Σαν σήμερα: Το 1867 γεννήθηκε ο πατριάρχης Sakichi Toyoda
Στις 14 Φεβρουαρίου του 1867 γεννήθηκε ο Sakichi Toyoda, του οποίου η εταιρεία κλωστοϋφαντουργικών μηχανών θα γινόταν η Toyota Motor Co.
Αναφερόμενος ως ο Thomas Edison της Ιαπωνίας, ο Sakichi Toyoda εφηύρε μια σειρά μηχανημάτων ύφανσης, συμπεριλαμβανομένου ενός αυτόματου αργαλειού, και ίδρυσε την Toyoda Automatic Loom Works.
Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’20, ο γιος του Toyoda Kiichiro, ο οποίος εργαζόταν για την οικογενειακή επιχείρηση, είχε ξεκινήσει σχέδια, με την υποστήριξη του πατέρα του, να εξελίξει ένα αυτοκίνητο.
Ο Sakichi Toyoda πέθανε στις 30 Οκτωβρίου του 1930, σε ηλικία 63 ετών. Το 1933, ο Kiichiro Toyoda δημιούργησε ένα τμήμα αυτοκινήτων στις εγκαταστάσεις της Toyoda Loom Works, το οποίο λανσάρισε ένα πρωτότυπο όχημα δύο χρόνια αργότερα. Το 1937, η Toyota Motor Corporation αποσπάστηκε από την Toyoda Loom Works και έγινε αυθύπαρκτη εταιρεία. Εδώ να σημειώσουμε ότι η λέξη «Toyota» θεωρήθηκε ως ένα πιο τυχερό όνομα από το «Toyoda» και είναι ευκολότερο να το γράψεις στα γιαπωνέζικα.
Η νέα εταιρεία αυτοκινήτων εξέτασε αρχικά την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία για έμπνευση. Σύμφωνα με τους The New York Times: «Τα χρόνια της ανόδου της προς την κορυφή, η Toyota έκρυψε πόσα πράγματα έχει μάθει από το Detroit».
Το πρώτο αυτοκίνητό της, το ΑΑ Sedan, ήταν ένα λαμπρό αντίγραφο (ή ένα φόρο τιμής) μιας μπερλίνας της Chevrolet. Τα στελέχη της «σκούπισαν» κάθε γωνιά της Ford κατά τη δεκαετία του ’50, παίρνοντας ιδέες που τις μετέφεραν στην Ιαπωνία και που αργότερα ενέπνευσαν το «Σύστημα Παραγωγής Τoyota».
Ο Kiichiro Toyoda πέθανε το 1952 σε ηλικία 57 ετών, αλλά η εταιρεία του συνέχισε να αναπτύσσεται. Μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια είχαν ήδη παραχθεί 100.000 αυτοκίνητα, ενώ ένα μεγάλο παράθυρο αύξησης των πωλήσεων άνοιξε το 1957, όταν ιδρύθηκε η Toyota Motor Sales USA και εξήχθη το πρώτο αυτοκίνητο στις ΗΠΑ.
Το 1961 καθιερώθηκε στην εταιρεία ο ποιοτικός έλεγχος, ενώ το 1966, η Toyota παρουσίασε την κόμπακτ Corolla, η οποία το 1997 έγινε το πιο δημοφιλές αυτοκίνητο στον κόσμο. Με περισσότερα από 35 εκατομμύρια να έχουν πουληθεί μέχρι τότε και πάνω από 45 εκατ. μέχρι σήμερα, η Corolla είναι το απόλυτο best-seller της Ιστορίας.
Σημαντική χρονιά ήταν και το 1967 που παρουσιάστηκε το σπορ κουπέ 2000 GT, ενώ το 1968 ήταν η χρονιά του Hilux. Το 1970 ακολούθησαν τα Carina και Celica, ενώ μέχρι το 1972 είχαν ήδη κατασκευαστεί δέκα εκατομμύρια Toyota. Από αυτό το σημείο και ύστερα η άνοδος ήταν ραγδαία σε όλα τα επίπεδα. Το 1973 παρουσιάστηκε το θρυλικό Starlet και το 1978 η πρώτη γενιά Supra. Το πλέον γλαφυρό στοιχείο σχετικά με τη γιγάντωση της Toyota, ήταν o διπλασιασμός των πέντε εκατομμυρίων εξαγωγών του 1975 μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια. Εν τω μεταξύ, η πετρελαϊκή κρίση της δεκαετίας του ’70 είχε κάνει τα μικρά και οικονομικά αυτοκίνητα της Toyota ακόμη πιο ελκυστικά στην Αμερική.
Στη δεκαετία του ’80, η αυτοκινητοβιομηχανία λανσάρισε το δημοφιλές Camry και το SUV 4Runner. Το 1982, η Toyota Motor Co και η Toyota Motor Sales Co συγχωνεύτηκαν στην Toyota Motor Corporation. Το 1984 παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά του MR2, ενώ το 1989 τα πρώτα σημεία πώλησης Lexus έκαναν την εμφάνισή τους στις ΗΠΑ.
