H VW θέλει να περιορίσει τον ανταγωνισμό από τη Skoda!
Θέλει να αυξήσει το κόστος παραγωγής της θυγατρικής της και ζητάει περισσότερα για την τεχνολογία που μοιράζεται μαζί της.
Η διοίκηση και τα συνδικάτα της Volkswagen αναζητούν τρόπους να περιορίσουν τον ανταγωνισμό από τη χαμηλότερου κόστους θυγατρική της, μεταφέροντας μέρος της παραγωγής της στη Γερμανία και ζητώντας από την τσέχικη μάρκα να πληρώνει περισσότερα για την τεχνολογία που μοιράζεται μαζί της, είπαν στο Reuters πηγές μέσα από τη γερμανική εταιρεία.
Καθώς η VW δυσκολεύεται να κόψει έξοδα και θέσεις εργασίας από τα γερμανικά της εργοστάσια, και να ξεπεράσει τις συνέπειες του σκανδάλου Dieselgate, η κερδοφορία της Skoda και οι καλύτερες κριτικές που παίρνουν τα μοντέλα της εντείνουν τον ανταγωνισμό μέσα στο VW Group.
H VW θέλει τώρα να περιορίσει αυτά που θεωρεί αθέμιτα πλεονεκτήματα της Skoda –το συνδυασμό γερμανικής τεχνολογίας με φθηνότερα εργατικά– και να επιβεβαιώσει την κυριαρχία της γερμανικής μάρκας πριν έρθει το κύμα των παρουσιάσεων νέων ηλεκτρικών μοντέλων, λένε οι πηγές.
Η διαμάχη μεταξύ της VW και της Skoda αναβιώνει τις εντάσεις στην καρδιά του VW Group, ανάμεσα στα κέρδη και τις θέσεις εργασίας και ανάμεσα στον κεντρικό έλεγχο και την αυτονομία των 12 μαρκών του ομίλου.
«Αντί να επικεντρώνουμε τις προσπάθειές μας στην αντιμετώπιση της Τesla, ξεκινάμε μια ανώφελη εσωτερική διαμάχη», δήλωσε κορυφαίο διοικητικό στέλεχος.
Ενώ ήταν κάποτε αποδέκτης ειρωνικών σχολίων, η Skoda έχει ανθίσει τα τελευταία 26 χρόνια που είναι στην ιδιοκτησία του VW Group κι έχει μεταμορφωθεί σε έναν επιτυχημένο κατασκευαστή μεσαίων μοντέλων, κερδίζοντας πωλήσεις από τους αντιπάλους της –συμπεριλαμβανομένης της VW– και ξεπερνώντας πέρσι σε περιθώριο λειτουργικού κέρδους ακόμα και την Audi.
Την ίδια στιγμή, η VW αντιμετωπίζει την ανάγκη κατάργησης χιλιάδων θέσεων εργασίας καθώς η διοίκηση θέλει να περιορίσει το υπερβάλλον δυναμικό παραγωγής σε γερμανικά εργοστάσια. Τα πανίσχυρα τοπικά συνδικάτα βλέπουν την επιτυχία της Skoda ως απειλή, αλλά και ως δυνητική σανίδα σωτηρίας.
Οι εκπρόσωποι των εργατών της VW τώρα απαιτούν τη μεταφορά μέρους της παραγωγής της Skoda στα υποαπασχολούμενα γερμανικά εργοστάσια, δήλωσε στο Reuters πηγή προσκείμενη στο ελεγκτικό συμβούλιο. Η πρόταση στοχεύει στο να αντισταθμίσει τη μειούμενη παραγωγή του VW Passat και του σχετικά γερασμένου Golf, που θα μπορούσε να απειλήσει κι άλλες θέσεις εργασίας.
Υποστηρίζουν επίσης ότι η Skoda θα πρέπει να πληρώνει υψηλότερα δικαιώματα για τη χρήση της κοινής πλατφόρμας της VW. H πλατφόρμα MQB αποτελεί επίσης τη βάση για μικρά και μεσαία μοντέλα της Audi και της SEAT.
Το συμβούλιο εργαζομένων της VW αρνήθηκε να σχολιάσει.
Ο CEO της μάρκας VW, Herbert Diess, ηγείται μιας παράλληλης διοικητικής προσπάθειας να προστατευθούν τα μελλοντικά μοντέλα της VW από τον άμεσο ανταγωνισμό με τα φθηνότερα Skoda.
Σε πρόσφατη συνέλευση εκτελεστικής επιτροπής του ομίλου, ο Diess ζήτησε μεγαλύτερη διαφοροποίηση ανάμεσα στις αγορές και την πελατεία που στοχεύουν η VW και η Skoda, ειδικά σε ό,τι αφορά στα μελλοντικά ηλεκτρικά μοντέλα (EV), είπαν τρεις διευθυντές με γνώση του θέματος.
«Η μελλοντική τοποθέτηση των μαρκών εξετάζεται, αλλά οι συζητήσεις συνεχίζονται», δήλωσε εκπρόσωπος του VW Group, αρνούμενος να κάνει περαιτέρω σχόλια.
Η ένταση αναμένεται να αυξηθεί πριν από τη συνεδρίαση του εποπτικού συμβουλίου στις 17 Νοεμβρίου, που έχει σκοπό την έγκριση των ετήσιων επενδυτικών προϋπολογισμών για όλο τον όμιλο.
Πλεονέκτημα στο περιθώριο κέρδους
Το λειτουργικό κέρδος της Skoda έχει υπερδιπλασιαστεί τα τρία τελευταία χρόνια, φτάνοντας τα 1.2 δις ευρώ το 2016 και ανεβάζοντας το περιθώριο κέρδους της εταιρείας στο 8,7%. Μόνο η Porsche έχει υψηλότερο περιθώριο κέρδους μέσα στον όμιλο.
Το περιθώριο κέρδους της VW έπεσε στο 1,8% αφού τα έσοδά της μειώθηκαν κατά το ένα τρίτο. Εξακολουθεί να έχει πολύ μεγαλύτερες πωλήσεις από τη Skoda παγκοσμίως, αλλά αναπτύσσεται πιο αργά στην Ευρώπη.
Τα μεγάλα κέρδη της Skoda αντανακλούν τις οικονομίες κλίμακας από τη χρήση της κοινής πλατφόρμας MQB που έχει σχεδιαστεί από μηχανολόγους της VW στη Γερμανία και χρησιμοποιείται από το 2012.
Όμως η Skoda παίρνει ώθηση και από τα φθηνότερα εργατικά. Το μέσο εργατικό ημερομίσθιο είναι €10,10 την ώρα στην Τσεχία, όπου συναρμολογούνται τα περισσότερα αυτοκίνητα της φίρμας για την Ευρώπη, ενώ η αντίστοιχη μέση αμοιβή στη Γερμανία είναι στα €38,70, σύμφωνα με την επίσημη στατιστική υπηρεσία του Βερολίνου,
Το πώς θα λύσει το πρόβλημα ο CEO VW Group, Matthias Mueller, δεν είναι ακόμα γνωστό. Η μεγάλη δύναμη των γερμανικών συνδικάτων, που κατέχουν τις μισές από τις 20 θέσεις του Δ.Σ., σημαίνει ότι η επιτυχία της Skoda μπορεί να θεωρηθεί μάλλον ως πρόβλημα παρά ως παράδειγμα προς μίμηση.
Το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, που κατέχει άλλες δύο θέσεις στο Δ.Σ., το απασχολεί και η διατήρηση των θέσεων εργασίας στη VW.
Την ανησυχία στα κεντρικά της VW, στο Wolfsburg, έχουν εντείνει και οι αξιολογήσεις των ΜΜΕ, όπου τα μοντέλα της φίρμας έχουν αρκετές φορές χάσει από τα φθηνότερα «εξαδέλφια» τους της Skoda, σε τομείς που περιλαμβάνουν και την ποιότητα κατασκευής.
Η Skoda αρνείται το ότι μπαίνει επί τούτου στα χωράφια της VW:
«Προσελκύουμε πελάτες κυρίως έξω από το VW Group, και αυτή είναι η αποστολή μας», δήλωσε σε συνέντευξη στο Reuters o CEO της μάρκας, Bernhard Maier.
[Πηγή: Automotive News Europe]