Ευρωπαϊκές πωλήσεις μικρών SUV: Τρελή ανάπτυξη
Οι ευρωπαϊκές πωλήσεις μικρών SUV το 2018 θα ξεπεράσουν κατά πολύ την τυπικά ισχυρή ανάπτυξη όλης της κατηγορίας, καθώς τα νέα μοντέλα πείθουν τους καταναλωτές περισσότερο από τα κλασικά χάτσμπακ.
Η εταιρεία αναλυτών LMC Automotive αναμένει πρόσθετες πωλήσεις 400.000 αυτοκινήτων στα περυσινά 1,4 εκατ. στη Γηραιά Ήπειρο, καθώς τα νέα μικρά SUV της Volkswagen, της Citroën και της Opel/Vauxhall θα σπάσουν το όριο των 100.000 πωλήσεων το 2018.
Τους πρώτους τρεις μήνες, τα VW T-Roc, Citroën C3 Aircross και Opel/Vauxhall Crossland X μπήκαν στη λίστα των best-seller στην έκτη, έβδομη και όγδοη θέση, αντίστοιχα, με πωλήσεις άνω των 25.000 αυτοκινήτων κατά τη διάρκεια του πρώτου 3μήνου του 2018.
Εν τω μεταξύ, το σημαντικά αναθεωρημένο Dacia Duster ξεπέρασε το Opel/Vauxhall Mokka για να περάσει στην τρίτη θέση με πωλήσεις 46.571 αυτοκινήτων, πίσω από το κορυφαίο Renault Captur και το δεύτερο Peugeot 2008.
Ακριβώς πίσω από τα κορυφαία δέκα σε πωλήσεις, το πρόσφατα λανσαρισμένο SEAT Arona επέδειξε τσαγανό με 17.696 πωλήσεις που το έφεραν εμπρός από δύο ακόμα νιόφερτους, το Kia Stonic και το Hyundai Kona.
«Η αγορά έχει ανέβει στα ύψη», δήλωσε ο Ponz Pandikuthira, επικεφαλής του σχεδιασμού των προϊόντων της Nissan Europe. «Η προβολή που κάνουμε για τα επόμενα τέσσερα χρόνια δείχνει ότι θα αυξηθεί σαν τρελή, περίπου 40% επάνω, με όλα τα μοντέλα παρόντα».
Η ελκυστικότητα των αυτοκινήτων -με τις κόμπακτ διαστάσεις, τους επιβάτες να κάθονται ψηλά και τη νεανική εικόνα- θα ωθήσει την αγορά να φτάσει τα δύο εκατομμύρια το 2019 και έως και τα 2,3 εκατομμύρια το 2022, προβλέπει η LMC Automotive.
«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεσμεύονται να πλημμυρίσουν την αγορά» για να καλύψουν τη ζήτηση», δήλωσε ο Sammy Chan, αναλυτής της LMC.
Τα νέα μοντέλα που αναμένεται να αναταράξουν την κατηγορία, σύμφωνα με την LMC, περιλαμβάνουν το VW T-Cross, το πολυαναμενόμενο μικρό SUV που θα πλασαριστεί κάτω από το μεγαλύτερο αδελφό του T-Roc όταν λανσαριστεί αυτό εφέτος.
Την επόμενη χρονιά, η Škoda θα λανσάρει το μικρό SUV που βασίζεται στο πρωτότυπο Vision X που παρουσιάστηκε στο φετινό Salon de l’Automobile, στη Γενεύη. Και θα αντικαταστήσει το καταργηθέν Yeti. Η Škoda δηλώνει ότι έχει «φιλόδοξους» στόχους πωλήσεων για το αυτοκίνητο -το οποίο, όπως και το SEAT Arona, υποστηρίζεται από την πλατφόρμα MQB A0 του μητρικής Volkswagen Group.
Η Ford κάνει αλλαγές
Ένα από τα πιο σημαντικά μοντέλα που θα λανσάρει το Μπλε Οβάλ είναι το SUV που βασίζεται στο Fiesta, πιθανότατα το 2020, σύμφωνα με την LMC Automotive. Η Ford αρχικά εκτίμησε λανθασμένα τις προτιμήσεις των καταναλωτών στην Ευρώπη με το λανσάρισμα του μικρού EcoSport το 2014, το οποίο παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητο από το μοντέλο που εξελίχτηκε για τη Βραζιλία.
Ωστόσο, η Ford στη συνέχεια αναθεώρησε το EcoSport έτσι ώστε να ανταποκρίνεται καλύτερα στους πιο απαιτητικούς Ευρωπαίους πελάτες και πρόσφατα μετέφερε την παραγωγή του από την Ινδία στη Ρουμανία.
Το αποτέλεσμα ήταν οι πωλήσεις του EcoSport να αυξηθούν κατά 29% στο πρώτο 3μηνο του 2018, καταλαμβάνοντας την ένατη θέση των πωλήσεων της κατηγορίας. Για το επόμενο μοντέλο, η Ford θα ελπίζει για μια επανάληψη της κυριαρχίας που απολαμβάνει η το Μπλε Οβάλ με το Fiesta, το οποίο το Νο. 3 των πωλήσεων στα μικρά μοντέλα στην Ευρώπη.
To Renault Captur ήταν το ευρωπαϊκό top-selling μικρό SUV κατά τη διάρκεια του πρώτου 3μηνου του 2018.
Το Juke χάνει έδαφος
Η Nissan προσδιόρισε μια καινούργια υπό-κατηγορία όταν λανσάρισε το Juke το 2010. Αλλά το γερασμένο ιαπωνικό μοντέλο υπέστη τη μεγαλύτερη πτώση από οποιουδήποτε άλλο στις πρώτες δέκα θέσεις κατά τη διάρκεια του πρώτου 3μήνου. Έτσι έπεσε στη δέκατη θέση από πέμπτο κατά την ίδια περίοδο πέρυσι, χάνοντας 27% από τις πωλήσεις του. Ένα νέο Juke αναμένεται σύντομα, πιθανόν το επόμενο έτος, το οποίο θα ανανεώσει τη γοητεία του μοντέλου.
«Οι πελάτες είναι πολύ πιο απαιτητικοί», δήλωσε ο Pandikuthira της Nissan. «Για τον επόμενο Juke, πρόκειται να “εξυπηρετήσουμε” ένα ευρύτερο κοινό από ό,τι συνηθίζαμε».
Υποσχέθηκε δε ότι το νέο Juke θα εξακολουθήσει να έχει την «έντονη» γοητεία του, αλλά δεν θα είναι τόσο ακραίο στην αισθητική του, πολώνοντας το καταναλωτικό κοινό. Θα έχει επίσης περισσότερο χώρο και «πολύ πιο αποδοτικούς» κινητήρες, δήλωσε ο Pandikuthira.
Με σχεδόν 27.000 πωλήσεις κατά το πρώτο 3μηνο του 2018, το Citroën C3 Aircross μπήκε στο Top 10 των μικρών SUV, στην έβδομη θέση.
Περισσότερες επιλογές, περισσότερα κέρδη
Μερικοί κατασκευαστές σκοπεύουν να παίξουν τα διπλά στην κατηγορία, όπως κάνει η VW. Η LMC προβλέπει ότι η Hyundai και η Kia θα ξεκινήσουν μια δεύτερη έκδοση των Kona και Stonic, αντίστοιχα, το 2019, ενώ η Renault σχεδιάζει ένα δεύτερο Captur που θα κατασκευάζεται στο εργοστάσιό της στο Valladolid, στην Ισπανία, αρχής γενομένης από τον επόμενο χρόνο.
Η επιθυμία και η βούληση των κατασκευαστών να λανσάρουν περισσότερα μοντέλα καθοδηγείται από την ικανότητά τους να παράγουν κέρδη. «Τα νέα μικρά SUV βασίζονται κατά κύριο λόγο στα αντίστοιχα μικρά χάτσμπακ, αλλά πωλούνται σε υψηλότερη τιμή -αυτό είναι ένας κρίσιμος παράγοντας», δήλωσε ο Felipe Munoz, παγκόσμιος αναλυτής της JATO Dynamics.
Για να πάρετε την τάξη μεγέθους αυτής της διαφοράς, η μέση τιμή πώλησης για ένα μικρό SUV στη Γερμανία είναι 23.386 ευρώ, έναντι 17.317 για ένα μικρό χάτσμπακ, σύμφωνα με στοιχεία του πρώτου 3μήνου από την JATO.
Απόρριψη ντίζελ
Η αυξανόμενη αντιδημοτικότητα του ντίζελ δεν επηρεάζει την αυξανόμενη ζήτηση για μικρά SUV. Απλώς οι αγοραστές μετακινούνται προς τη βενζίνη. Το 2013, το μερίδιο του ντίζελ στην κατηγορία ήταν 56%. Το πρώτο 3μηνο του τρέχοντος έτους, το ποσοστό αυτό είχε μειωθεί στο 33%, σύμφωνα με την JATO Dynamics. Τα μοντέλα εναλλακτικών καυσίμων αντιπροσώπευαν μόλις το 0,4% των πωλήσεων τους πρώτους τρεις μήνες.
Παρά την εικόνα off-road που δανείζονται τα μικρά SUV, στη συντριπτική πλειονότητά τους είναι προσθιοκίνητα. Μόνο το 12% των μοντέλων που πουλήθηκαν το πρώτο 3μηνο του 2018 ήταν AWD, ποσοστό που βρίσκεται σε πτώση από πέρυσι.