Mercedes Intelligent Drive

Mercedes Intelligent Drive

Εδώ και μια 10ετία η Mercedes-Benz εξοπλίζει την E-Class με ηλεκτρονικά συστήματα πρόληψης και αποφυγής ατυχημάτων. Στο μοντέλο του 2013 μπορούμε ουσιαστικά να μιλάμε για τεχνητή νοημοσύνη.

Στη Mercedes-Βenz αποφεύγουν τα μεγάλα λόγια και… τους μικρούς αριθμούς που πλησιάζουν το μηδέν, σε σχέση με τις προσδοκίες τους για τα στατιστικά των τροχαίων ατυχημάτων με εμπλοκή δικούς τους αυτοκινήτου. Δουλεύουν ωστόσο εντατικά και μεθοδικά πάνω από μια δεκαετία, έτσι ώστε να μειώσουν στο βαθμό ευθύνης που τους αναλογεί, τα τροχαία ατυχήματα ή έστω τις συνέπειές τους, αν το «μπαμ» είναι αναπόφευκτο. Εξελίσσουν τεχνολογία που καλύπτει αποτελεσματικά αλλά διακριτικά το ανθρώπινο λάθος. Χωρίς να τρομάζει τον ευκατάστατο ιδιοκτήτη της, αλλά και χωρίς να προσβάλει το Εγώ του. Προϋπόθεση για την ανάπτυξη όλων αυτών των συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας είναι η εξέλιξη της τεχνολογίας που έχει να κάνει με τις κάμερες και τους αισθητήρες.

Ο πολύ Μεγάλος Αδελφός
Η Mercedes-Benz έχει καταφέρει ένα άλμα προς το μέλλον, εξελίσσοντας τη στερεοφωνική κάμερα πολλαπλών χρήσεων ή απλώς SMPC, χάριν συντομίας. Βρίσκεται στο παρμπρίζ, πίσω από τον κεντρικό καθρέφτη και ελέγχει ένα φάσμα 45 μοιρών. Η διαφορά σε σχέση με το παρελθόν είναι ότι μπορεί να ανιχνεύσει κίνηση αντικειμένων που εισέρχονται στη ζώνη που ελέγχει και να υπολογίσει το ρυθμό με τον οποίο κινούνται. Η συγκεκριμένη κάμερα έχει τρισδιάστατη όραση για απόσταση μέχρι 50 μέτρα, ενώ η συνολική ακτίνα όρασής της φτάνει τα 500. Έτσι μεταφέρει δεδομένα χρήσιμα για την προετοιμασία δράσης των διαφόρων συστημάτων, πολύ πριν διάφορες «ύποπτες» κινήσεις γίνουν αντιληπτές από τον οδηγό.

Έξυπνοι αλγόριθμοι υπολογίζουν άμεσα αν τα οχήματα ή οι πεζοί κινούνται στο ίδιο ρεύμα, στο αντίθετο ή αν διασχίζουν το δρόμο στον οποίο κινείται η E-Class, ενώ αναλύουν και τις προειδοποιητικές πινακίδες σήμανσης.
Ενώ οι κάμερες είναι τα μάτια του αυτοκινήτου, οι αισθητήρες ραντάρ είναι τα αυτιά του. Υπάρχουν δύο ραντάρ μικρής εμβέλειας, στις άκρες του εμπρός προφυλακτήρα, με δυνατότητα σάρωσης 30 μέτρων και 80 μοιρών, και ένα κεντρικά τοποθετημένο ραντάρ μεγάλης εμβέλειας με ακτίνα σάρωσης 200 μέτρα αλλά γωνία μόλις 18 μοιρών. Αυτό διαθέτει και μια επιπλέον μεσαία ζώνη σάρωσης, 60 μέτρων και 60 μοιρών. Τα δεδομένα από τις κάμερες και τα ραντάρ, διαχειρίζεται μια κεντρική μονάδα ελέγχου.
Ας δούμε λοιπόν ένα προς ένα τα συστήματα που η Mercedes εντάσσει σε αυτό που αποκαλεί «intelligent drive».

DISTRONIC PLUS με Steering Assist
Το DISTRONIC PLUS έχει σχεδιαστεί για να διατηρεί την E-Class, όταν κινείται με cruise control, στην επιθυμητή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα. Το πετυχαίνει επεμβαίνοντας για όσο αυτό είναι απαραίτητο στα φρένα, στο γκάζι και φυσικά στο σύνολο κινητήρα/μετάδοσης. Πλέον συνδυάζεται με το υποσύστημα Steering Assist. Λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα από τις κάμερες και τα ραντάρ που διαβάζουν τη διαγράμμιση και παρακολουθούν την κίνηση των άλλων οχημάτων, ο εγκέφαλος δίνει μια μικρή ροπή στην ηλεκτρική κρεμαγέρα ώστε να βοηθήσει τον οδηγό να κρατήσει το αυτοκίνητο στο κέντρο της λωρίδας του, τόσο στην ευθεία όσο και σε ανοιχτές καμπές. Το σύστημα λειτουργεί από τα 30 km/h ως και τα 200 km/h.Το σύστημα μπορεί να καταλάβει οχήματα που μπαίνουν εμπρός από την E-Class, είτε αυτά κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση είτε αντίθετα είτε διασχίζουν την λωρίδα κάθετα. Στην αναβαθμισμένη έκδοση του DISTRONIC PLUS για τη νέα E-Class έχει βελτιωθεί ο ρυθμός επιβράδυνσης, που πλέον φτάνει τα 5m/s2.

BAS PLUS + Cross-Traffic Assist
Όταν ο οδηγός πιέσει απότομα και δυνατά το πεντάλ του φρένου, τo σύστημα BAS (Brake Assist) PLUS επεμβαίνει μεγιστοποιώντας την πίεση στο κύκλωμα εξαντλώντας την επιβραδυντική ικανότητα του αυτοκινήτου. Το υποσύστημα Cross-Trafic Assist ελέγχει μέσω του δικτύου ραντάρ και καμερών την κίνηση οχημάτων σε κάθετους δρόμους κάθε φορά που η E-Class πλησιάζει μια διασταύρωση. Σε περίπτωση που διαγνώσει πιθανό κίνδυνο προειδοποιεί τον οδηγό με ηχητικά και οπτικά σήματα. Αν αυτός δεν αντιδράσει ακαριαία και αποφασιστικά, τότε αναλαμβάνει δράση το BAS PLUS.
Το σύστημα Cross-Traffic Assist λειτουργεί μέχρι τα 72 km/h. Το BAS PLUS λειτουργεί πάντα, ανεξάρτητα με την ταχύτητα κίνησης της E-Class.

BAS PLUS & PRE SAFE Brake με ανιχνευτή πεζών και ειδικό πρόγραμμα λειτουργίας πόλης
Η εξέλιξη της τεχνολογίας σε ό,τι έχει να κάνει με τις κάμερες επιτρέπει την ανίχνευση πεζών, την πρόβλεψη της κατεύθυνσης προς την οποία κινούνται, αλλά και της ταχύτητάς τους. Από τη στιγμή που εισέλθουν στο πεδίο σάρωσης του ραντάρ του αυτοκινήτου, ο οδηγός προειδοποιείται με ηχητικά και οπτικά σήματα. Αν αντιδράσει φρενάροντας, το BAS PLUS θα μεγιστοποιήσει τη δύναμη επιβράδυνσης. Αν αποτύχει να αντιδράσει, το PRE SAFE Brake θα αναλάβει να ακινητοποιήσει το αυτοκίνητο, αρκεί η ταχύτητα να μην ξεπερνά τα 72 km/h, διότι από εκεί και πάνω απενεργοποιείται αυτόματα. Η Mercedes υποστηρίζει ότι από τα 50 km/h είναι δυνατή η πλήρης αποφυγή της σύγκρουσης, ακόμη κι αν ο οδηγός δεν κάνει απολύτως τίποτα. Και το είδαμε στην πράξη, κάνοντας το σχετικό πείραμα στο ειδικά διαμορφωμένο πεδίο δοκιμών κατά την παρουσίαση της E-Class.

