Νέο τέλος ταξινόμησης: Ώρα για αλλαγή, ώρα για πονοκέφαλο

Νέο τέλος ταξινόμησης: Ώρα για αλλαγή, ώρα για πονοκέφαλο

Από την 1η Ιουνίου άλλαξε το καθεστώς υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης των καινούργιων αυτοκινήτων, επηρεάζοντας την τιμή όλων των μοντέλων της αγοράς, άλλοτε προς το καλύτερο και άλλοτε προς το χειρότερο.

Επιτέλους, το καθεστώς που ήθελε το τέλος ταξινόμησης ενός καινούργιου αυτοκινήτου να εξαρτάται από τον κυβισμό του, τον περασμένο μήνα πέρασε στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας.

Τα τελευταία χρόνια, που βλέπουμε πανάκριβα αυτοκίνητα με downsized κινητήρες χαμηλού κυβισμού, αλλά και προσιτά οικογενειακά που έχουν την ατυχία να φορούν ένα δίλιτρο ντίζελ, η παλιά λογική έδειχνε περισσότερο εκτός χρόνου από ποτέ.

Τώρα, μένει να δούμε αν το νέο καθεστώς είναι πιο δίκαιο στην πράξη. Διότι θεωρητικά, η σύνδεση του τέλους ταξινόμησης με τη λιανική τιμή και τις εκπομπές ρύπων φαίνεται δίκαια. Αν ωστόσο τα νούμερα μεταφράζονται σε αύξηση στην τιμή των περισσότερων μοντέλων και ως εκ τούτου προκληθεί άλλη μια καθίζηση της αγοράς, αυτό δεν θα είναι ευχάριστο για κανέναν.

Πώς διαμορφώνεται λοιπόν η τελική τιμή κάθε καινούργιου αυτοκινήτου; Ο κάθε εισαγωγέας δηλώνει στην Υπηρεσία Αξιών του τελωνείου τη λιανική τιμή προ φόρων του κάθε μοντέλου και την τιμή των εκπομπών CO2.

Από τη λιανική τιμή υπολογίζεται ένα ποσοστό, με βάση την παρακάτω κλίμακα:
- Λιανική τιμή έως €14.000: 4%
- Λιανική τιμή €14.001-17.000: 8%
- Λιανική τιμή €17.001-20.000: 16%
- Λιανική τιμή €20.001-25.000: 24%
- Λιανική τιμή πάνω από €25.001: 32%

Στη συνέχεια, το παραπάνω ποσό γίνεται από λίγο μικρότερο έως και πολύ ψηλότερο από το ποσό που προκύπτει από τα παραπάνω ποσοστά, ανάλογα με τις εκπομπές CO2. Τα πιο «καθαρά» μοντέλα θα έχουν έκπτωση, ενώ όσο πιο ενεργοβόρο είναι το αυτοκίνητο τόσο περισσότερο θα επιβαρύνεται.

Πιο συγκριμένα, το ποσό που υπολογίστηκε νωρίτερα θα επηρεάζεται ως εξής:
- CO2 έως 100 g/km: Έκπτωση 5%
- CO2 101-120 g/km: Καμία αλλαγή
- CO2 121-140 g/km: Επιβάρυνση 10%
- CO2 141-160 g/km: Επιβάρυνση 20%
- CO2 161-180 g/km: Επιβάρυνση 30%
- CO2 181-200 g/km: Επιβάρυνση 40%
- CO2 201-250 g/km: Επιβάρυνση 60%

Και έτσι, θα προκύπτει το τελικό ποσό του τέλους ταξινόμησης. Για την τελική τιμή του αυτοκινήτου τώρα, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πρέπει να προστεθεί και 24% ΦΠΑ... Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί ότι πλέον θα επιβαρύνονται με τέλος ταξινόμησης και τα υβριδικά αυτοκίνητα που μέχρι πρότινος απαλλάσσονταν. Το ύψος του θα φτάνει το 50% του τέλους ενός συμβατικού μοντέλου με ίδιες προδιαγραφές (λιανική τιμή, εκπομπές CO2).

Το νέο σύστημα είναι σαφώς πιο πολύπλοκο από το προηγούμενο, αλλά θεωρούμε ότι κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Δηλαδή τη μεγαλύτερη επιβάρυνση των ακριβών και ενεργοβόρων οχημάτων σε σχέση με τα φτηνότερα και καθαρότερα.

Ωστόσο, τα σκαλοπάτια που έχουν οριστεί δημιουργούν και ανωμαλίες σε σχέση με τον επιπλέον εξοπλισμό κάθε μοντέλου, που θα πονοκεφαλιάσουν τους υποψήφιους αγοραστές, αλλά και εμάς τους δημοσιογράφους, όταν φτιάχνουμε έναν οδηγό αγοράς.

Ας πάρουμε για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο με εκπομπές 110 g CO2/km, που αφήνουν ανεπηρέαστο το τέλος ταξινόμησης και λιανική τιμή προ φόρων €13.000.

Υπολογίζοντας το τέλος ταξινόμησης (4%) και στη συνέχεια τον ΦΠΑ (24%), η τελική τιμή που προκύπτει είναι €16.765. Αν τώρα ο αγοραστής αυτού του αυτοκινήτου θέλει να προσθέσει ένα πακέτο εργοστασιακού εξοπλισμού που μέχρι χτες κόστιζε €1.400, αλλάζουν πολλά. Αφού η τιμή του πακέτου είναι €1.129 συν ΦΠΑ, η λιανική τιμή προ φόρων του αυτοκινήτου με αυτό γίνεται €14.129. Έτσι εμπίπτει στην επόμενη κλίμακα τέλους ταξινόμησης (8%), και βέβαια ο ΦΠΑ υπολογίζεται σε ακόμα μεγαλύτερο ποσό. Η τελική τιμή που προκύπτει είναι €18.922. Δηλαδή το έξτρα στοιχείο των €1.400 αυξάνει τελικά την τιμή κατά €2.200.

Επιπλέον, σήμερα ένα στοιχείο εξοπλισμού δεν μπορεί να έχει συγκεκριμένη τιμή για κάθε έκδοση κάποιου μοντέλου, αφού το κόστος του θα εξαρτάται από τη συνολική λιανική τιμή. Για παράδειγμα, ενώ η Alfa Romeo χρεώνει το μεταλλικό χρώμα προ φόρων στη Giulietta €497, τελικά η τιμή της έκδοσης 1.4 TB 120 PS επιβαρύνεται με αυτό με περίπου €100 λιγότερα απ’ ό,τι αυτή της 1.6 JTDM-2 120 PS. Για το ίδιο ακριβώς πράγμα. Και σε μεγαλύτερες τιμές, μεγαλώνουν και οι διαφορές.

Σας έπιασε πονοκέφαλος ή όχι ακόμα;

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube