ΟΧΙ Υπάρχουν μερικά μόρια αέρα που είναι πιο μικρά από τους πόρους του λάστιχου ή της ζάντας. «Κοστίζουν» 0,4-0,8 psi το μήνα. Σε περίπτωση που το λάστιχο χάνει αέρα μέσα σε μια εβδομάδα ή λιγότερο, τότε ίσως έχει κάποια τρύπα.
Υπάρχει περίπτωση να χάνει αέρα από τη βαλβίδα;
ΝΑΙ Βάλτε λίγο σάλιο στην άκρη της και αν δείτε φυσαλίδες, αντικαταστήστε την διότι δεν είναι στεγανή.
ΦΘΟΡΑ
Μπορώ να εκτιμήσω τη φθορά των λάστιχών μου;
ΝΑΙ Ελέγξτε το δείκτη φθοράς που βρίσκεται στα πλαϊνά. Αν το πέλμα είναι στο ίδιο επίπεδο με τη μύτη του βέλους, το λάστιχο χρειάζεται αλλαγή. Ή ελέγξτε το βάθος της χάραξης. Μην στηρίζεστε στην πολύ χαμηλή σύσταση του KOK. Για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο πρέπει να είναι τουλάχιστον 1,6 χιλιοστά.
Ο βαθμός φθοράς είναι ο ίδιος και στα τέσσερα λάστιχα;
ΟΧΙ Τα εμπρός λάστιχα φθείρονται δύο φορές πιο γρήγορα από τα πίσω στα προσθιοκίνητα μοντέλα. Αντίστοιχα τα πίσω, στα πισωκίνητα.
Η φθορά των ελαστικών μπορεί να είναι ανομοιόμορφη;
ΝΑΙ Συνήθως συμβαίνει στους τροχούς του ίδιου άξονα, παρουσιάζοντας μεγαλύτερη φθορά στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό του πέλματος. Πιθανότατα υπάρχει πρόβλημα ευθυγράμμισης ή ακόμα χειρότερα στραβωμένο ψαλίδι ή πλαίσιο. Αν η φθορά είναι εντονότερη στο κέντρο τα παραφουσκώνετε, εάν είναι και στα δύο άκρα φταίει η χαμηλή πίεση.
Μπορώ να αλλάξω μόνο ένα λάστιχο;
ΝΑΙ Σύμφωνα με τις ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία τα λάστιχα του ίδιου άξονα μπορούν να έχουν διαφορά βάθους στο πέλμα μέχρι 5 χιλιοστά.
Το μανόμετρο στα βενζινάδικα είναι ακριβές;
ΟΧΙ Συνήθως δείχνει παραπάνω από την πραγματική πίεση, Για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο φουσκώστε 2-3 psi παραπάνω για να αμβλύνετε το σφάλμα του οργάνου. Και μάλιστα με το εξής τρόπο. Φουσκώστε παραπάνω και κατεβείτε στην πίεση που θέλετε αφαιρώντας αέρα. Έτσι αποκλείετε και το σφάλμα από τα συχνά κολλήματα της βελόνας.
ΤΡΥΠΗΜΑ-ΚΛΑΤΑΡΙΣΜΑ
Τα κιτ επισκευής είναι αποτελεσματικά;
ΝΑΙ Ο ειδικός αφρός του γεμίζει το λάστιχο μέχρι να πάτε στο πρώτο βουλκανιζατέρ που θα συναντήσετε. Προσέξτε! Η βαλβίδα κατά το γέμισμα του λάστιχου να είναι στη θέση 12:00. Για να μπορέσει να επισκευαστεί το λάστιχο, χρειάζεται να αφαιρεθεί πρώτα ο αφρός.
Με τη ρεζέρβα ανάγκης μπορώ να οδηγώ με κανονικό ρυθμό;
ΟΧΙ Η ρεζέρβα ανάγκης επιβάλλει ταχύτητα μέχρι 80 km/h, ενώ αλλάζει και τα οδικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου. Επισκευάστε και επανατοποθετήστε όσο το δυνατόν ταχύτερα το κανονικό λάστιχο.
Υπάρχει κάτι που πρέπει να προσέχω στη ρεζέρβα κανονικής διάστασης;
ΝΑΙ Να ελέγχετε τακτικά την πίεσή της, για να μην τη βρείτε ξεφούσκωτη όταν τη χρειαστείτε. Αν είναι κάποιας ηλικίας, να γνωρίζετε ότι έχει χάσει μέρος από τις μηχανικές ιδιότητές της, οπότε η μετρημένη ταχύτητα είναι επιβεβλημένη.
Τα λάστιχα tubeless επισκευάζονται;
ΝΑΙ Με την προϋπόθεση ότι το αυτοκίνητο δεν έχει κινηθεί με το λάστιχο κλαταρισμένο (καταστροφή σκελετού). Στο βουλκανιζατέρ θα σας προτείνουν δύο-τρεις τρόπους στεγανοποίησης.
Μπορώ να βάλω σαμπρέλα σε λάστιχο tubeless αν δεν επισκευάζεται;
ΟΧΙ Η σαμπρέλα δεν «κάθεται» σωστά στο εσωτερικού του λάστιχου, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται θύλακοι αέρα. Αυτοί θα υπερθερμανθούν ακόμη και με μικρή ταχύτητα, οδηγώντας σε κλατάρισμα του λάστιχου με πιθανόν καταστροφικές συνέπειες.
Είναι επικίνδυνη η αποκόλληση πέλματος;
ΝΑΙ Και αιτία είναι η υπερθέρμανση. Αυτό συμβαίνει όταν τα λάστιχα έχουν χαμηλή πίεση, όταν το αυτοκίνητο είναι υπέρβαρο ή αν η σύγκλιση των τροχών έχει αλλοιωθεί.
Ξέρετε ότι…
8 kg Το βάρος του λάστιχου: Ελαστική γόμα και μεταλλικές ή συνθετικές ίνες
60-65% Τα συνθετικά υλικά της ελαστικής γόμας. Το υπόλοιπο είναι φυσικό καουτσούκ
30 λίτρα Ο αέρας που περιέχει υπό κανονικές συνθήκες κάθε λάστιχο
2 m Η απόσταση που διανύει ένα λάστιχο σε μια πλήρη περιστροφή
155 cm² H επιφάνεια επαφής του λάστιχου με το δρόμο ή 6 τετραγωνικές παλάμες
30% Της συνολικής επιφάνειας καταλαμβάνουν οι αυλακώσεις του πέλματος
25.000 km η μέση αποτελεσματική διάρκεια ζωής ενός λάστιχου
150.000 km στατιστικά ο μέσος όρος χωρίς να σας «πιάσει» λάστιχο
60 ºC αναπτύσσει το λάστιχο σε κανονική οδήγηση, 250 ºC σε δυνατό φρενάρισμα, 2.000 ºC σε μπλοκάρισμα
* Τα στοιχεία αντιστοιχούν σε λάστιχο 205/55 R16