Active Lane Keeping Assist
Μέχρι τώρα το σύστημα διάβαζε απλώς την διαγράμμιση και αντιδρούσε μόνο στην παραβίαση της συμπαγούς διαχωριστικής. Πλέον ωφελείται από την εξελιγμένη ακοή και όραση του αυτοκινήτου, ενώ συνεργάζεται και με τον έλεγχο της «τυφλής γωνίας». Αν λοιπόν δεν το επιτρέπει η διαγράμμιση, αν ακολουθεί αυτοκίνητο που ετοιμάζεται να προσπεράσει ή αν το αντίθετο ρεύμα είναι κατειλημμένο, αν για οποιοδήποτε λόγο τέλος πάντων το σύστημα δεν συμφωνεί με την διαφαινόμενη αλλαγή λωρίδας, θα επέμβει. Αρχικά για να υποδείξει στον οδηγό το λάθος του με έναν κραδασμό στο τιμόνι και εν συνεχεία για να διορθώσει την πορεία του αυτοκινήτου, φρενάροντας τους τροχούς της πλευράς προς την οποία πρέπει το αυτοκίνητο να κινηθεί, αντιγράφοντας κατά μια έννοια τον τρόπο που αλλάζουν κατεύθυνση τα ερπυστριοφόρα.

Traffic Sign Assist
Το σύστημα προϋπήρχε, αναγνωρίζοντας αρχικά μόνο τις ταμπέλες των ορίων ταχύτητας. Στην τελευταία του αναβάθμιση αναγνωρίζει επίσης σήματα που υποδεικνύουν απαγόρευση προσπεράσματος ή απαγόρευση εισόδου, σε μονόδρομους, δρόμους περιορισμένης κυκλοφορίας κ.λπ. Επίσης, αναγνωρίζει προσωρινές ταμπέλες ορίων ταχύτητας που τοποθετούνται όπου εκτελούνται έργα οδοποιίας.

Attention Assist
Η πρώτη γενιά παρουσιάστηκε το 2009. Μπορούσε να αντιληφθεί την κούραση και την απώλεια συγκέντρωσης του οδηγού από νευρικές κινήσεις στο τιμόνι μετά από μεγάλα διαστήματα πλήρους ακινησίας του. Το σύστημα έχει εξελιχθεί ώστε να λειτουργεί σε μεγαλύτερο εύρος ταχυτήτων, από τα 60 ως τα 200 km/h, ενώ πλέον η ευαισθησία του ρυθμίζεται, για την περίπτωση που κάποιος ξεκινήσει ένα ταξίδι ήδη κουρασμένος.

Active Parking Assist    
Με ταχύτητες κάτω των 30 km/h, το ραντάρ ανιχνεύει κατάλληλες θέσεις στάθμευσης, τόσο για παράλληλο στο πεζοδρόμιο παρκάρισμα όσο και για διαγώνιες θέσεις. Υπάρχει μάλιστα η δυνατότητα να αναζητά θέσεις και στο αντίθετο ρεύμα κίνησης. Μόλις βρεθεί η κατάλληλη θέση και ο οδηγός επιβεβαιώσει την επιλογή του, ο πλήρης έλεγχος της μανούβρας είναι στα χέρια των ηλεκτρονικών συστημάτων. Ακόμη και αυτός του φρένου, αντίθετα με αντίστοιχα συστήματα του ανταγωνισμού. Καινοτομία του συστήματος είναι ότι αναλαμβάνει όχι μόνο να παρκάρει, αλλά και να βγάλει από τη θέση στάθμευσης το αυτοκίνητο.

Adaptive Highbeam Assist Plus
Μελέτη του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν δείχνει ότι η χρήση των προβολέων είναι εφικτή μόνο κατά το 8% της νυχτερινής οδήγησης. Για να μην ενοχλούνται οι άλλοι χρήστες του δρόμου, ο οδηγός απασχολείται πολύ με το μοχλοδιακόπτη των φώτων με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για το επίπεδο συγκέντρωσής του.

Στην περίπτωση της νέας E-Class με το Adaptive Highbeam Assist Plus, η «μεγάλη σκάλα» όπως συνηθίζουμε να την αποκαλούμε, μπορεί να είναι συνέχεια αναμμένη. Το σύστημα ανιχνεύει τα άλλα αυτοκίνητα που βρίσκονται εντός της ακτίνας φωτισμού, αντιλαμβάνεται αν κινούνται προς την ίδια ή προς την αντίθετη κατεύθυνση και προσαρμόζει αναλόγως την ισχύ, το ύψος και την κατεύθυνση της δέσμης. Αν το κρίνει απαραίτητο, ένας μηχανισμός μέσα στο φανάρι σκεπάζει ένα μέρος της πηγής LED ή αυτομάτως περνά από τους προβολείς στη «μεσαία σκάλα», για όσο αυτό κρίνεται απαραίτητο, και αυτομάτως επαναφέρει την ισχυρότερη ρύθμιση μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube