Κλασικές Porsche, το προσεχές blue chip της αγοράς

Κλασικές Porsche, το προσεχές blue chip της αγοράς

Στις αρχές του μήνα, στο Λονδίνο, ο οίκος δημοπρασιών Bonhams πούλησε μια Mercedes-Benz 300 SL για €1.220.000. Tο ποσό είναι περίπου στο μέσο όρο του 2015 και σημαντικά μικρότερο από τα €2,7 ή τα 3,6 εκατομμύρια που έπιασαν αντίστοιχες SL το 2012

Οι τιμές για τις κλασικές Mercedes-Benz θα είναι σίγουρα πολύ υψηλές και τις επόμενες χρονιές αλλά δεν θα συνεχίσουν την εκθετική τους άνοδο επ’ αόριστον. Άρα το ερώτημα που προκύπτει είναι, ποια μάρκα θα είναι η επόμενη; Αν ρωτήσετε τους ειδικούς, θα πουν με μια φωνή: η Porsche. Πρόσφατα στη Νέα Υόρκη μια Porsche RS 2.7 Touring του 1973 πωλήθηκε για λίγο πάνω από €900.000.

 «Από όλους όσοι πούλησαν μια κλασική SL αυτή τη χρονιά, το 50% αγόρασε μια Porsche», είπε Hagerty McKeel, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ασφάλισης κλασικών αυτοκινήτων Hagerty. «Από αυτούς, οι μισοί αγόρασαν μια 911 και οι άλλοι μισοί μια 356. Δε νομίζω πως πρόκειται για σύμπτωση».

Φυσικά το άλλο 50% αυτών των ανθρώπων αγόρασαν μια άλλη Mercedes ή Ferrari ή Jaguar. Η Ferrari εξακολουθεί να κυριαρχεί στην αγορά των κλασικών. Επτά από τις δέκα υψηλότερες τιμές για κλασικά αυτοκίνητα στη βόρεια Αμερική αφορούν τη θρυλική ιταλική φίρμα. Μάλιστα η υψηλότερη τιμή αγοράς ήταν για μια Ferrari 290 MM Spider του 1956 που έπιασε τα 25,5 εκατομμύρια Ευρώ, στις 10 Δεκεμβρίου πάλι στη Νέα Υόρκη. Είναι όμως χαρακτηριστικό πως η Porsche κυριαρχεί αριθμητικά στην επόμενη σειρά δημοπρασιών.

Τα νούμερα των πρόσφατων δημοπρασιών δείχνουν μια ξεκάθαρη ανοδική τάση στην αγορά των κλασικών αυτοκινήτων. Ο μέσος όρος τιμής πώλησης το 2007 ήταν €546.000 ενώ σήμερα ανέρχεται στα 2,4 εκατομμύρια Ευρώ. Μάλιστα το blue chip των κλασικών αυτοκινήτων δείχνει να είναι η πιο ακριβή, αλλά και επικερδής «μετοχή». Τα κλασικά γερμανικά αυτοκίνητα λοιπόν έκαναν ένα άλμα από μια μέση τιμή των €136.500 το 2007 στα €570.000 το 2015. Ειδικά οι Porsche πέρασαν από πενταψήφια στα εξαψήφια νούμερα και μετά και σε επταψήφια, μέσα στο ίδιο χρονικό διάστημα. Μια Carrera GT που το 2000 την αγόραζες καινούργια περί τα €273.000 σήμερα κοστίζει τουλάχιστον €900.000.

 «Tα ευρωπαϊκά σπορ αυτοκίνητα έχουν μια θεαματική αύξηση τα τελευταία δύο χρόνια» λέει ο Gord Duff, ο ειδικός περί τα αυτοκίνητα στο οίκο δημοπρασιών Sotheby’s. Και συνεχίζει: «Οι Ferrari άνοιξαν το δρόμο και μετά συνέχισαν οι Mercedes και τώρα οι Porsche. Αν θεωρήσουμε μάλιστα ότι οι Mercedes έχουν κάνει limit up, οι Porsche είναι η επόμενη καλύτερη λύση». Η βάση πληροφοριών της Hagerty, που συνδυάζει πωλήσεις μέσω δημοπρασιών αλλά και απευθείας συναλλαγές ιδιωτών, δείχνει πως η 911 1974-77 έχει τη μεγαλύτερη κατά μέσο όρο αύξηση από οποιοδήποτε άλλο κλασικό αυτοκίνητο μέσα στο 2015, με ένα άλμα κατά 154% σε σχέση με το 2014. Πολύ περισσότερο δηλαδή από την Aston Martin, τη Ferrari ή τη Lamborghini. Οι οίκοι δημοπρασιών έβγαλαν στη δημοπρασία του Monterey 27 περισότερες Porsche σε σχέση με πέρσι, ειδικά 930 και 911 SC. Σύμφωνα με τη Hagerty η ζήτηση για Porsche είναι στο 23,5% όλων των αιτημάτων συλλεκτών ηληκιάς από 30 έως 50.

Και αυτό ίσως να είναι το μυστικό για το καινοφανές πάθος για Porsche: Οι πιτσιρικάδες της δεκαετίας του '80Στην πραγματικότητα τα αυτοκίνητα της δεκαετίας του 80 έχουν την μεγαλύτερη αύξηση της ζήτησης από οποιαδήποτε άλλη δεκαετία. Οι δημοπρασιές κλασικών αυτοκινήτων στη βόρεια Αμερική έφτασαν το ποσό ρεκόρ των 1,32 δις Ευρώ για το 2015, μια αύξηση 11% σε σχέση με το 2014. Αυτή η αύξηση οφείλεται εν πολλοίς σε συλλέκτες που πρόσθεσαν 17% περισσότερα αυτοκίνητα της δεκαετίας του '80 στις λίστες ασφάλισης της Hagerty. Η αύξηση για αυτοκίνητα προηγούμενων δεκαετιών ήταν μόλις 2,3%.



Επιπλέον υπάρχουν πολλές Porsche στην αγορά που ανήκαν σε ένα μόνο ιδιοκτήτη, ο οποίος αγόρασε μία για €25.0000 πριν από 20 ή 30 χρόνια και τώρα κοστολογούνται κοντά στα €140.000. Είναι υπερβολικά δελεαστικό για κάποιον να πουλήσει ή να μην αγοράσει, δεδομένου ότι οι τιμές συνεχίζουν να αυξάνονται. «Μια νέα γενιά ύστερων σπορ μοντέλων από αναγνωρισμένες μάρκες κύρους απέδειξε ότι ο όρος “συλλεκτικό αυτοκίνητο” δεν είναι συνώνυμος με τον όρο “παλιό αυτοκίνητο”. Η Porsche είναι η απόδειξη», λέει ο Hagerty.

Οι Porsche, ειδικά οι 911 που έχουν κατασκευαστεί μεταξύ 1970 και 1980 και οι 356 των 60s έχουν ιδιαίτερη ζήτηση για πολλούς λόγους: Πρώτον είναι αξιόπιστες -τουλάχιστον πιο αξιόπιστες από άλλα vintage αυτοκίνητα της ίδια περιόδου, όπως οι Jaguar, οι Aston Martin και οι Ferrari. Από μηχανικής άποψης είναι απλές και λειτουργούν χωρίς προβλήματα, ενώ είναι και εύκολες στην καθημερινή χρήση. Τα εξαρτήματά τους είναι καλοφτιαγμένα και μπορείς να βρεις απόθεμα σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου. Οι περισσότεροι συλλέκτες λοιπόν μπορούν να τις οδηγούν σχεδόν κάθε εβδομάδα, κάτι που είναι σχεδόν ανέφικτο για πιο ακριβά και πολύπλοκα μηχανικά συλλεκτικά αυτοκίνητα. Εξαλείφουν έτσι την οδυνηρή παραδοχή πως το να έχεις ένα κλασικό αυτοκίνητο είναι σαν να βρίσκεσαι σε μια σχέση χώρις όλα... τα οφέλη μιας σχέσης.

Δεύτερον, οι Porsche αυτής της εποχής είναι –ακόμα- διαθέσιμες για μια πιο μεγάλη γκάμα πορτοφολιών. Μπορείς να βρεις μια παλιά 911 με πενταψήφιο νούμερο. Ή μπορείς να βρεις και μια που κοστίζει ένα εκατομμύριο, αν αυτό είναι μέσα στις οικονομικές σου δυνατότητες. Το ίδιο ισχύει και με τις 356.  «Αν αγαπάς τις Ferrari, το λιγότερο που μπορείς να ξοδέψεις είναι περί τις €90.000. Αν αγαπάς τις Porsche μπορείς να βρεις μια σε σχετικά καλή κατάσταση με λιγότερα από €30.000», λέει ο Duff.

Τελικά όλα καταλήγουν σε αριθμούς. Πόσα αυτοκίνητα από ένα συγκεκριμένο μοντέλο παρήχθησαν τη συγκεκριμένη χρονιά. Η σπανιότητα κοστίζει. Επίσης μεγάλο ρόλο παίζει και η ποιότητα. Το Sotheby’s μπορούν να πουλήσουν μια 356 σε αξιοπρεπή κατάσταση κοντά στα €55.000, αλλά πούλησαν και μία που ήταν άψογα αναπαλαιωμένη για €137.000Επίσης μεγάλο ρόλο παίζει και ο πρόσθετος εξοπλισμός. Όπως η κατάσταση της βαφής του αυτοκινήτου ή το «σωστό» χρώμα του εσωτερικού ή αν έχουν τροχούς της Rudge. Όλα αυτά θα αυξήσουν την τιμή. Ειδικά οι τροχοί Rudge είναι ιδιαίτερα σημαντικοί, αφού στον κόσμο των συλλεκτών θεωρούνται το πιο πολύτιμο από όλα τα αξεσουάρ και μπορούν να αυξήσουν την τιμή του αυτοκινήτου έως και κατά €45.000.

Το βασικό που πρέπει να κάνει όποιος θέλει να «χτυπήσει» ένα τέτοιο αυτοκίνητο είναι... έρευνα. Πρέπει να βρει πότε ακριβώς παρήχθη, τον αριθμό των ιδιοκτητών και να είχε ατυχήματα ή ποια προβλήματα συντήρησης έχουν προκύψει. Αυτοκίνητα που έχουν κυκλοφορήσει σε πιο θερμά κλίματα ας πούμε, εκτιμώνται περισσότερο, διότι δεν έχουν σκουριές από το αλάτι που ξεπαγώνει τους δρόμους. Επίσης όσο λιγότερες επισκευές έχουν γίνει, τόσο το καλύτερο. Είναι απαραίτητο δε να μην έχει γίνει κάποιο σοβαρό τρακάρισμα. Καλό θα ήταν επίσης να διαπιστώσετε ποιο συνεργείο ανέλαβε την αποκατάστασή του. Τέλος εννοείται πως όσο λιγότερα χιλιόμετρα έχει κάνει τόσο το καλύτερο. Το κυριότερο όμως είναι να μην αγοράσετε μια Porsche για να την κλειδώστε στο γκαράζ.

[Πηγή Bloomberg]

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube