Δοκιμή: BMW M3 E30 EVO 1
Τα πρώτα χρόνια του Group A εµφανίστηκαν στα βουνά κάποια αυτοκίνητα µε κίνηση σε δύο µόνο τροχούς. Διεκδίκησαν και κατά περίπτωση κέρδισαν τη δόξα από τα τετρακίνητα θηρία. Τέτοια ήταν το Sierra Cosworth και η BMW M3 E30.
Είναι πραγµατικά σπάνιο να έχεις στα χέρια σου το κλειδί µιας από τις ελάχιστες απολύτως γνήσιες Μ3 Ε30, µε την εν λευκώ άδεια του ιδιοκτήτη της να τη µεταχειριστείς… όπως ζητά ο φωτογράφος.
Τα βασικά µηχανικά µέρη της έκδοσης δρόµου είναι απολύτως ίδια µε του αγωνιστικού. Η κεφαλή µε την εισαγωγή, το µπλοκ και ο στρόφαλος. Το ίδιο και τα σηµεία στήριξης της ανάρτησης. Οι τροχοί που χρησιµοποιούνται στους αγώνες χωρούν στις γοητευτικές καµπύλες αυτών των φτερών. Και όλα τα αεροδυναµικά βοηθήµατα είναι ακριβώς ίδια. Το µόνο κοινό στοιχείο της M3 µε τη δίθυρη έκδοση της Ε30 είναι στην πραγµατικότητα το καπό. Όλο το υπόλοιπο αυτοκίνητο είναι σχεδιασµένο από το µηδέν. Το µεταξόνιο είναι µισό πόντο πιο κοντό, η ακαµψία του πλαισίου αυξηµένη, ιδιαίτερα στα σηµεία στήριξης της ανάρτησης. Και το ρεζερβουάρ µεγαλύτερο. Μεγαλύτερα είναι και τα δανεισµένα από την 535i φρένα.
Το µπλοκ του κινητήρα των 2,3 λίτρων είναι κατασκευασµένο από χυτοσίδηρο, ενώ η κεφαλή από κράµα αλουµινίου. Φορά δύο εκκεντροφόρους και 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο. Από κράµα αλουµινίου είναι και το κάρτερ, µε διαφράγµατα ώστε να µην αδειάζει από τα πλευρικά φορτία. Το κύκλωµα λίπανσης διαθέτει ξεχωριστό ψυγείο λαδιού. Η τροφοδοσία γίνεται µε ψεκασµό και τέσσερις ανεξάρτητες πεταλούδες εισαγωγής. Τον γενικό έλεγχο έχει µια µονάδα Bosch Motronic. Η απόδοση αρχικά ήταν 200 άλογα στις 6.700 rpm και 24,4 kgm στις 4.750 rpm. Αργότερα, µε την προσθήκη καταλύτη, η ισχύς έπεσε κατά 5 ίππους και η ροπή κατά 1 kgm. Το αυτοκίνητο της δοκιµής είναι από αυτά που παράχθηκαν µετά τον Σεπτέµβριο του ΄89, µε αναβαθµισµένη κεφαλή και αλλαγές στη µονάδα της Bosch που αύξησαν την ισχύ στους 215 ίππους στις 6.750 rpm και τη ροπή στα 23,5 kgm στις 4.600 rpm.
Η πρώτη κάτω αριστερά στο dogleg κιβώτιο είναι ένα από τα ισχυρότερα αυτοκινητικά φετίχ. Ο επιλογέας δεν είναι για χέρι µε µανικιούρ, αλλά το κούµπωµα είναι ελβετικής ακρίβειας και ο χειρισµός του πραγµατική απόλαυση.
Η ροπή δεν είναι σπουδαία χαµηλά. Απολαµβάνεις την ακαριαία απόκριση στο µισό γκάζι, αλλά δεν κρύβεις την ανυποµονησία να το φυτέψεις στη µοκέτα. Μετά τις 5.000 rpm, η αλλαγή στη χροιά προδίδει και την αλλαγή στο τέµπο. Οι τέσσερις πεταλούδες φτερουγίζουν µε ήχο που προδίδει ένταση, ταχυπαλµία, λαιµαργία για στροφές. Η βελόνα κατηφορίζει προς τις 7.000 rpm σχεδόν χωρίς αντίσταση. Τα 6,7” για το 0-100 km/h είναι understatement της πραγµατικότητας.
