FCA: Στο σκοτάδι οι επενδυτές για όσα έγιναν στις τελευταίες ημέρες του Marchionne
Αναλυτές μιλούν για νομικές συνέπειες την ώρα που η εταιρεία συγκαλεί συνάντηση μετόχων στο Άμστερνταμ στις 7 Σεπτεμβρίου.
Ένα ζεστό απόγευμα του Ιουνίου στη Ρώμη, ο Sergio Marchionne περπάτησε μαζί με ανώτερους αξιωματικούς της Αστυνομίας σε μια ειδική τελετή παράδοσης ενός Jeep Wrangler στους Carabinieri. Όσοι βρέθηκαν σε εκείνη την τελετή πρόσεξαν το κουρασμένο ασταθές του βήμα αλλά και το γεγονός ότι η φωνή του δεν ήταν ίδια με αυτήν που είχαν συνηθίσει να ακούνε.
Με κάποιες εμφανείς δυσκολίες στην αναπνοή ο Marchionne τόνισε από το βήμα της εκδήλωσης πως «σε αυτό το σώμα της αστυνομίας βρίσκω τις ίδιες αξίες που αποτέλεσαν τη βάση της εκπαίδευσης μου: σοβαρότητα, ειλικρίνεια, αίσθηση καθήκοντος, πειθαρχία, το πνεύμα της υπηρεσίας».
Αυτή ήταν και η τελευταία δημόσια εμφάνιση του ισχυρού άνδρα της FCA. Σήμερα, οι επενδυτές αμφισβητούν τις όποιες αποκαλύψεις σχετικά με την ασθένεια και το θάνατό του σε νοσοκομείο της Ζυρίχης στις 25 Ιουλίου, λίγες ημέρες ύστερα από την αντικατάστασή του. Το μυστήριο της κατάστασης της υγείας του Marchionne επισκιάζει τα επιτεύγματά του για τη διάσωση του FΙΑΤ από το χείλος της κατάρρευσης κατά τη διάρκεια της θητείας του στο τιμόνι της.
Αναλυτές επισημαίνουν πως οι αιφνίδιες εξελίξεις στην κορυφή της FCA θα μπορούσαν να έχουν και νομικές συνέπειες, καθώς επενδυτές αμφισβητούν το πόσο έγκαιρα ενημερώθηκαν. Η μετοχή της εταιρείας μειώθηκε κατά 12% στο χρηματιστήριο του Μιλάνο, από την ημέρα της αντικατάστασης του Marchionne. Στον απόηχο όλων αυτών, η FCA δήλωσε ότι θα συγκαλέσει συνάντηση μετόχων στο Άμστερνταμ στις 7 Σεπτεμβρίου, για να εγκρίνει και το διορισμό του Mike Manley.
Κρατούσε μυστική την ασθένειά του
Ο Marchionne, ένας «ασταμάτητος καπνιστής« όπως τον χαρακτηρίζουν τα διεθνή Μέσα, δεν είπε σε κανέναν ότι ήταν άρρωστος, ούτε ακόμη και σε αυτόν τον John Elkann με τον οποίο είχε καθημερινή επαφή. Αμέσως μετά την εκδήλωση στη Ρώμη, πήρε το εταιρικό τζετ που χρησιμοποιούσε και πέταξε για τη Ζυρίχη συνοδευόμενος από τη σύντροφό του Manuela Battezzato, η οποία εργάζεται στο τμήμα Τύπου της FΙΑΤ Chrysler.
Οι δύο είχαν σχεδιάσει να ξοδέψουν περισσότερο χρόνο ύστερα από την προγραμματισμένη συνταξιοδότηση του Marchionne το 2019, αλλά τους πρόλαβαν τα δυσάρεστα γεγονότα. Σε μια κίνηση ασυνήθιστη για τη φιλοσοφία του, ο Marchionne σταμάτησε ξαφνικά να απαντά σε μηνύματα και σε κλήσεις συνεργατών του.
Στις 5 Ιουλίου, ο ιταλικός ιστότοπος Lettera 43 ανέφερε ότι ο Marchionne είχε υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση στην Ελβετία. Η εταιρεία επιβεβαίωσε ότι πράγματι νοσηλεύτηκε για «χειρουργική επέμβαση στον ώμο» και αναμένεται να επιστρέψει στην εργασία ύστερα από μια «σύντομη περίοδο ανάρρωσης», απεικονίζοντας την κατάσταση μάλλον ως φυσιολογική. Οι φήμες όμως για την κατάσταση της υγείας του οργίαζαν.
Η εταιρεία αρνήθηκε στις 20 Ιουλίου ένα ακόμη ρεπορτάζ της Lettera 43 ότι ο Elkann σχεδίαζε να συναντηθεί με επικεφαλής των εταιρειών για να μοιράσει τις θέσεις ευθύνης του Marchionne. Την επόμενη μέρα, το συμβούλιο συναντήθηκε και επέλεξε τον Manley...
Πέντε ημέρες αργότερα, ο Marchionne πέθανε στη Ζυρίχη. Και ενώ όλοι μιλούσαν για προχωρημένο καρκίνο στον πνεύμονα, στην αιτία θανάτου, αυτό δεν αναφέρθηκε ποτέ. Οι οικείοι του δήλωσαν ότι πέθανε από επιπλοκές ύστερα από χειρουργική επέμβαση στον ώμο, συμπεριλαμβανομένων δύο καρδιακών ανακοπών και όχι από καρκίνο. Όμως το νοσοκομείο της Ζυρίχης ανακοίνωσε ότι για διάστημα ενός έτους είχε υποβληθεί σε θεραπεία για «απροσδιόριστα» σοβαρά προβλήματα υγείας για περισσότερο από ένα χρόνο.
Υπό το βάρος όλων αυτών, οι επενδυτές θα ζητήσουν σαφώς απαντήσεις για τους χειρισμούς της FCA σχετικά με την ασθένεια του Marchionne, πολλές από τις οποίες θα είναι δύσκολο να δοθούν.
Εν αναμονή εξελίξεων λοιπόν…