23 (ακόμα) αυτοκίνητα που άλλαξαν τον Κόσμο
Κάποια αυτοκίνητα έφεραν πραγματική επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο εξελίχηκε μετά από αυτά η αυτοκινητοβιομηχανία. Πριν από λίγο καιρό είχαμε παρουσιάσει την πρώτη δεκάδα από τα πιο σημαντικά αυτοκίνητα στην Ιστορία. Σήμερα σας δίνουμε 23 ακόμα.
Τίποτε δεν άλλαξε τον σύγχρονο κόσμο περισσότερο από όσο το αυτοκίνητο. Κι αυτό διότι το αυτοκίνητο δεν είναι ένα ακόμα βιομηχανικό προϊόν, ένας απλός μεταφορέας ανθρώπων.
Δεν μείωσε απλώς τις αποστάσεις, επέδρασε καταλυτικά στη διαμόρφωση της κοινωνίας, ως ένα μέσο που έδωσε την πραγματική και ψυχολογική ελευθερία στον άνθρωπο να μετακινηθεί, να ταξιδέψει κατά βούληση. Ήταν και είναι λοιπόν μια μεταλλική και μηχανολογική μετουσίωση μιας διακήρυξης ελευθερίας και ανεξαρτησίας. Και φυσικά άλλαξε ολόκληρη την κοινωνική και οικονομική δομή παγκοσμίως. Για αυτούς τους λόγους το αυτοκίνητο υπήρξε και παραμένει η πιο ξεχωριστή βιομηχανική δημιουργία της ανθρωπότητας, ίσως η μεγαλύτερη εφεύρεση μέχρι σήμερα.
Αλλά υπάρχουν αυτοκίνητα και αυτοκίνητα. Τα περισσότερα απλώς προσπαθούν να βελτιώσουν μια προϋπάρχουσα δομή ή ιδέα. Άλλα εμφανίζουν καινοτομίες που δεν αφορούν τον πολύ κόσμο. Αλλά υπάρχουν και κάποια λίγα που υπήρξαν τόσο ρηξικέλευθα στον καιρό τους που πήγαν την όλη ιδέα της αυτοκίνησης ένα βήμα μπροστά. Και κάποια, ακόμα λιγότερα, που έφεραν πραγματική επανάσταση στο χώρο και άρα στον τρόπο με τον οποίο εξελίχηκε από εκεί και πέρα η αυτοκινητοβιομηχανία. Πριν από λίγο καιρό είχαμε παρουσιάσει την πρώτη δεκάδα από τα πιο σημαντικά αυτοκίνητα στην Ιστορία. Σήμερα σας δίνουμε 23 ακόμα. Προφανώς προσθήκες θα μπορούσαν να γίνουν αρκετές ακόμα. Περιμένουμε τις προτάσεις σας.
1. Rolls-Royce Silver Ghost – 1907
Γιατί έχουμε το συγκεκριμένο αυτοκίνητο ως το πρώτο στην λίστα μας και όχι το πρώτο αυτοκίνητο που φτιάχτηκε ποτέ, τη Benz Patent Motorwagen; Αν το δεις σχολαστικά όντως η εφεύρεση του Karl Benz άλλαξε τον κόσμο, αλλά όχι και την ίδια την αυτοκινητοβιομηχανία, διότι απλώς δεν υπήρχε. Άλλωστε εκείνη η πρώτη Benz ήταν ένα περισσότερο μια μηχανολογική άσκηση και παντελώς ακατάλληλη για να καλύπτει αποστάσεις, τόσο ακατάλληλη που ο ίδιος ο Κarl Benz δεν θεώρησε απαραίτητο να την εφοδιάσει με ένα ρεζερβουάρ καυσίμων. Αντιθέτως η Silver Ghost ήταν το πρώτο αυτοκίνητο με αξιοπιστία που μοιάζει αρκετά με αυτή των bαυτοκινήτων. Αρχικά είχε ονομαστεί Rolls-Royce 40/50hp αλλά όταν βάφτηκε με ασημένια μπογιά της δόθηκε το όνομα που έγινε θρύλος στην αυτοκινητοβιομηχανία. Για να αποδειχτεί πόσο αξιόπιστο όχημα ήταν, έκανε την απόσταση Λονδίνο - Γλασκόβη 27 φορές. Αυτό μεταφράζεται σε 24.135 χιλιόμετρα και εκτός από μια λασκαρισμένη τάπα βενζίνης όλα τα υπόλοιπα δούλεψαν ρολόι. Αυτή ήταν και η απαρχή της φήμης μιας από τις πιο διάσημες μάρκες στον κόσμο.
2. Cadillac Type 53 - 1916
Κανονικά η Type 53 δεν θα άξιζε να συμπεριληφθεί στη λίστα. Όμως σε αυτό το αυτοκίνητο εφαρμόστηκε η εργονομία περίπου όπως την ξέρουμε σήμερα. Όσο κι αν φαίνεται παράξενο η Cadillac Type 53 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που είχε λεβιέ ταχυτήτων και χειρόφρενο ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα και επίσης το πρώτο αυτοκίνητο με τρία πεντάλ, για το γκάζι, το φρένο και τον συμπλέκτη.
3. Lancia Lambda - 1922
Έχουμε την τάση να θεωρούμε πως η ανεξάρτητη ανάρτηση και το μονοκόκ αμάξωμα είναι καινοτομίες της ύστερης εποχής της αυτοκίνησης. Κάνουμε λάθος. Αυτό το εκπληκτικό μοντέλο της συγκεκριμένης εκπληκτικής εταιρείας τα είχε και τα δύο την εποχή που σχεδόν όλα τα υπόλοιπα αυτοκίνητα είχαν ένα αμάξωμα πριτσινωμένο πάνω σε ένα πλαίσιο τύπου σκάλας και φύλλα σούστας για ανάρτηση, ακριβώς δηλαδή τη διάταξη μιας άμαξας με άλογα. Επιπλέον η Lambda είχε και 4κύλινδρο κινητήρα σε σχήμα V. Για να είμαστε δίκαιοι δεν πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που άλλαξε τον κόσμο, αλλά αυτό είναι σφάλμα του κόσμου…
4. BMW 328 - 1936
Η 328 είναι η απόδειξη ότι σε μία συνταγή δεν μετράνε τα υλικά από μόνα τους, αλλά ο τρόπος με τον οποίο συνδυάζονται και μαγειρεύονται. Το σημείο-κλειδί στην κατασκευή της 328 ήταν η απίστευτη προσοχή στην λεπτομέρεια. Αυτός ήταν ο λόγος που ένα πολύ όμορφο αλλά κατά τα άλλα συμβατικό roadster έγινε ένα από τα πιο δημοφιλή σπορ προπολεμικά αυτοκίνητα. Πολύ έξυπνη κατασκευή της κυλινδροκεφαλής, κορυφαία αεροδυναμική απόδοση και εμμονή στην εξοικονόμηση βάρους ήταν μερικά από τα συστατικά στοιχεία ενός ελαφριού, διασκεδαστικού αλλά και γρήγορου σπορ αυτοκινήτου που πετύχαινε τελική ταχύτητα πάνω από 160 km/h, έχοντας έναν «μικρό» 2λιτρο κινητήρα. H BMW έχτισε τη φήμη της πάνω σε αυτό το μοντέλο και ακόμα την εξαργυρώνει.
5. Land Rover - 1948
Ένα αυτοκίνητο σκοπιμότητας: Το αμάξωμα ήταν αλουμινένιο επειδή μεταπολεμικά δεν υπήρχαν μεγάλες ποσότητες χάλυβα ή σκραπ. Το σχήμα του είχε ελάχιστες καμπές για να εξοικονομηθεί κόστος στα χυτήρια. Ήταν ένα αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε για καθαρά λειτουργικούς λόγους, με στόχο να μείνει στην αγορά λίγα μόνο χρόνια. Το αμάξωμα που δεν σκούριαζε και ήταν ελαφρύ, το κλασικό σχήμα και οι απίστευτες εκτός δρόμου δυνατότητές του, το διατήρησαν στη ζωή για 70 χρόνια. Ναι δεν ήταν το πρώτο εκτός δρόμου όχημα αλλά σίγουρα ήταν από τα πιο ικανά και μάλλον το αυτοκίνητο που ως όχημα υπηρεσίας σε πολλές χώρες, έσωσε πολλές ζωές σε μέρη που δύσκολα θα έφταναν άλλα αυτοκίνητα.
