Αυτές είναι οι 15 καλύτερες κεντρομήχανες Porsche
Μπορεί το πιο δημοφιλές μοντέλο της Porsche να είναι η 911, αλλά η γερμανική εταιρεία έχει να επιδείξει μερικά από τα καλύτερα κεντρομήχανα αγωνιστικά και δρόμου που έχουν γίνει ποτέ
Η φήμη της Porsche είναι κυρίως χτισμένη γύρω από ένα συγκεκριμένο πισωμήχανο και πισωκίνητο μοντέλο, την 911.
Σήμερα τα κέρδη της Porsche προέρχονται κυρίως από ένα μπροστομήχανο σεντάν, την Panamera και δύο SUV, τη Macan και την Cayenne. Ωστόσο η Porsche έχει κατασκευάσει όλα αυτά τα χρόνια πολλά κεντρομήχανα σπορ και αγωνιστικά μοντέλα που έχουν συμβάλλει καθοριστικά στη δημιουργία του μύθου της γερμανικής εταιρείας. Αυτά είναι τα καλύτερα.
1. Porsche 550 Spyder
Είναι αλήθεια πως κάποια από τα πρώτα πρωτότυπα αυτοκίνητα της Porsche ήταν κεντρομήχανα, αλλά ήταν η 550 Spyder που καθιέρωσε παγκοσμίως αυτή τη διάταξη. Ήταν επίσης το πρώτο αυτοκίνητο που η Porsche εξέλιξε για αγώνες, βάζοντας τις βάσεις για την κυριαρχία της μάρκας στους αγώνες αυτοκινήτου τις επόμενες δεκαετίες.
2. Porsche 718
Το 1957, η 550 μετεξελίχθηκε στην υπέροχη 718 που ενίσχυσε τη φήμη της Porsche ως «φονέα γιγάντων». Μάλιστα όταν πριν από λίγους μήνες η γερμανική εταιρεία παρουσίασε τις νέες Boxster και Cayman με 4κύλινδους κινητήρες boxer και υπερτροφοδότηση, τις μετονόμασε σε 718. Προφανώς για να θυμίσει σε όλους τις επιτυχίες που είχε στους αγώνες αυτοκινήτου.
3. Porsche 904 Carrera GTS
H 904 Carrera GTS ήταν η απόλυτη έκφραση της φιλοσοφίας που εφάρμοσε η εταιρεία στην 550 Spyder. Ήταν η τελευταία αγωνιστική Porsche που χρησιμοποίησε 4κύλινδρο κινητήρα boxer . Στην περίπτωση αυτή ήταν μια βελτιωμένη στα άκρα έκδοση του περίφημου κινητήρα της Carrera με τους τέσσερις εκκεντροφόρους. Ο εν λόγω κινητήρας ήταν δίλιτρος αλλά απέδιδε το εκπληκτικό για την εποχή νούμερο των 200 PS. Αυτά τα αυτοκίνητα σήμερα κοστολογούνται αρκετά εκατομμύρια για ευνόητους λόγους.
4. Porsche 906
Η 906 ήταν ο διάδοχος της 904, αλλά βελτιωμένη σε τεράστιο βαθμό. Η 904 είχε αμάξωμα από φάιμπεργκλας πάνω στο οποίο στηρίζονταν οι αναρτήσεις και ένας επίπεδος 4κύλινδρος κινητήρας. Η 906 από την άλλη χρησιμοποιούσε επίσης αμάξωμα από φάιμπεργκλας, το οποίο όμως ήταν «ακουμπισμένο» πάνω από ένα σωληνωτό πλαίσιο και ένα δίλιτρο 6κύλινδρο boxer. Στο Le Mans του 1966, οι 906 πήραν την τέταρτη και έβδομη θέση, πίσω μόνο από τα Ford GT 40.
5. Porsche 908
H Porsche είχε αρχικά κάποιες επιτυχίες εναντίον της Ferrari με σχετικά αδύναμα σε ιπποδύναμη αυτοκίνητα, αλλά η 908 σηματοδότησε την προσπάθεια της γερμανικής εταιρείας να αντιμετωπίσει τη Scuderia εφ’ όλης της ύλης. Κατασκευάστηκε σε δύο εκδοχές: Μια ως Coupé με μακριά ουρά και μια ως Spyder, με κοντύτερο πίσω μέρος. Πήρε μέρος σε αγώνες, σε διάφορες εκδοχές από τα τέλη της δεκαετίας του '60 μέχρι το 1981.
6. Porsche 917
Αν υπήρχε κάποιος που να αμφισβητούσε τις δυνατότητες της Porsche, η έλευση της 917 σίγουρα τον έκανε να σωπάσει. Αφού πέρασε κάποιες «παιδικές αρρώστιες» το 1969, αυτό το πρωτότυπο με τον επίπεδο 12κύλινδρο κινητήρα νίκησε το Le Mans του 1970, σηματοδοτώντας την κυριαρχία της Porsche στο συγκεκριμένο αγώνα μέχρι τις μέρες μας.
7. Porsche 936
Μια από τις σημαντικότερες τεχνολογικές εφαρμογές στο Πρόγραμμα 917 ήταν η υιοθέτηση της υπερτροφοδότησης. Η αρχική 917 χρησιμοποιούσε έναν ατμοσφαιρικό επίπεδο 12κύλινδρο κινητήρα. Στην Porsche 936 όμως τοποθετήθηκε ένας 6κύλινδρος επίπεδος με τουρμπίνα που προήλθε από την 930 Turbo. Έτσι η 936 έβγαζε πολλά άλογα (540 PS) από ένα μικρό σε κυβισμό (2.140 cc) και αξιόπιστο κινητήρα και χάρισε στην Porsche τρεις νίκες στο Le Mans, το 1976, 1977 και 1981.