Η αυγή της δεκαετίας του ’90 έφερε τη Toyota Motor Europe Marketing & Engineering, ενώ το 1994 η ιστορία των SUV άλλαξε και η αιτία ήταν το πρωτοποριακό RAV4. Το 1996 ανακοινώθηκε ότι το οικογενειακό Carina E θα έδινε τη σκυτάλη στο Avensis, ενώ η υβριδική τεχνολογία έκανε το ντεμπούτο της το 1997 με το Prius, το πρώτο υβριδικό αυτοκίνητο παραγωγής στον πλανήτη.
Το 1999, το Yaris αντικατέστησε το Starlet και το 2002 ιδρύθηκε η εταιρεία Toyota Peugeot Citroën Czech, καρπός της οποίας ήταν η τριπλέτα Toyota Aygo, Citroen C1 και Peugeot 107. Σημαντική χρονιά ήταν και το 2006 όταν παρουσιάστηκε το Auris, αποτελώντας ουσιαστικά τη χάτσμπακ έκδοση του Corolla. Το τελευταίο εξακολούθησε να διατίθεται ως σεντάν.
Στην τρέχουσα δεκαετία ξεχώρισε η συμφωνία του 2011 με τη BMW για τη μεσομακροπρόθεσμη εξέλιξη φιλικών για το περιβάλλον τεχνολογιών, η οποία ενισχύθηκε το 2012. Την ίδια χρονιά παρουσιάστηκε και το GT86, ένα σπορ πισωκίνητο κουπέ που μίλησε στην καρδιά όσων αγαπούν την οδήγηση. Η μεγαλύτερη επιτυχία ωστόσο, έχει να κάνει με τις πωλήσεις του Prius που εκτοξεύτηκαν από τα δύο εκατομμύρια του 2010 στα τρία του 2013.
Από το 2008 μέχρι το 2015, η Toyota ήταν η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως και η ενδέκατη μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο με βάση τα έσοδα. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, η Toyota Motor Co. εργοδοτεί 350.000 εργαζόμενους, ενώ διατηρεί μερίδια στη Daihatsu, τη Fuji Heavy Industries, την Isuzu, τη Yamaha και την Tesla.
Στην Ελλάδα δραστηριοποιείται από το 1965, αλλά ειδικά από το 1986 που ιδρύθηκε η Toyota Hellas, άλλαξε τα δεδομένα σε αυτό που ονομάζεται after sales service.
Στις 14 Φεβρουαρίου του 1896, ο πρίγκιπας της Ουαλίας Edward, ο μελλοντικός King Edward VII, έγινε το πρώτο μέλος της βρετανικής βασιλικής οικογένειας που μπήκε σε αυτοκίνητο. Ο Evelyn Ellis του έδωσε την πρώτη γεύση από αυτοκίνητο πάνω σε αριστεροτίμονη Panhard-Levassor, με κινητήρα Daimler, το πρώτο πραγματικό αυτοκίνητο στη Βρετανία.
Στις 14 Φεβρουαρίου του 1929, σημειώθηκε στο Chicago το χτύπημα της Μαφίας, γνωστό ως η «Σφαγή της Ημέρας του Αγίου Βαλεντίνου». Για να καταφέρουν το χτύπημα, σύμφωνα με τις εικασίες του Chicago Police Department, τα μέλη της συμμορίας του Al Capone επέβαιναν σε μια Cadillac 314 Sedan «Limousine». Τρεις μαφιόζοι (οι δύο με αστυνομικές στολές) υπό την καθοδήγηση του υπαρχηγού του Capone, Ray Nitty, εμφανίστηκαν στο συνεργείο του επίσης μαφιόζου και αρχηγού της North Side Gang, George «Bugs» Moran με σκοπό να τον σκοτώσουν.
Φοβούμενος το ενδεχόμενο να μην σκοτώσει το σωστό άνθρωπο, ο Nitty δολοφόνησε και τους επτά άνδρες μέσα στο συνεργείο. Χωρίς όμως τη βοήθεια του σύγχρονου Δούρειου Ίππου, της Cadillac 314 Sedan, η συμμορία δεν θα μπορούσε να διεισδύσει στο συνεργείο του «Bugs» με τέτοια χαρακτηριστική ευκολία. Ο Bryan Bolton, μέλος της συμμορίας, ισχυρίστηκε ότι είχε αγοράσει προσωπικά το αυτοκίνητο από την Cadillac Car Company στη Michigan Avenue στο Chicago.
Στις 14 Φεβρουαρίου του 1948, μία εβδομάδα πριν συσταθεί επίσημα η Ένωση, η NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing) πραγματοποίησε τον πρώτο αγώνα για βελτιωμένα stock cars σε μια διαδρομή 3,2 μιλίων στην Daytona Beach. Στον αγώνα των 150 μιλίων που συμμετείχαν σχεδόν αποκλειστικά προπολεμικά Ford, ο Red Byron πέρασε τον Marshall Teague. Οι αγώνες Stock car θα γίνονταν παράδοση στην Daytona, αλλά όχι και τα προπολεμικά Ford. Μέχρι το 1949, η Olds 88 είχε γίνει το κυρίαρχο αυτοκίνητο της NASCAR.