50 χρόνια Toyota Corolla 1966-2016
Το 2016 αποτελεί σημαντικό ορόσημο για το Toyota Corolla, καθώς το δημοφιλέστερο αυτοκίνητο του κόσμου γιορτάζει την 50ή του επέτειο, με περισσότερα από 44 εκατ. αυτοκίνητα να έχουν πουληθεί σε 150 χώρες.
Το πρώτο Toyota Corolla λανσαρίστηκε στην Ιαπωνία το 1966. Το Corolla που κυκλοφόρησε σε δύο τύπους αμαξώματος (δίθυρο και 4θυρο σεντάν και δίθυρο στέισον βάγκον), σχεδιάστηκε για να είναι ένα «λαϊκό αυτοκίνητο», όμως η ανώτερη ποιότητα κατασκευής και ο πλούσιος εξοπλισμός ήταν στοιχεία που σπάνια συναντούσες στη συγκεκριμένη κατηγορία.
Ο λεβιές ταχυτήτων στο πάτωμα ήταν εντυπωσιακός για την εποχή εκείνη στην Ιαπωνία. Ανεξάρτητα καθίσματα τύπου μπάκετ προσέφεραν σταθερή στήριξη στους εμπρός επιβάτες, ενώ ο πίσω πάγκος διέθετε την ευρυχωρία και άνεση ενός καναπέ. Αν και το αυτοκίνητο ήταν από πλευράς διαστάσεων ένα μικρό οικογενειακό, εν τούτοις η ψηλή οροφή έκανε το εσωτερικό εξαιρετικά ευρύχωρο.
Το όνομα «Corolla» -λατινικής προέλευσης για τη φράση «στέμμα λουλουδιών», που προσπαθώ να καταλάβω πώς έγινε έτσι από το «Corona de floribus»- επιλέχθηκε με την ελπίδα το όχημα να ανθίσει στην αγορά του αυτοκινήτου. Να Θυμίσουμε εδώ ότι υπήρχε και ως σήμα -το γράμμα «C» με τρία αστέρια από πάνω που το έκαναν να μοιάζει με λουλούδι. Και ακριβώς αυτό συνέβη: Μέσα σε τρία χρόνια, η πρώτη γενιά Corolla έγινε Νο1 σε πωλήσεις στην Ιαπωνία και οι πωλήσεις γρήγορα επεκτάθηκαν σε άλλες χώρες σε όλο τον κόσμο.
Η διεξοδική ανάλυση και η ενσωμάτωση των απόψεων των πελατών ήταν αναπόσπαστα στοιχεία στην εξέλιξη κάθε νέας γενιάς Corolla. Έτσι η Toyota βασίστηκε στη φιλοσοφία πάνω στην οποία χτίστηκε το πρώτο Corolla –ένα αυτοκίνητο ανώτερης ποιότητας, αντοχής και αξιοπιστίας (QDR)- με σκοπό να ξεπεράσει τις προσδοκίες των πελατών σε κάθε τομέα που αναδεικνύονταν μέσω των σχολίων τους.
44 εκατ. μονάδες σε 16 εργοστάσια σε όλο τον κόσμο
Τον Νοέμβριο του 1966, η Toyota άνοιξε ένα νέο εργοστάσιο στην Takaoka, επαρχία Aichi, αφιερωμένο αποκλειστικά στην παραγωγή του Corolla. Δύο χρόνια αργότερα, με σκοπό να προσφέρει οχήματα ειδικά για κάθε περιοχή, ξεκίνησε η παραγωγή σε Αυστραλία και Μαλαισία.
Από το 1965 μέχρι το 1968, η Toyota υπερδιπλασίασε τη συνολική ετήσια παραγωγή της από 480.000 σε 1,1 εκατ. αυτοκίνητα, απόδειξη της σημαντικής συμβολής του Corolla στην ανάπτυξη της εταιρίας.
Στην Ευρώπη, το Corolla λανσαρίστηκε τον Απρίλιο του 1967. Η ευρωπαϊκή παραγωγή στην Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) στο Sakarya, Τουρκία, ξεκίνησε με την έβδομη γενιά του μοντέλου το 1994, συνεχίστηκε με την όγδοη και ένατη γενιά και ύστερα επέστρεψε στην TMMT με την ενδέκατη γενιά Corolla το 2013.
Οι εξαγωγές του Corolla στη Β. Αμερική ξεκίνησαν το 1968 και η άμεση επιτυχία των πωλήσεων εκεί βοήθησε τις συνολικές αθροιστικές πωλήσεις του αυτοκινήτου να φτάσουν το ένα εκατομμύριο, μόλις τέσσερα χρόνια ύστερα από το λανσάρισμα.
Το 1997, το Corolla έγινε παγκόσμιο best-seller, με τις παγκόσμιες αθροιστικές πωλήσεις να ξεπερνούν τα 22,65 εκατ. μονάδες. Μέχρι το 2013, το Corolla είχε ήδη πουλήσει 40 εκατ. αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο.
Με παραγωγή σε 16 εργοστάσια σε όλο τον κόσμο, έχουν πουληθεί μέχρι σήμερα πάνω από 44 εκατ. μονάδες, με αποτέλεσμα το ένα στα πέντε αυτοκίνητα που έχει πουλήσει η Toyota στην 79χρονη ιστορία της να είναι ένα Corolla. Πάνω από ένα εκατομμύριο οχήματα πωλούνται κάθε χρόνο από το 2002. Πέρσι, πωλούνταν συνολικά 3.670 Corolla κάθε μέρα σε πάνω από 150 χώρες και περιοχές.
Για τα 50χρονα του Corolla, η Τoyota λανσάρισε ένα γενέθλιο μοντέλο. Το εορταστικό αυτοκίνητο του μικρού οικογενειακού Toyota ονομάζεται Corolla Axio Hybrid G 50 Limited κατασκευάστηκε σε μόλις 500 κομμάτια που καθένα τους θα πωληθεί έναντι 2,4 εκατ. γεν ή €21.000, με τις πωλήσεις του να έχουν ξεκινήσει από την 1η Σεπτεμβρίου.
Corolla Ι 1966-1970
Το 1966 γεννήθηκε το Corolla ή «Στέμμα Λουλουδιών». Υπό την καθοδήγηση του υπεύθυνου εξέλιξης Tatsuo Hasegawa, οι σχεδιαστές του Corolla θέλησαν να κατακτήσουν το ευρύ κοινό. Κύρια αρχή του προγράμματος ήταν η δημιουργία ενός Corolla με σπορ εμφάνιση και αίσθηση. Αυτό το επαναστατικό νέο αυτοκίνητο κυκλοφόρησε σε μεγάλη ποικιλία αμαξωμάτων και υιοθετούσε πολλές νέες τεχνολογίες, πρωτοφανείς στην ιαπωνική αγορά, όπως ανάρτηση με γόνατα MacPherson και κιβώτιο τεσσάρων ταχυτήτων. Η γκάμα του μοντέλου αποτελείτο από ένα δίθυρο σεντάν, ένα 4θυρο σεντάν και ένα δίθυρο στέισον βάγκον.
Corolla ΙΙ 1970-1974
Με τη λήξη της παραγωγής της πρώτης γενιάς Corolla, μηχανικοί και σχεδιαστές βρέθηκαν αντιμέτωποι με μία πρόκληση: Τη συνέχιση της επιτυχίας του πρώτου μοντέλου, μέσα από την εξέλιξη του διαδόχου του. Τη χρονιά που κατασκευάστηκε το εκατομμυριοστό Corolla αυτό το νέο μοντέλο σχεδιάστηκε ως ένα «εντελώς νέο Corolla». Και ενώ στο εξωτερικό κυριάρχησαν απαλές καμπύλες γραμμές, κάτω από το αμάξωμα, μία μεγαλύτερη ανάρτηση με φύλλα σούστας βελτίωσε την οδηγική άνεση και συμπεριφορά. Το 1972, η γκάμα επεκτάθηκε σε τέσσερις τύπους αμαξώματος με το λανσάρισμα ενός κουπέ. Με το διάσημο κινητήρα 2T-G, το Corolla Levin αποδείχτηκε η επιλογή των εραστών των σπορ ιαπωνικών αυτοκινήτων.
Corolla ΙΙΙ 1974-1979
Το 1974 ήταν μία απαιτητική χρονιά για την επόμενη γενιά Corolla. Αυστηροί κανόνες εκπομπών ρύπων απαιτούσαν ειδική εξέλιξη του κινητήρα και του συστήματος εξαγωγής για να μπορέσει το νέο μοντέλο να λάβει έγκριση τύπου. Η Toyota υπήρξε πρωτοπόρος στη εξέλιξη των καταλυτικών μετατροπέων που εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ακόμα και σήμερα. Αυτό το καθαρότερο, πιο αποδοτικό Corolla ωφελήθηκε από μία ακόμα σύγχρονη καινοτομία –την αεροδυναμική σήραγγα– και τα αποτελέσματά της επηρέασαν την εξωτερική σχεδίαση έτσι ώστε να διαχειρίζεται πιο αποδοτικά την αντίσταση του αέρα. Στο εσωτερικό, η ποιότητα και εργονομία βελτιώθηκαν, με το Corolla να αποπνέει την αίσθηση ενός ακριβότερου αυτοκινήτου.
Corolla ΙV 1979-1983
Το 1979 και ύστερα από μία ακόμα πετρελαϊκή κρίση, η ιαπωνική οικονομία φαίνεται να βρίσκεται σε ανάκαμψη. Μέσα σε αυτό το κλίμα ανανεωμένης αισιοδοξίας έκανε την εμφάνισή της στην παγκόσμια σκηνή η τέταρτη γενιά Corolla. Επαναπροσδιορίστηκε ως ένα πολυτελές, αλλά οικονομικό οικογενειακό αυτοκίνητο, με ανώτερες συνολικές επιδόσεις που ικανοποιούν τις ποικίλες ανάγκες των χρηστών. Καθώς η αεροδυναμική έπαιζε καθοριστικό ρόλο στη σχεδίαση ενός οχήματος, το νέο Corolla θα περνούσε πάνω από 400 ώρες στην αεροδυναμική σήραγγα. Για να μην αποκλίνει από την αρχική σχεδίαση και αίσθησή του και απογοητεύσει την όλο και μεγαλύτερη βάση πιστών οπαδών του, το Corolla εξελίχθηκε ομαλά με καθαρές γραμμές σε ένα αμάξωμα σχεδόν χωρίς καμπύλες. Πίσω από την εξωτερική επιφάνεια, τα επίπεδα άνεσης και ευστάθειας βελτιώθηκαν με μία νέα ανάρτηση τεσσάρων συνδέσμων, ενώ ως απάντηση στις νέες περιβαλλοντικές πιέσεις, λανσαρίστηκε ένας νέος κινητήρας 1.8 ντίζελ.
Corolla V 1983-1987
Ο επικεφαλής εξέλιξης Fumio Agetsuma ξεκίνησε την πέμπτη γενιά Corolla ως ένα εξαιρετικά καινοτόμο μοντέλο, λέγοντας ότι έπρεπε να είναι επαναστατικό όπως το πρώτο Corolla. Μάλιστα ήταν το πρώτο που σχεδιάστηκε και μελετήθηκε με τη βοήθεια υπολογιστή, εξοικονομώντας χρόνο και πόρους στη σχεδίαση του κινητήρα και του εξωτερικού. Με το κεκλιμένο ρύγχος και το στρογγυλεμένο σφηνοειδές σχήμα, το νέο αυτοκίνητο θα ήταν το πρώτο της οικογένειας με εμπρός κίνηση, πραγματική πρόκληση για τους μηχανικούς.
Τα πισωκίνητα κουπέ έδιναν έμφαση στα σπορ οδηγικά χαρακτηριστικά, χρησιμοποιώντας είτε τον 1.500άρη ή τον 1.600άρη κινητήρα και στις δύο περιπτώσεις τοποθετημένο στο διαμήκη άξονα. Αυτή η τελευταία έκδοση, ευρέως γνωστή ως Hachi-Roku (οκτώ-έξι στα ιαπωνικά) αναφερόμενη στον κωδικό πλαισίου του «AE86», ήταν το τελευταίο Corolla με μετάδοση στον πίσω άξονα. Οι πολυάριθμες αγωνιστικές επιτυχίες και οι θρίαμβοι σε αγώνες ράλι, όπως η διάδοση του ντριφτινγκ που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε αυτό, κατέστησαν το μοντέλο από τα πιο αγαπημένο και εμβληματικά οχήματα στη σύγχρονη ιστορία της Toyota.
Corolla VI 1987-1991
Το 1987 και η βασική λέξη στην εξέλιξη του νέου Corolla ήταν η «ποιότητα». Τόσο στην αίσθηση που απέπνεε το αυτοκίνητο όσο και στο πώς ένιωθαν οι ιδιοκτήτες του. Ήταν ζήτημα ύψιστης σημασίας όχι μόνο να ικανοποιεί τους ιδιοκτήτες, αλλά και να τους εντυπωσιάζει με την ποιότητά του. Προτάθηκαν πάνω από 2.000 βελτιώσεις, ενώ 100+ κατασκευαστές εξαρτημάτων βελτίωσαν τη λειτουργικότητα όλων των περιοχών του αυτοκινήτου -από τη μείωση θορύβων μέχρι τη χρήση μαλακών υλικών στο ταμπλό και στα χειριστήρια. Αυτή η έκτη γενιά θα ήταν το πιο ποιοτικό Corolla μέχρι τότε.
Corolla VII 1991-1995
Το 1991 σηματοδότησε το λανσάρισμα της έβδομης γενιάς Corolla. Η εξέλιξή της επικεντρώθηκε σε τρεις βασικούς τομείς: Στιλ στη σχεδίαση, οδηγικές επιδόσεις και ασφάλεια, και αξιοπιστία. Με έμφαση στις μικρές αλλά σημαντικές λεπτομέρειες και άφθονο χώρο για την οικογένεια, οι μηχανικοί της εποχής θέλησαν να δημιουργήσουν ένα αυτοκίνητο που θα προσέφερε πιο ουσιαστική ικανοποίηση στους ιδιοκτήτες και περισσότερες αναμνήσεις ποιότητας Corolla.
Corolla VIII 1995-2000
Το 1995 ήταν μία εποχή περιβαλλοντικών και οικονομικών ανησυχιών, πόσω μάλλον για τους υπεύθυνους εξέλιξης της όγδοης γενιάς Corolla. Με μία υποτονική οικονομία στη χώρα παραγωγής, η ομάδα εξέλιξης άρχισε να φτιάχνει ένα νέο μοντέλο όπως το ζήτησαν οι καταναλωτές: Κάποιο που θα μείωνε τις επιπτώσεις στον πλανήτη και θα ήταν πιο αποδοτικό και οικονομικό στην απόκτηση και συντήρησή του. Και έφτιαξαν ακριβώς αυτό –ένα εξελιγμένο αυτοκίνητο που κατάφερε να γίνει Νο 1 σε πωλήσεις στην Ιαπωνία, μειώνοντας το συνολικό κόστος χρήσης και προσφέροντας ένα ασφαλέστερο, πιο αθόρυβο και υψηλότερης ποιότητας μικρομεσαίο μοντέλο.
Corolla IX 2000-2006
Το 2000 έφερε μαζί του το λανσάρισμα της ένατης γενιάς Corolla, σχεδιασμένης στην Ευρώπη για πρώτη φορά. Έχοντας επωμισθεί την ευθύνη να σπάσει τους δεσμούς με το παρελθόν και να εγκαινιάσει νέα πρότυπα για τον 21ο αιώνα, τα νέο μοντέλο σχεδιάστηκε εξ αρχής με γνώμονα να είναι προσιτό. Πέρα από την ευχρηστία και την αξιοπιστία, κύρια χαρακτηριστικά του ήταν το ανώτερο επίπεδο ποιότητας εσωτερικού και άνεσης υψηλότερης κατηγορίας.
Corolla X 2006-2013
Το 2006 σηματοδότησε ένα σημαντικό ορόσημο στην ιστορία του Corolla και συγκεκριμένα την 40ή επέτειο πωλήσεων από τότε που ξεκίνησαν στην Ιαπωνία. Με το λανσάρισμα τις δέκατης γενιάς εμφανίστηκε μία νέα σχεδιαστική τάση. Ο υπεύθυνος εξέλιξης, Soichiro Okudaira, δημιούργησε ένα νέο μοντέλο με παγκόσμια προοπτική και κλίμακα. Οι δυναμικές επιδόσεις πληρούσαν τα υψηλότερα ευρωπαϊκά πρότυπα, ενώ η ευχρηστία και ευρυχωρία έπρεπε να πληρούν τις απαιτήσεις της αγοράς της Β. Αμερικής. Οι μηχανικοί βασίστηκαν στον «κανόνα των 5 λεπτών εμπειρίας», όπου οι πελάτες θα αναγνώριζαν την ποιότητα του νέου μοντέλου μέσα στο 5 πρώτα λεπτά οδήγησης.
Corolla XI 2013-σήμερα
Το 2013 γεννήθηκε η ενδέκατη γενιά Corolla η οποία έκανε εμπορικό πάταγο, αφού το μοντέλο της Toyota αναδείχτηκε στο δημοφιλέστερο αυτοκίνητο στον κόσμο. Με περισσότερες από 44 εκατομμύρια πωλήσεις παγκοσμίως μέσα σε 50 χρόνια, κύρια χαρακτηριστικά της πιο πρόσφατης γενιάς Corolla ήταν η μεγαλύτερη πολυτέλεια εξωτερικού, η έμφαση στην αντιλαμβανόμενη ποιότητα και το υψηλότερο επίπεδo τεχνολογίας και εξοπλισμού ασφάλειας.