8. Porsche 956/962
Οι Porsche 956 και 962 μάλλον είναι και τα καλύτερα αγωνιστικά Πρωτότυπα που έχει κατασκευάσει ποτέ η Porsche. Εδώ που τα λέμε μπορεί να είναι και τα καλύτερα Πρωτότυπα που έχει κατασκευάσει ποτέ οποιαδήποτε αυτοκινητοβιομηχανία. Και οι δύο χρησιμοποιούσαν μια βελτιωμένη εκδοχή του υπερτροφοδοτούμενου 6κύλινδρου boxer της 936 με 635 PS, αλλά για πρώτη φορά είχαν και αμάξωμα με εξελιγμένη αεροδυναμική σχεδίαση για να πετύχουν αρνητική άντωση. Στη δεκαετία του ’80 ήταν πραγματικά ανίκητες.
9. Porsche Boxster (986)
H πρώτη γενιά της Boxster άνετα συγκαταλέγεται στα πέντε πιο σημαντικά μοντέλα της ιστορίας της Porsche. Υπήρξε μια τεράστια εμπορική επιτυχία σε ένα χρονικό σημείο μάλιστα που η Porsche βρισκόταν μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, σε βαθμό τέτοιο που εξασφάλισε τη βιωσιμότητα της εταιρείας. Υπήρξε επίσης και η βάση πάνω στην οποία τη Porsche έφτιαξε μερικά από τα καλύτερα μοντέλα της τα επόμενα χρόνια.
10. Porsche 911 GT1
Κι όμως υπάρχει μια 911 που πληροί τους όρους εισόδου σε αυτή τη λίστα των κεντρομήχανων. Ωστόσο η 911 GT1 που παρουσιάστηκε στα τέλη της δεκαετίας του '90, είναι μια 911 μόνο κατ’ όνομα. Μπορεί να μοιάζει με τέτοια, αλλά η GT1 χρησιμοποιούσε ένα εντελώς διαφορετικό αμάξωμα, ειδικά διαμορφωμένο για τοποθέτηση του κινητήρα στο κέντρο. Ο δε κινητήρας προήλθε από την 962. Εξ αρχής εξελιγμένη για αγωνιστική χρήση, ωστόσο η 911 GT1 υπήρξε ο γεννήτορας ενός από τα πιο ακραία αυτοκίνητα δρόμου της Porsche.
11. Porsche Carrera GT
Με την οικονομική της ευρωστία εξασφαλισμένη από την Boxster, την Cayenne αλλά και την 911 (996), η Porsche αποφάσισε να κατασκευάσει το απόλυτο σούπερκαρ. Αυτή τη φορά ο κινητήρας ήταν ένας ατμοσφαιρικός V10, 5,7 λίτρων με απόδοση 612 PS και η Carrera GT πλέον συγκαταλέγεται σε ένα από τα καλύτερα σούπρκαρ που έχουν ποτέ κατασκευαστεί.
12. Porsche RS Spyder
H RS Spyder LMP2 δεν συγκαταλέγεται ανάμεσα στα δημοφιλέστερα αγωνιστικά της Porsche, αλλά δεν παύει να είναι ένα πολύ εντυπωσιακό μηχάνημα. Ο κινητήρας ήταν ένας V8 άμεσου ψεκασμού με 503 ίππους που είχαν να κινήσουν μόλις 825 kg. Έκανε θραύση στους αγώνες τύπου Le Mans στην Αμερική (American Le Mans Series, ALMS), όπου κέρδισε τα Πρωταθλήματα του 2006, 2007 και 2008.
13. Porsche 918 Spyder
Η 918 Spyder «δανείστηκε» το κινητήρα από την αγωνιστική RS Spyder και θεωρείται το πιο προηγμένο τεχνολογικά αυτοκίνητο που έχει κατασκευάσει η Porsche. Με τη βοήθεια τριών ηλεκτρικών μοτέρ η 918 αποδίδει συνολικά 887 PS και είναι ένα από τα πιο γρήγορα αυτοκίνητα παραγωγής που έγιναν ποτέ. Αναμένουμε μοιραία αυτή η τεχνολογία να διαχυθεί προς τα κάτω και σε άλλα μοντέλα της Porsche.
14. Porsche 919 Hybrid
Αφού άφησε για χρόνια την Audi α αλωνίζει στην κορυφαία κατηγορία του Le Mans, η Porsche επέστρεψε το 2014 με την 919 Hybrid. Στην πρώτη της συμμετοχή δεν τα κατάφερε, αλλά η 919 επανήλθε δριμύτερη κερδίζοντας τα Le Mans του 2015 και 2016, διατηρώντας έτσι την Porsche ως την κορυφαία σε νίκες αυτοκινητοβιομηχανία στο θρυλικό αυτό αγώνα.
15. Porsche Cayman GT4
Αυτό που ξεκίνησε από την «ταπεινή» Boxster του 1996, εξελίχθηκε σε αυτό το εκπληκτικό μοντέλο: την πανίσχυρη Cayman GT4. Κατά την προσφιλή τακτική της Porsche, η GT4 είναι μια απίστευτα εξελιγμένη Cayman, με τον ατμοσφαιρικό 6κύλινδρο κινητήρα boxer 3.8 της προηγούμενης Carrera S, και μέρη από την ανάρτηση της 911 GT3. Μαζί με το εξαιρετικά γρήγορο και ακριβές χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο είναι επί της ουσίας η τέλεια Porsche.
[πηγή roadandtrack]