6. Mercedes-Benz 300SL - 1954
Οι φανατικοί του αυτοκινήτου δεν θα συμφωνήσουν μάλον ποτέ για το ποιο μπορεί να χαρακτηριστεί το πρώτο supercar που έγινε ποτέ. Εμείς λέμε πως η Mercedes-Benz 300SL Gullwing με τα θρυλικές ανοιγόμενες προς τα επάνω πόρτες της, έχει μια πολύ καλά στοιχειοθετημένη υπόθεση για να αποκτήσει τον τίτλο. Ήταν ελαφριά, πανέμορφη, αεροδυναμική με έναν 3λιτρο κινητήρα άμεσου ψεκασμού και απόδοση 225 PS. Με λίγα λόγια από μηχανολογική άποψη ήταν δεκαετίες μπροστά από την εποχή της. Η δε τελική των 225 km/h βγαλμένη από βιβλίο επιστημονικής φαντασίας. Το 1955 μια εντελώς «μαμίσια» 300SL πήρε μέρος στο Mille Miglia και πήρε την 5η θέση ανάμεσα σε όλα τα πρωτότυπα αγωνιστικά.
7. Trabant – 1957
Το Trabant, ένα εξαίσιο αυτοκινητικό έκτρωμα, αποτελεί την καλύτερη απόδειξη ότι η ανάγκη για προσωπική κινητικότητα ήταν το ίδιο έντονη και πίσω από το «Σιδηρούν Παραπέτασμα», όσο ήταν στο Μιλάνο, το Λονδίνο ή τη Νέα Υόρκη. Αυτό το «μπουζί με οροφή» ήταν ρυπογόνο, θορυβώδες και διαβόητο για την πλήρη έλλειψη άνεσης. Από την άλλη μεριά ήταν πολύ ανθεκτικό. Μάλιστα ήταν το πρώτο του οποίου κομμάτια από το αμάξωμα μπορούσαν να ανακυκλωθούν, επειδή ήταν από Duroplast. Οι Ανατολικογερμανοί το λάτρεψαν και σχεδόν 3,7 εκατομμύρια Trabant κατασκευάστηκαν. Άλλη μια απόδειξη ότι, ανεξαρτήτως κοινωνικού συστήματος, το αυτοκίνητο ήταν σίγουρα το πιο αγαπημένο μέσο μετακίνησης του 20ου αιώνα.
8. Lotus Seven - 1959
Ήταν τόσο απλό αυτοκίνητο που μπορούσες να το συναρμολογήσεις στην αυλή του σπιτιού σου. Ήταν τόσο γρήγορο αυτοκίνητο ώστε σε πολλές μορφές μηχανοκίνητων αγώνων απαγορεύτηκε η συμμετοχή του, διότι τα υπόλοιπα δεν είχαν καμία ελπίδα. Η Lotus Seven είναι η πεμπτουσία της μινιμαλιστικής φιλοσοφίας του Colin Chapman.
9. Jaguar E-Type - 1961
Πολύ θα θέλαμε να ήμασταν στην Έκθεση της Γενεύης του 1961, τη στιγμή ακριβώς που αποκαλύφθηκε η E-Type. Πιθανότατα κάποιοι αδυνατούσαν να πιστέψουν ότι ένα τόσο όμορφο αυτοκίνητο δεν ήταν απλώς πρωτότυπο αλλά ένα κανονικό αυτοκίνητο παραγωγής και μάλιστα όσο γρήγορο έδειχνε. Κι όμως ήταν όλα αυτά και κάτι πολύ πιο εντυπωσιακό. Ήταν σχετικά προσιτό οικονομικά. Για ανθρώπους με κανονικό εισόδημα αυτή ήταν η πιο καθοριστική στιγμή, όπου αποδείχτηκε πως τα σπορ αυτοκίνητα είναι δυνατόν να γίνουν πολύ πιο οικονομικά.
10. Ford Mustang - 1964
Αυτό είναι ο ορισμός του Pony Car και πιθανότατα το αυτοκίνητο που επηρέασε τη φιλοσοφία του αμερικάνικου muscle car περισσότερο και από την Corvette. Η Mustang ήταν μακράν το πιο μουράτο αυτοκίνητο της Αμερικής εκείνο τον καιρό και εκτός αυτού πολύ καλύτερο οδηγικά από τα περισσότερα αμερικάνικα αυτοκίνητα. Και ήταν και πάμφθηνο. Όλα τα υλικά για να γίνει θρύλος, όπως και έγινε.
11. Lamborghini Miura - 1966
Φυσικά το θέμα είναι καθαρά υποκειμενικό, αλλά είναι πολλοί όσοι υποστηρίζουν ότι η Miura είναι το πιο όμορφο αυτοκίνητο που έχει βγει ποτέ στην παραγωγή. Δεν θα πάρουμε θέση, αλλά λέμε πως ο ισχυρισμός αυτός έχει μια πολύ σοβαρή βάση. Μπορούμε ωστόσο να πούμε στα σίγουρα πως τοποθετώντας έναν 4λιτρο V12 στο κέντρο του αυτοκινήτου η Lamborghini πυροδότησε μια επανάσταση που άλλαξε για πάντα τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζονται –και νοούνται- τα σύγχρονα σούπερκαρς.
12. Porsche 911 Turbo - 1974
Ακόμα και εν έτι 1974 η υπετροφοδότηση ήταν μια «σκοτεινή» τέχνη. Την χρησιμοποιούσαν σε κάποια αεροπλάνα, σε κάποια αγωνιστικά αυτοκίνητα και σε κάποια παράξενα αμερικάνικα αυτοκίνητα. Έπειτα ήρθε η σειρά της BMW με την 2002 turbo. Αυτό ήταν αντικειμενικά και το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με τουρμπίνα καυσαερίων. Αλλά ήταν απλώς ένα πυροτέχνημα, καθώς κατασκευάστηκαν μόλις 1.672 κομμάτια πριν σταματήσει η παραγωγή, λόγω πετρελαϊκής κρίσης. Η Porsche όμως δεν δείλιασε. Αντιθέτως την πέρασε σε αυτοκίνητα δρόμου, δοκιμάζοντας την πρώτα σους αγώνες. Στην 917/30 για παράδειγμα, που με τους 1.605 PS και την διπλή υπερτροφοδότηση νίκησε σε όλους τους αγώνες που έλαβε μέρος. Η πρώτη 911 Turbo παρουσιάστηκε το φθινόπωρο του 1974 και άρχισε να πωλέιται το επόμενο έτος, ενσωματώνοντας και επιμένοντας σε μια τεχνολογία ή οποία σήμερα, 43 χρόνια μετά, είναι επίκαιρη όσο ποτέ.
13. Volkswagen Golf GTI - 1975
Όχι δεν ήταν το πρώτο γρήγορο μικρό χάτσμπακ, όπως και το Range Rover δεν ήταν το πρώτο πολυτελές SUV και το Renault Espace δεν ήταν το πρώτο πολυμορφικό. Ωστόσο, όπως και τα άλλα, το Golf GTI κέντρισε το ενδιαφέρον του κοινού και μετέτρεψε μια περιθωριακή παραλλαγή σε μία mainstream κατηγορία και αργότερα σε ένα ολόκληρο «κίνημα» μέσα στους κόλπους ολόκληρης της αυτοκινητοβιομηχανίας. Και στην πράξη ήταν πολύ απλό: Ένας λίγο πιο μεγάλος σε κυβισμό κινητήρας, πιο σφιχτή ανάρτηση και λίγο πιο αγριεμένη εμφάνιση. Από αυτή την σχετικά λιτή συνταγή ξεπήδησε ένας αληθινός θρύλος.
14. Audi Quattro - 1980
Το Quattro ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που απέδειξε ότι η τετρακίνηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε άλλους τρόπους αυτοκίνησης πέραν της εκτός δρόμου. Έδειξε ότι η τετρακίνηση διευρύνει τις δυνατότητες των αυτοκινήτων δρόμου, κυρίως προσφέροντας περιθώρια πρόσφυσης σε ένα αυτοκίνητο επιδόσεων που οι οδηγοί των 911 δεν θα μπορούσαν μέχρι τότε να διανοηθούν. Με άλλα λόγια έκανε την δύναμη του κινητήρα περισσότερο αξιοποιήσιμη σε μεγαλύτερο εύρος συνθηκών, ενώ ταυτόχρονα δημιούργησε ένα όνομα πάνω στο οποίο η Audi στηρίχθηκε για την τεράστια ανάπτυξή της από εκεί και έπειτα.
15. Renault Espace - 1984
Ένα από τα πιο πρωτοποριακά αυτοκίνητα που έγινε ποτέ. Ελαφρύ και μηχανολογικά απλό, ωστόσο τόσο ευρύχωρο και με τόσες ιδέες κοινής λογικής που αφορούσαν την χωροταξία και την αποθήκευση αντικειμένων, που ξαφνικά όλοι αναρωτήθηκαν πως ήταν δυνατόν στα 100 χρόνια αυτοκίνησης κανείς να μην έχει σκεφτεί κάτι αντίστοιχο. Αν ορίσουμε το αυτοκίνητο ως ένα μηχάνημα που σχεδιάστηκε για να μεταφέρει ανθρώπους και πράγματα με άνεση και ασφάλεια, τότε ελάχιστα έχουν κάνει καλύτερα τη συγκεκριμένη δουλειά από το Espace.
16. Ferrari F40 - 1987
Ακόμα και σήμερα, 30 χρόνια μετά, υπάρχουν δημοσιογράφοι -και όχι μόνο- που οδήγησαν την F40 και ορκίζονται πως δεν έχει φτιαχτεί ακόμα αυτοκίνητο δρόμου που να τη φτάνει σε επίπεδο οδηγικής αδρεναλίνης και έξαψης. Όλα έχουν εξελιχθεί τα τελευταία 30 χρόνια. Εκτός από την ανάγκη οδηγικής συγκίνησης που η F40 προσφέρει αφειδώς. Και κάτι ακόμα. Αυτό ήταν το τελευταίο μοντέλο που είδε εν ζωή ο Enzo και σίγουρα το κύκνειο άσμα του ήταν και το καλύτερο. Όμως ποια ήταν η γνώμη του ίδιου του Γέρου για την F40; Την απάντηση την έδωσε ο ίδιος σε μια ερώτηση που του έγινε το 1987: «Αυτό το αυτοκίνητο είναι τόσο γρήγορο που θα σε κάνει να χεστείς επάνω σου» είπε λιτά και περιεκτικά...
17. Mazda MX-5 - 1989
Κάποιοι θα πουν πως το MX-5, δηλαδή το πιο καλοπουλημένο σπορ μοντέλο που έγινε ποτέ, δεν άλλαξε και τόσο τον κόσμο. Τα roadster προϋπήρχαν. Ναι, αλλά το MX-5 έδωσε ζωή σε μια κατηγορία από την τέφρα της. Για όσους το 1989 νόμιζαν πως ήξεραν πως είναι ένα διασκεδαστικό και προσιτό σπορ αυτοκίνητο, το MX-5 ήταν κάτι σαν αποκάλυψη. Τους έκαψε τον εγκέφαλο. Άλλαξε το παιχνίδι σε αυτήν την κατηγορία με τόσο καταλυτικό τρόπο, που ουσιαστικά ακόμα παίζει μόνο του.
18. Honda NSX - 1990
Το 1990 η Mazda είχε παρουσίασει σχεδόν από το πουθενά το MX-5 που ήταν μακράν το καλύτερο προσιτό σπορ αυτοκίνητο. Την ίδια περίπου εποχή η Lexus έκανε την εμφάνισή της με το LS400 στην Αμερική και άλλαξε τον χάρτη στις πωλήσεις των πολυτελών αυτοκινήτων, ενώ η Nissan παρουσίαζε το Micra, ένα εξαιρετικό από κάθε άποψη σουπερμίνι. Και ύστερα ήρθε το κερασάκι στην τούρτα με τη Honda να εξαπολύει το NSX.Το οποίο ήταν καλύτερο οδηγικά από μια Ferrari 348 (με διαφορά), το ίδιο εύκολο να ζεις μαζί του όσο με μια Porsche 911 και τόσο ευκολοδήγητο όσο ένα Fiesta. Η Ιαπωνική αντεπίθεση έμοιαζε καταιγιστική. Και το NSX όντως έκανε τη διαφορά, όχι μόνο για τη Honda ή την Ιαπωνία. Η βασική επιρροή του μπορεί να γίνει αντιληπτή με πιο πλάγιους τρόπους. Για παράδειγμα από τότε η Ferrari δεν τόλμησε ποτέ να παρουσιάσει ένα αυτάρεσκο, προχειροφτιαγμένο αυτοκίνητο, βασιζόμενη μόνο στο όνομά της.
19. Toyota Prius - 1999
Μπορεί να σου αρέσει το Prius ή να νομίζεις ότι είναι πιο βαρετό από μάθημα θρησκευτικών την πρώτη ώρα του σχολείου. Αυτό που δεν μπορείς να αρνηθείς είναι το γεγονός επηρέασε βαθιά τον αυτοκινητικό κόσμο. Και μπορεί ακόμα να μην έχουμε νιώσει τόσο έντονα την υβριδική επιρροή του στην Ευρώπη, λόγω της επικράτησης των ντίζελ κινητήρων, αλλά σίγουρα η υβριδική τεχνολογία έχει τεράστιο αντίκτυπο στην Ιαπωνία και την Αμερική. Και επειδή το τέλος των ντίζελ, όπως τους ξέραμε, διαγράφεται στον ορίζοντα, να ξέρετε όταν θα αγοράσετε το πρώτο σας υβριδικό ότι όλα ξεκίνησαν από το Prius.
20. Audi R8 - 2006
Περιμέναμε όλοι ότι θα ήταν η BMW που επιτέλους θα παρουσίαζε μια καλή εναλλακτική απέναντι στην Porsche 911. Άντε ίσως και η Mercedes-Benz. Αλλά η Audi; Η ίδια εταιρεία της οποίας τα σπορ μοντέλα είναι μεν δραματικά γρήγορα, αλλά έχουν μια αποστροφή για τα apex; Κι όμως η Audi παρουσίασε το R8 και μας άφησε ξερούς, με αυτό το αυτοκίνητο που ακουγόταν υπέροχα, είχε εξαιρετικό στήσιμο και εμφάνιση που έκανε τις 911 να μοιάζουν (περισσότερο απ’ ότι συνήθως…) με Σκαραβαίους. Το R8 ήταν πιθανώς το καλύτερο κεντρομήχανο supercar μετά το NSX.
21. Tesla Model S - 2012
Πιθανότατα το πιο πρωτοποριακό αυτοκίνητο της δεκαετίας που διανύουμε και μάλλον αυτό που θα επηρεάσει περισσότερο τις εξελίξεις στην αυτοκίνηση. Αν κατασκευαζόταν από τη Mercedes-Benz ή την Audi ή την BMW όλοι θα μιλούσαν ήδη για την ηλεκτρική επανάσταση. Κι όμως ήταν δημιούργημα μιας εταιρείας, η οποία πέντε χρόνια πριν την παρουσίαση του Model S δεν υπήρχε καν. Αν ψάχνετε έναν καλό λόγο για να δικαιολογήσετε την πρεμούρα όλων των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών για την εξέλιξη πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κοιτάξτε το Model S.
22. BMW i3 - 2013
Ίσως θα έπρεπε σε αυτή την θέση να είναι το Nissan Leaf, το πρώτο προσιτό και εξελιγμένου από την αρχή ως αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο από έναν μαζικό κατασκευαστή. Ωστόσο η εξέλιξη της BMW με το i3 και οι τεχνολογικές καινοτομίες που αυτή έφερε, ήταν σε πολύ πιο προχωρημένο επίπεδο. Αποτέλεσμα ήταν να παρουσιαστεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο κατασκευασμένο από ανθρακόνημα, ελαφρύ, λειτουργικό και ευχάριστο στην οδήγηση, με αξιοπρεπέστατη αυτονομία. Δεν είναι φθηνό αλλά δείχνει το δρόμο για το πώς πρέπει να είναι στο κοντινό μέλλον τα φθηνότερα μικρομεσαία ηλεκτρικά μοντέλα.
23. Porsche 918 Spyder - 2013
Θα μπορούσαν κάλλιστα σε αυτή την θέση να βρίσκονται η LaFerrari ή η McLaren P1, αλλά διαλέξαμε την Porsche 918 Spyder για τον απλούστατο λόγο ότι παρουσιάστηκε πρώτη. Επομένως εγκαινίασε την εποχή των υβριδικών hypercars. Ακόμα και σήμερα, τέσσερα χρόνια μετά, είναι το πιο τεχνολογικά προηγμένο αυτοκίνητο του είδους του που συνδυάζει επιδόσεις, τεχνολογία και χρηστικότητα που ποτέ πριν δεν είχαν επιτευχθεί.