Ποια είναι η Opel;
H Opel, που από τον περασμένο Μάρτιο έγινε το τέταρτο μέλος του Groupe PSA, μετρά Ιστορία 155 ετών στη Γηραιά Ήπειρο.
Η Opel είναι από τις αρχαιότερες ευρωπαϊκές εταιρείες με έτος ίδρυσης το 1862. Βέβαια, στην αρχή έφτιαχνε ραπτομηχανές και ποδήλατα, με το πρώτο της αυτοκίνητο να παρουσιάζεται το 1899.
Το όνομα αυτού του πρώτου μοντέλου είναι «Opel Patent Motor Car, System Lutzmann» και συμμετέχει σε διάφορους διεθνείς αγώνες. Δύο χρόνια αργότερα, το 1901, η Opel φτιάχνει την πρώτη της μοτοσικλέτα, ενώ το 1903 κατασκευάζει τον πρώτο της 4κύλινδρο κινητήρα απόδοσης 24 ίππων.
Το 1909, η Opel παρουσιάζει το πρώτο προσιτό μικρομεσαίο μοντέλο. Είναι ένα διθέσιο αυτοκίνητο με κινητήρα οκτώ ίππων με έμφαση στην αξιοπιστία. Το 1910, η Opel εφαρμόζει μια σπονδυλωτή γραμμή παραγωγής και το 1911 κατασκευάζει τον πρώτο κινητήρα αεροσκάφους. Tέσσερα χρόνια αργότερα, το 1913 παρουσιάζει τον πρώτο 4βάλβιδο κινητήρα.
Το 1919 εγκαινιάζεται η πρώτη οβάλ πίστα της Opel στο Rüsselsheim που είναι και η πρώτη πίστα αγώνων στη Γερμανία. Το 1924, η Opel επενδύει ένα εκατομμύριο χρυσά μάρκα για να εκσυγχρονίσει τη γραμμή παραγωγής, με αποτέλεσμα να φθηνύνουν και να παράγονται πιο γρήγορα τα αυτοκίνητα, ενώ οι ντίλερ της φίρμας εισάγουν για πρώτη φορά την έννοια της προγραμματισμένης συντήρησης με συγκεκριμένες τιμές.
Λίγο πριν το τέλος της δεκαετίας του ’30, η General Motors εξαγοράζει το 80% των μετοχών της Opel, του μεγαλύτερου Γερμανού κατασκευαστή της εποχής, με κάτι λιγότερο από 26 εκατ. δολάρια. Την ίδια χρονιά, η Opel ιδρύει την πρώτη της ασφαλιστική εταιρεία, καθώς και την Opel Bank που χρηματοδοτεί αγορές αυτοκινήτων και διεκπεραιώνει πληρωμές με δόσεις.
Το 1931, η Opel φτιάχνει το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής με κινητήρα 1,2 λίτρων και τα πρώτα τέσσερα χρόνια φτάνει τις 100.000 μονάδες, νούμερο ρεκόρ για την εποχή. Ταυτόχρονα, η General Motors αποκτά και το υπόλοιπο 20% των μετοχών της Opel, και ιδρύει σχολή εκπαίδευσης για το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών. Τέσσερά χρόνια αργότερα, η Opel γίνεται ο πρώτος Γερμανός κατασκευαστής με ετήσια παραγωγή 100.000 μονάδων.
Το 1936 παρουσιάζεται το εμβληματικό Kadett, με την Opel να γίνεται ο μεγαλύτερος Ευρωπαίος κατασκευαστής και εξαγωγέας αυτοκίνητων με ετήσια παραγωγή 120.293 μονάδων. Ένα χρόνο αργότερα, η Opel πουλάει την παραγωγή μοτοσικλετών της στην NSU, αφού είχε κατασκευάσει μέσα σε αυτά τα χρόνια 2,6 εκατ. μονάδες.
Το 1940, η Opel πιάνει άλλο ένα ορόσημο, αυτό του ενός εκατομμυρίου αυτοκινήτων. Ύστερα από το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η Opel ανακατασκεύασε το εργοστάσιό της και το 1951 έφτιαξε την πρώτη πίστα δοκιμών για αυτοκίνητα στη Γερμανία. Τα επόμενα χρόνια, η Opel παρουσίασε πληθώρα μοντέλων, μεταξύ των οποίων και το πρώτο στέισον (caravan) στην ιστορία της. Το 1962, η Opel εγκαινιάζει το νέο εργοστάσιο της στο Bochum και την παραγωγή του νέου Kadett, και τέσσερα χρόνια αργότερα γιορτάζει σε αυτό το εργοστάσιο την παραγωγή 1.000.000 Kadett.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Opel Diplomat 1964-1977
Το 1971, η Opel σπάει το φράγμα των δέκα εκατομμυρίων αυτοκινήτων και το 1973 όλα τα μοντέλα αποκτούν ζώνες ασφαλείας στο βασικό εξοπλισμό. Το 1979 το πρώτο προσθιοκίνητο Opel είναι γεγονός και δεν είναι άλλο από την τέταρτη γενιά του Kadett.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Opel GT 1968-1973 [video]
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Opel Commodore GS/E 1973-1977
Η δεκαετία του ’80 βρίσκει την Opel με νέο εργοστάσιο στη Σαραγόσα της Ισπανίας για την παραγωγή του Corsa και το 1983 φτάνει τα 20 εκατ. αυτοκίνητα. Το 1984 παρουσιάζεται το Kadett Ε και η έκδοση GSi, το πιο αεροδυναμικό μοντέλο της κατηγορίας του (0,30 cd), ενώ ανακηρύσσεται και Αυτοκίνητο της Χρονιάς. Το 1986 ντεμπουτάρει το Omega που κερδίζει και αυτό τον τίτλο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς.
Το 1991, η Opel παρουσιάζει το πρώτο της εκτός δρόμου μοντέλο, το Frontera. Η δεκαετία κλείνει με τα 100στά γενέθλια πλήρους ενασχόλησης με την αυτοκίνηση, γιορτάζοντας ταυτόχρονα και την παραγωγή 50 εκατ. αυτοκίνητων.
Ο νέος αιώνας βρίσκει τη γερμανική εταιρεία με ένα ιδιαίτερο μοντέλο στην γκάμα της, το Speedster. Το 2003, η Opel εγκαινιάζει ένα νέο κέντρο δοκιμών και εκδηλώσεων στο Pferdsfeld και παράλληλα η παραγωγή της φτάνει τα 60 εκατ. αυτοκίνητα. Το 2005, όλα τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα εφοδιάζονται με φίλτρο μικροσωματιδίων και το 2006 ανοίγει νέο ευρωπαϊκό κέντρο σχεδιασμού στη Γερμανία. Το τέλος της πρώτης δεκαετίας βρίσκει την Opel με άλλον ένα τίτλο για το Αυτοκίνητο της Χρονιάς, που κέρδισε το Insignia (2009). Ταυτόχρονα, παρουσιάζεται το επαναφορτιζόμενο υβριδικό Ampera με αυτονομία αμιγώς ηλεκτρικής μετακίνησης 80 km.
Το 2010, η Opel επενδύει έντεκα δισ. ευρώ για να ανανεώσει εξ ολοκλήρου την γκάμα της και το 2012 κερδίζει με το Ampera τον τέταρτο τίτλο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς στην ιστορία του θεσμού.
Τον Μάρτιο του 2017, η General Motors αποφασίζει ύστερα από αρνητικούς ισολογισμούς από το 1999 και συσσωρευμένες ζημιές άνω των €15 δισ. να πουλήσει την Opel στο Groupe PSA (Peugeot, Citroen, DS). Μόλις χτες ανακοινώθηκε το επιχειρηματικό πλάνο αναδιοργάνωσης της Opel υπό τους νέους ιδιοκτήτες της και το μέλλον προβλέπεται σαφώς πιο ευοίωνο, έναντι μιας ιδιοκτήτριας GM που βρίσκεται σε φάση πλήρους απαγκίστρωσης από την Ευρώπη.