Δείτε ακόμη Δοκιμάζουμε την BMW M3 [video]
Παρότι είναι το µοτέρ που κλέβει πάντα τις εντυπώσεις µε το λυσσασµένο στροφάρισµα στην κόκκινη ζώνη, δεν είναι η δύναµη που κάνει την Μ3 ξεχωριστή αλλά το πλαίσιο. Το τέλειο ζύγισµα. Ο τρόπος που µπορεί ο οδηγός να το επηρεάσει. Η ανάγλυφη αίσθηση του δρόµου που µεταφέρει το τιµόνι, αλλά και το σασί, µέσα από το κάθισµα. Η ακρίβεια µε την οποία χαράζει τη γραµµή που φαντάζεται ο οδηγός της. Το µπροστινό µέρος δεν υποφέρει από αδράνεια στην είσοδο, χάρη στο κοντό και ελαφρύ µοτέρ, τοποθετηµένο πίσω ουσιαστικά από το νοητό άξονα των εµπρός τροχών. Είναι ακριβές και αλλάζει ακαριαία κατεύθυνση. Για να προστατέψει τον µέτριο, θα αντιδράσει στην υπερβολή ή στη λάθος εκτίµηση µε λίγη, ανεπαίσθητη υποστροφή. Αλλά µέχρις εκεί.
Την υποτιµάς αν την αντιµετωπίσεις σαν ένα µηχάνηµα για φτηνές πάντες µε 2η και 50 km/h. Έχει εξαιρετική πρόσφυση στην έξοδο αργών στροφών. Είναι φτιαγµένη για µέτριες και γρήγορες καµπές, µε γεµάτη 3η και βάλε… Στα χέρια αυτού που ξέρει τι θέλει και πώς θα το πάρει, θα αποδειχθεί χειρουργικό εργαλείο. Ισορροπεί ελαφρώς υπερστροφικά, επειδή αυτός είναι ο τρόπος της να κουβαλήσει περισσότερη φόρα µέσα στη στροφή. Το γκάζι έχει το βάθος να διατηρήσει τη γωνία, και τα υπόλοιπα τα αναλαµβάνει το εξαιρετικό µπλοκέ. Είναι τίµια, αλλά εύκολη δεν την λες όταν ο ρυθµός ανέβει στο σχεδόν αγωνιστικό επίπεδο για το οποίο είναι φτιαγµένη.
Το χρονόµετρο έχει αποδείξει τη συνολική της ποιότητα, σε πίστες και ειδικές διαδροµές, σε διάφορους θεσµούς ανά τον κόσµο. Στην καθηµερινή µετακίνηση, στους ανοιχτούς δρόµους, είναι το χαµόγελο που µετράει. Αυτό ζωγραφίζουν σε κάθε καµπή τα πίσω λάστιχα.
Η Μ3 Ε30 EVO 1 σε αριθμούς
Κινητήρας 2.302 cc
Κύλινδροι/βαλβίδες 4 σε σειρά/16
Τροφοδοσία Έµµεσοςψεκασµός, 4πετάλουδη εισαγωγή
Ισχύς 215 @ 6.750 rpm
Ροπή 23,5 kgm @ 4.600 rpm
0-100 km/h 6,7”
Τελική ταχύτητα 241 km/h
Μετάδοση/κιβώτιο Στους πίσω τροχούς/χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανάρτηση εµπρός/πίσω Γόνατα McPherson, ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική ράβδος/υστερούντες βραχίονες, αντιστρεπτική ράβδος
Φρένα εµπρός/πίσωΑεριζόµενοι δίσκοι/δίσκοι, ABS
Διαστάσεις 4.360 x 1.675 x 1.365 mm
Μεταξόνιο 2.562 mm
Βάρος 1.200 kg