Συνεργασία Gordon Murray με Shell για νέο αυτοκίνητο πόλης
Το επαναστατικό T25 του ιδιοφυούς σχεδιαστή θα αναθεωρηθεί εκ βάθρων σε συνεργασία με τη Shell για να προωθηθούν νέες ιδέες στα απλά, μικρά αυτοκίνητα.
Το αυτοκίνητο πόλης της νέας εποχής, το Τ25 του Gordon Murray (φωτογραφίες) που παρουσιάστηκε πρώτη φορά το 2010, θα «αναθωρηθεί εκ βάθρων» σε συνεργασία με τον πετρελαϊκό γίγαντα, τη Shell, και τον παλιό σχεδιαστή κινητήρων της Honda F1, Osamu Goto, ώστε να επανεμφανιστεί τον Νοέμβριο ως ένα πρωτότυπο που θα εμπνεύσει νέες ιδέες σχετικά με τα απλά, πρακτικά, παγκόσμια αυτοκίνητα πόλης.
Το νέο μικρό αυτοκίνητο, το οποίο αναφέρεται ανεπίσημα ως «το concept της Shell» και επίσημα ως Project M μέχρι τον Νοέμβριο, αντιπροσωπεύει ένα είδος αντεπίθεσης των αυτοκινήτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα, σε μια εποχή που τείνει να ευνοεί τα υβριδικά και ηλεκτρικά.
Οι τρεις συνεργάτες του Project M το περιγράφουν ως ένα «εξαιρετικά μικρό και οικονομικό αυτοκίνητο για χρήση στην πόλη, βασισμένο στον κινητήρα εσωτερικής καύσης». Η ειρωνεία είναι ότι το τελευταίο αυτοκίνητο στο οποίο συνεργάστηκαν οι Murray, Goto και Shell ήταν το κορυφαίο μονοθέσιο της Formula 1, η McLaren-Honda MP4/4, που κέρδισε 15 από τους 16 αγώνες Grand Prix του 1988, με τους Ayrton Senna και Alain Prost.
To Project M δεν προορίζεται για να μπει σε παραγωγή, αλλά αναγνωρίζει τη σύγχρονη τάση που δείχνει ότι τα τρία τέταρτα του παγκόσμιου πληθυσμού των 9 δισεκατομμυρίων, το 2050, θα ζουν μέσα σε πόλεις. Οι δημιουργοί του λένε ότι θα είναι εξίσου καλά προσαρμοσμένο σε πόλεις όπου η μαζική αυτοκίνηση είναι σχετικά νέα, όσο και σε πόλεις με ηλικία πάνω από έναν αιώνα.
Δεν είναι γνωστές λεπτομέρειες για το αυτοκίνητο, πέρα από το ότι η κύρια αποστολή του είναι να συγκεντρώσει τις πιο καινοτόμες απόψεις πάνω στην ελαφριά κατασκευή, την αεροδυναμική και την απόδοση του κινητήριου συστήματος.
Ένα σχέδιο της μηχανικής του διάταξης, που δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα (κεντρική φωτογραφία), δείχνει ότι το Project M θα διατηρήσει τη χωροταξικά συμπαγή τριθέσια αρχιτεκτονική με τον κινητήρα πίσω. Είναι βέβαιο ότι θα ακολουθήσει τη μοναδική διαδικασία σχεδίασης/κατασκευής iStream του Murray, που χρησιμοποιεί ένα απλό ατην κατασκευή σωληνωτό πλαίσιο με στρατηγικά κολλημένα τμήματα από συνθετικό υλικό, ώστε να έχει χαμηλό βάρος και τεράστια αντοχή, χωρίς την έλλειψη ευελιξίας των διαμορφωμένων σε πρέσα εξαρτημάτων πάνω στα οποία βασίζονται τα περισσότερα αυτοκίνητα παραγωγής.
Ελάχιστες πληροφορίες υπάρχουν για τον κινητήρα, πέρα από το ότι η εξέλιξή του θα είναι παράλληλη και πλήρως ενσωματωμένη με εκείνη των λιπαντικών του και του υπόλοιπου αυτοκινήτου. Πάντως είναι πιθανό ο Goto και η εταιρεία σχεδίασης κινητήρων του, η Geo Technology, θα προτείνουν ένα καινούργιο κινητήριο σύστημα για το Project M.
Η Shell τονίζει με κάθε τρόπο τις δυνατότητες των σύγχρονων λιπαντικών χαμηλού ιξώδους στη βελτίωση της απόδοσης ενός οικονομικού αυτοκινήτου και του κινητήρα του. Το αρχικό Τ25, που είχε έναν 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα προέλευσης Smart, χρησιμοποιούσε πειραματικά λιπαντικά χαμηλής τριβής της Shell και κέρδισε τον διαγωνισμό οικονομίας από το Λονδίνο στο Brighton, καταναλώνοντας μόλις 2,9 lt/100km και αναδεικνύοντας τη δυνατότητα των νέων λιπαντικών να μειώνουν την κατανάλωση στον αστικό κύκλο έως και κατά 6,5%.