Tα αυτοκίνητα με το πιο… σέξι εσωτερικό
Συνηθίζουμε να ασχολούμαστε πολύ με την εξωτερική σχεδίαση. Αλλά στην πραγματικότητα το αυτοκίνητο το ζεις από μέσα.
Οι σχεδιαστές που έχουν την ευθύνη για τον εξωτερικό σχεδιασμό συνήθως παίρνουν όλη τη δόξα. Η δουλειά τους είναι το αυτοκίνητο να δείχνει όμορφο, επιθετικό, αριστοκρατικό, χαριτωμένο ή ό,τι άλλο ταιριάζει στην κατηγορία στην οποία ανήκει, ενώ ταυτόχρονα είναι πληροί τις προδιαγραφές που ορίζει η νομοθεσία για τις δοκιμές πρόσκρουσης.
Οι απαιτήσεις είναι πιο σύνθετες για τους σχεδιαστές της καμπίνας. Δεν πρέπει απλώς να είναι ασφαλής, αλλά και εργονομική, να είναι καλή η ορατότητα προς τα έξω, να είναι ευρύχωρη, καλοφτιαγμένη, με ποιοτικά υλικά που μπορεί να είναι από πλαστικό και δέρμα μέχρι αλουμίνιο και ανθρακονήματα. Πρέπει φυσικά να είναι όμορφη, ευρύχωρη για κάθε σωματότυπο, να βγάζει τον χαρακτήρα που θέλει ο κατασκευαστής να δώσει στο αυτοκίνητο. Και όλα τα συστήματα που αφορούν στην άνεση και στην ασφάλεια, τα οποία είναι σύνθετα τεχνολογικά, θα πρέπει να λειτουργούν χωρίς προβλήματα. Η λίστα αυτή είναι ένας μικρός φόρος τιμής σε κάποιους κατασκευαστές που τα έχουν καταφέρει περίφημα.
Γενική εντύπωση
Όπως συμβαίνει με την εξωτερική εμφάνιση, εδώ μιλάμε για την πρώτη εντύπωση που παίρνει κανείς ανοίγοντας την πόρτα του αυτοκινήτου. Αυτό που αντικρίζεις μόλις ανοίξει την μικρή πόρτα μιας Ferrari F40 είναι το ιδανικό σκηνικό της… κόλασης. Προκαλεί φόβο, χωρίς αμφιβολία. Από την άλλη, δεν μπορούμε να σκεφτούμε κανένα άλλο αυτοκίνητο περισσότερο εστιασμένο στην οδήγηση. Αν δεν ξέρεις θα το πεις φτηνιάρικο και πρόχειρα φτιαγμένο. Σαν να βαρέθηκαν να το σχεδιάσουν, οπότε πέταξαν μερικούς διακόπτες όπως όπως. Οι πραγματικοί γνώστες όμως θα εκτιμήσουν λεπτομέρειες όπως το μαύρο ματ ύφασμα με το οποίο είναι ντυμένο το υποτυπώδες ταμπλό στο πάνω μέρος. Είναι για να εξουδετερώνει τις αντανακλάσεις.
Δείτε ακόμη Δοκιμάζουμε την Ferrari 488 Spider [video]
Στην Rolls-Royce Phantom η προσέγγιση είναι ακριβώς η αντίθετη. Αφράτες πολυθρόνες ντυμένες με απαλό δέρμα, παχιές μοκέτες και άφθονο ξύλο. Η σχεδίαση και η κατασκευή φαίνεται να έχει γίνει στο χέρι, από ηλικιωμένους τεχνίτες με μολύβι στο αυτί, και όχι σε υπολογιστή.
McLaren F1
Μιλώντας πάντως για την πρώτη εντύπωση, τίποτα δεν σε προϊδεάζει καλύτερα για την οδηγική εμπειρία που σχεδιάστηκε να προσφέρει το αυτοκίνητο από το τριθέσιο εσωτερικό της McLaren F1. Η κεντρικά τοποθετημένη θέση οδήγησης, ώστε η απόσταση από την κορυφή της στροφής να είναι ίδια είτε στρίβεις αριστερά, είτε δεξιά, περιγράφει τις αξίες και την φιλοσοφία της McLaren καλύτερα κι από τον ίδιο τον Ron Dennis.
Δείτε ακόμη Δοκιμάζουμε την Lamborghini Huracan LP580-2 [video]
Τιμόνι
Είναι ο συνδετικός κρίκος μεταξύ οδηγού και μηχανής. Είναι απίστευτο πως κάποιοι κατασκευαστές δεν καταλαβαίνουν πόσο μεγάλη σημασία έχει ένα όμορφο τιμόνι. Δεν είναι απλώς για να το γεμίζουν κουμπάκια. Στην F1 το κάνουν αυτό γιατί δεν έχουν ταμπλό. Στα αυτοκίνητα δρόμου το σημαντικό είναι να έχεις την τέλεια διάμετρο στεφάνης (όχι απαραίτητα πολύ μικρή, απλώς επειδή έτσι επιβάλλει το στερεότυπο), το σωστό πάχος και φυσικά το κατάλληλο υλικό επένδυσης. Το οποίο πρέπει να μη γλιστρά αλλά να είναι ευχάριστο στην αφή.
Αυτό των σύγχρονων McLaren, όπως η 570 S και η 650 S είναι ό,τι πιο τέλειο έχουμε δοκιμάσει. Γιατί έχουν προσέξει όλα τα παραπάνω. Έχουν ορίσει με σχολαστική ακρίβεια την ιδανική διάμετρο και το πάχος της στεφάνης. Και έχουν ζητήσει από την πρώτη 12C ακόμη από τους πιλότους F1 να σχεδιάσουν τις λαβές, χρησιμοποιώντας τα χέρια τους ως «καλούπι». Εκτός των άλλων, είναι απόλυτα κεντραρισμένο στον θώρακα, με την θέση της κολώνας κι αυτή του καθίσματος να έχουν μελετηθεί σε συνάρτηση από την αρχή του σχεδιασμού της ανθρακονημάτινης μπανιέρας.
Ferrari 288 GTO
Με περισσότερο ρετρό διάθεση, θα διαλέγαμε ένα απλό Momo από τα 70s. Με τα τρια αλουμινένια μπράτσα και το σήμα με το όρθιο άλογο στο κέντρο. Ή ένα ξύλινο, με τις διάτρητες ακτίνες όπως της Jaguar E-Type. Αν και το βρετανικό Autocar ψηφίζει ως το ομορφότερο τιμόνι όλων των εποχών αυτό της Alfa Romeo Giulia GTA του 1965.
Δείτε ακόμη Δοκιμάζουμε τη McLaren 570 S [video]
Πετάλια
Δεν χρειάζεται καν να είναι όμορφα. Εκεί κάτω που είναι χωμένα. Άλλωστε καλύπτονται από τα πόδια του οδηγού. Παρόλα αυτά, κάποια είναι πραγματικά έργα τέχνης. Όπως αυτά της McLaren F1, φτιαγμένα από τιτάνιο. Πανάλαφρα τόσο που θα μπορούσαν να… αιωρούνται, αν δεν ήταν βιδωμένα. Η εμφάνισή τους καθορίζεται από την ανάγκη να είναι ανθεκτικά και λειτουργικά, παρόλα αυτά είναι ένα έργο σύγχρονης τέχνης, ένα μηχανολογικό… γλυπτό.
McLaren F1
Παρόμοιας αισθητικής είναι και η πεταλιέρα της Tilton για το Ariel Atom. Εκτός από την εμφάνισή τους, είναι τέλεια η τοποθέτησή τους για τους οδηγούς που θέλουν να οδηγούν εφαρμόζοντας την τεχνική μύτη-τακούνι. Τα φυτεμένα στο πάτωμα πεντάλ μιας παλιάς 911 δεν είναι όμορφα, οι περισσότεροι θα θεωρούν άβολα, είναι όμως τόσο χαρακτηριστικά που μπορεί κανείς να τα θεωρήσει ως ένα μνημείο αυτοκινητικής κουλτούρας.
Χαρακτηριστικά είναι και τα πεντάλ της Maserati Bora. Όχι τόσο για την σχεδίαση τους αλλά γιατί ήταν τοποθετημένα μέσα σε μια βάση, ένα κουτί, το οποίο σύρονταν εμπρός πίσω για να έρθει στην σωστή απόσταση σε σχέση με το κάθισμα, αντί για το ανάποδο.
Δείτε ακόμη Δοκιμάζουμε τη McLaren 650 S [video]
Πίνακας οργάνων
Ο χώρος είναι περιορισμένος και οι ενδείξεις που οι κατασκευαστές αλλά και οι οδηγοί θέλουν να χωρέσουν στον πίνακα οργάνων είναι όλο και περισσότερες. Ταυτόχρονα, πρέπει να είναι όμορφος, ευανάγνωστος και τεχνολογικά προηγμένος.
Jaguar E-Type
Δεν αποτελεί έκπληξη η πρώτη μας επιλογή. Θα ξεκινήσουμε από την Lamborghini Aventador. Ο οδηγός έχει μπροστά στα μάτια του μια οθόνη TFT στην οποία τα όργανα απεικονίζονται με γραφικά. Αν αυτά της Lamborghini σας φαίνονται πολύ φουτουριστικά, η απεικόνιση αναλογικών οργάνων στην οθόνη του Range Rover είναι πιο κλασική. Την ίδια τεχνολογία χρησιμοποιούν επίσης η Audi στο νέο R8, μεταξύ άλλων μοντέλων, η BMW στο i8 και η Mercedes.
BMW Σειρά 3 Ε21
Αν δεν σας πείθει η εικονική πραγματικότητα και θέλετε κλασικά αναλογικά όργανα, αυτά της Ferrari 288 GTO με την τετραγωνισμένη γραμματοσειρά και τις χοντρές πορτοκαλί βελόνες είναι εκπληκτικά. Όπως και τα απλά, καθαρά και πολύ στιλάτα της Jaguar E-Type. Ένας εκπληκτικός πίνακας οργάνων, για την απλοϊκή λειτουργική ομορφιά του, ήταν αυτός της πρώτης 3άρας BMW Ε21.
Δείτε ακόμη Δοκιμάζουμε την BMW M3 [video]
Λεβιές ταχυτήτων
Ίσως καταντά κάπως μονότονο, αλλά αυτή ειδικά σε αυτή την κατηγορία δεν θα μπορούσε να μην ξεχωρίζει μία Ferrari. Για την ακρίβεια, σχεδόν όλες από την δεκαετία του ’60 ως τα μέσα των 90s θα μπορούσαν να είναι σε αυτή τη λίστα. Αυτός ο ψιλόλιγνος λεβιες με την κλασική μπίλια για χειρολαβή, χωρίς «φούσκα», να γλιστρά στο χτένι από τη μία θυρίδα στην άλλη με τον κλασικό μεταλλικό ήχο.
Ferrari Mondial T
Πολύ χαρακτηριστικός πάντως είναι και ο λεβιές του Golf GTI με την χειρολαβή-μπάλα του Golf. Όπως και αυτός του Citroen 2CV που δεν έβγαινε από το πάτωμα αλλά μέσα από το ταμπλό. Πολύ ιδιαίτερος επίσης είναι ο λεβιές στο Spyker C8, ο οποίος είναι προσαρμοσμένος πάνω σε μια ράβδο η οποία χωρίζει την καμπίνα στα δύο. Κομψοτέχνημα είναι και ο επιλογέας της Pagani Huayra, αν και στις δύο αυτές περιπτώσεις μιλάμε για ημιαυτόματα κιβώτια και όχι χειροκίνητα.
Pagani Huayra
Πόρτες
Δεν μιλάμε για τις πόρτες, το σχήμα τους ή τον τρόπο που ανοίγουν, ο οποίος καμιά φορά είναι πολύ περίεργος. Για αυτό έχουμε κάνει ένα ξεχωριστό αφιέρωμα. Εδώ μιλάμε για την χειρολαβή στο εσωτερικό πάνελ. Και τον μηχανισμό ανοίγματος. Από τα συμβατικά αυτοκίνητα με trendy χαρακτήρα μας αρέσει το «λουράκι βαλίτσας» του νέου Citroen C3 το οποίο είναι έξτρα στις βασικές εκδόσεις και στάνταρ από κάποιο πακέτο εξοπλισμού και πάνω. Από τα «φθηνά γκάζια» ξεχωρίζουμε την διαφορετική ταπετσαρία μεταξύ των Peugeot 205 GTI και Rallye. Στο δεύτερο, το πάνελ από δερματίνη που καλύπτει όλη την εσωτερική επιφάνεια της πόρτας έχει αντικατασταθεί από ένα μικρό κομμάτι πλαστικού που αφήνει ακάλυπτη λαμαρίνα πάνω και κάτω. Έχει επίσης αφαιρεθεί και η θήκη για μικροαντικείμενα. Για μείωση βάρους και κόστους, αφού το Rallye προορίζονταν για περαιτέρω γδύσιμο και αγωνιστική χρήση.
BMW E46 M3 CSL
Από τα εξωτικά, το σκέτο κορδόνι της Ferrari F40, είναι το… τίποτα. Και όμως σε τρελαίνει. Λατρεύουμε επίσης το γυμνό ελαφρύ πάνελ στις πόρτες της 964 Porsche Carrera RS. Όπου στο πλαίσιο της αυστηρής δίαιτας την κανονική χειρολαβή και τον μοχλό για το άνοιγμα είχαν αντικαταστήσει ένα δερμάτινο λουράκι για να την τραβάς και ένα υφασμάτινο για να απασφαλίζει.
Porsche 964 Carrera RS
Μια πιο high tech εκδοχή της ίδιας ιδέας ήταν η αντικατάσταση της δερμάτινης επένδυσης της κανονικής ΒMW M3 E46 με το πανάλαφρο, άψογα φινιρισμένο φύλλο από ανθρακόνημα που δίνει με τη μία το στίγμα για τον ξεχωριστό χαρακτήρα της BMW Μ3 CSL.
Ferrari F40
Πηγή Autocar